پاسخ سپاه دخالت آمریکا به سوریه

نویسنده
آرش معتمد

» تهدیدهای سرداران باز هم حذف شد

پس از آنکه خرداد ماه خبرگزاری ایسنا مصاحبه معاون فرمانده فرمانده قدس مبنی بر دخالت فیزیکی جمهوری اسلامی در سوریه را از خروجی خود حذف کرد، روز گذشته باشگاه خبرنگاران نیز مصاحبه ای از معاون فرهنگی سپاه را از  دسترس کاربران سایت خارج کرد که در آن از ورود تهران به فاز نظامی در صورت مداخله ایالات متحده در سوریه خبر داده است.

“در صورتی که آمریکا به سوریه حمله کند، ایران به همراه متحدان سوریه وارد عمل می‌شود.” این تهدید سفت و سخت را سردار محمدعلی آسودی دیروز در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد. معاون فرهنگی و تبلیغات سپاه پاسداران در دفاع از اصلی ترین متحد خود در خاورمیانه و جهان ، به واشنگتن هشدار داده است:” که این امر شکستی مفتضحانه را برای آمریکا رقم خواهد زد.”

سوریه در هجدهمین ماه خیزش شهروندان مخالف علیه دولت بشار اسد عمیقا در جنگ داخلی فرو رفته است، با این حال با بالا رفتن خشونت ها و خونریزی شدید ارتش علیه مخالفان ، سردار آسودی از  پیمان نظامی مشترک میان تهران و دمشق سخن گفت و تاکید کرد  در صورت “حماقت آمریکا” و حمله نظامی این کشور به سوریه، “پیمان نظامی مشترک متحدان سوریه به‌ اجرا گذاشته می‌شود.”

اشاره این سردار سپاه به تفاهم نامه نظامی است که در سال ۲۰۰۶ میان دولت محمود احمدی نژاد و بشار اسد امضا شد بر اساس آن همکاری‌های نظامی دریایی این دو کشور در دریای مدیترانه گسترش می یافت. گرچه مفاد این پیمان تا سال ۲۰۱۱ اجرا نشد و تنها پس از سقوط حسنی مبارک و از دست رفتن کنترل کانال سوئز از سوی دولت مبارک بود که دو ناو جنگی جمهوری اسلامی موفق شدند برای اولین بار به آب های مدیترانه راه یابند و در بند لاذقیه سوریه پهلو بگیرند.

 

حذف از خروجی

ناظران می گویند اظهارات سردار سودی جدی ترین موضع گیری جمهوری اسلامی در تهدید مستقیم ایالات متحده محسوب می شود. پیش از این اوایل خرداد امسال معاون فرمانده سپاه قدس در گفتگو با خبرگزاری ایسنا پرده از “مداخله فیزیکی” سپاه در کنترل خیزش شهروندان سوریه در دو سال اخیر برداشت. اسماعیل فانی که دست راست سردار قاسم سلیمانی محسوب می شود به خبرگزاری دانشجویان گفته بود: “وقتی که در سوریه نبودیم کشتارهای مردم آن توسط معارضین زیاد بود اما با حضور جمهوری اسلامی به طور فیزیکی و غیر فیزیکی جلوی کشتارهای بزرگ در سوریه گرفته شد.” این نخستین بار بود که یک مقام نظامی در جمهوری اسلامی صراحتا مشارکت در حوادث سوریه را تایید می کرد. با این حال ایسنا خیلی زود اظهارات معاون  فرمانده سپاه قدس را از خروجی خود حذف کرد.

جالب اینجاست که تهدیدات سردار آسودی  نیز گرچه بازتاب گسترده ای در سایت های داخلی پیدا کرده اما از خروجی باشگاه خبرنگاران حذف شده است است. به باور وی “آمریکا برای جبران شکست‌های خود در منطقه، به جنگ روانی روی آورده و با همکاری قطر، ترکیه و عربستان قصد ضربه زدن به سوریه و فراهم کردن مقدمات سقوط نظام سوریه دارد.”

 

بلوف سیاسی است

معاون تبلیغات سپاه در عین حال تحلیلی هم از پیامدهای مداخله نظامی ایالات متحده در سوریه مطرح کرده ، او معتقد است: “حضور نظامی در سوریه هم بحرانی دیگر برای باراک اوباما به دنبال دارد و صحبت‌های وی در آستانه انتخابات درباره حمله به سوریه جنبه تبلیغاتی داشته و بلوف سیاسی محسوب می‌شود.”

گفتنی است پیشتر افرادی همچون حمیدرضا ترقی - معاون امور بین الملل حزب مؤتلفه – نیز به احتمال مداخله نظامی جمهوری اسلامی در سوریه اشاره کرده بودند اما عموما کشورهایی چون ترکیه، عربستان و قطر مورد انتقاد قرار گرفته بودند و تلاش می شد تا از مواجهه مستقیم با ایالات متحده و تهدید صریح  قدرتمندترین ارتش جهان پرهیز  شود. ترقی اوایل ماه گدشته در گفتگو با سایت اصولگرای محدوده گفته بود: “اگر کشورهای مخاصم بخواهند علناً حمله نظامی کنند، قطعاً بر اساس پیمان استراتژیکی که بین ایران و سوریه برقرار است، ایران مجبور به مداخله خواهد بود.”

 

موضع گیری خامنه ای

مواضع جهوری اسلامی در قبال سوریه مورد انتقاد جامعه جهانی قرار دارد. به گفته کارشناسان بین المللی روسیه و جمهوری اسلامی تنها کشورهایی هستند که هنوز به دولت بشار اسد برای سرکوب مخالفانش کمک های مالی و نظامی می کنند. هفته گذشته وقتی بان کی مون- دبیر کل سازمان ملل-  در جریان حضورش در تهران به دیدار رهبر جمهوری اسلامی رفت تا وی را از حمایت از رهبر سوریه منصرف کند با این موضع گیری آیت الله خامنه ای مواجه شد: “جمهوری اسلامی ایران براساس اعتقادات و آموزه های دینی خود، آماده هرگونه تلاش برای حل بحران سوریه است. اما حل بحران سوریه یک شرط طبیعی دارد که عبارت است از جلوگیری از ارسال سلاح به گروه های بی مسئولیت داخل سوریه.”

آیت الله خامنه ای تابستان گذشته در جریان خواندن خطبه های سیاسی نماز جمعه تهران در اولین موضع گیری خود نسبت به خیزش مسالمت آمیز صدها هزار نفر از شهروندان سوریه در درعا و حمص، قیام آن را “انحرافی” خوانده بود.

به نوشته سایت بخش فارسی بی بی سی بان کی مون از تهران خواسته است که از نفوذ خود در سوریه استفاده کند و رهبری سوریه را قانع کند که خشونت ها را متوقف کند تا شرایط برای گفت و گو میان دو طرف مهیا شود. 

آیت الله خامنه ای روز جمعه در دیدار با نخست وزیر عراق ضمن ابراز نگرانی شدید از وضعیت سوریه و دخالت‌های بیگانگان و “گسترش القاعده و جریان‌های تندرو” در این کشور و تأثیر آن در کشورهای همسایه سوریه، گفت: “جنبش عدم‌تعهد باید ابتکار عمل را در حل بحران سوریه به دست گیرد.”

 

لاریجانی: سلاح نفرستند

در همین راستا دیروز رئیس پارلمان جمهوری اسلامی در دیدار با رئیس جمهور بخش شمالی سودان ، بر ضرورت حل “مسالمت‌آمیز” بحران سوریه و جلوگیری از ارسال سلاح به این کشور تاکید کرده است. این در حالی است که مخالفان دولت سوریه و غرب از زمستان گذشته بارها تاکید کرده اند جمهوری اسلامی متداوما از مسیر عراق و همچنین از طریق شبه نظامیان حزب الله لبنان، به دولت بشار اسد سلاح رسانده است.

عمرالبشیر رئیس جمهور سودان که سابقه نسل کشی دارفور را در کارنامه سیاسی دارد نیز  همراه با علی لاریجانی تصریح کرده است: “تضعیف سوریه به نفع رژیم صهیونیستی خواهد بود و مردم سوریه و جهان اسلام بیشتری زیان از آن خواهند دید.”