تسخیرلانه جاسوسی روباه پیر

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» خامنه‌ای: می خواستند 13 ابان را به لجن بکشند

در آستانه روز سیزدهم آبان ماه، سالروز اشغال سفارت آمریکا، رهبر جمهوری اسلامی، معترضان به انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته را مورد انتقاد قرار داد و آنان را متهم به زنده کردن “هیمنه آمریکا” و تلاش برای “زیر سئوال بردن حرکت ملت ایران در مقابل آمریکا” کرد.

ایت الله خامنه ای، روز گذشته، در دیدار با دانش آموزان با اشاره به حوادث رخ داده در مراسم 13 ابان سال گذشته و همچنین اعتراضات پس از انتخابات چنین گفت: “جمعیت محدودی که پارسال می خواستند ۱۳ آبان را به لجن بکشند و با نماد ۱۳ آبان مقابله کنند، می خواستند هیمنه آمریکا را زنده کنند و حرکت عظیم ملت در مقابل ظلم های آمریکا را زیر سئوال ببرند”.

سخنان آیت الله خامنه ای، اشاره به حضور معترضان به نتیحه انتخابات در مراسم سال گذشته 13 ابان دارد. در این مراسم معترضان شعارهایی علیه دولت و به نفع رهبران مخالفان سر دادند.این در حالی بود که به میرحسین موسوی اجازه شرکت در این تجمع داده نشد و مهدی کروبی، دیگر رهبر مخالفان نیز، با گاز اشک آور، مورد حمله مستقیم قرار گرفت. همان زمان نیروی انتظامی اعلام کرد حداقل 109 تن از معترضان، توسط این نیرو بازداشت شده اند؛ سردار رجب زاده نیز گفت بخشی از تامین امنیت مراسم، به عهده نیروهای بسیج بوده است و نیروی انتظامی اطلاعی از تعداد بازداشتی ها توسط بسیج ودیگر نیروها ندارد.

اینک رهبرجمهوری اسلامی در آستانه 13 آبان دیگری و در حالی که نیروهای دولتی و نظامی خود را برای برگزاری این مراسم آماده می کنند، بار دیگر سران مخالفان را مورد حمله قرار داده و گفته است: “صحنه گردانان اصلی فتنه سال ۸۸ در طراحی پیچیده خود به دنبال تسخیر ایران بودند و در این میان عوامل فتنه، که اکثر آنها ندانسته وارد این ماجرا شده بودند، بدون اینکه خود متوجه باشند، در جهت اهداف طراحان اصلی حرکت می کردند”.

در طول دو هفته گذشته، این برای چندمین بار است که ایت الله خامنه ای، معترضان به نتیجه انتخابات را مورد خطاب قرار می دهد و به آن ها حمله می کند.

وی در سفر خود به شهر قم، مخالفان را “میکروب سیاسی” نامیده و ایجاد شائبه تقلب در انتخابات رانشانه “بی بصیرتی” مدعیان آن دانسته بود.

وی در این دیدار “شکست فتنه سال ۸۸” را ناشی از حضور جوانان دانسته و گفته است: “فتنه سال گذشته، فتنه بزرگی بود و سال ها بعد مشخص خواهد شد که چه توطئه خطرناکی در پشت آن نهفته بود.  صحنه گردانان اصلی فتنه سال ۸۸ در طراحی پیچیده خود به دنبال تسخیر ایران بودند و در این میان عوامل فتنه که اکثر آنها ندانسته وارد این ماجرا شده بودند، بدون اینکه خود متوجه باشند، در جهت اهداف طراحان اصلی حرکت می کردند.”

او همچنین گفته باید تحلیل های دقیق روانشناختی انجام شود تا روشن شود که چگونه عده ای ندانسته به “دشمن” کمک می کردند.

این در حالیست که گزارش های رسیده حاکی از آن است که نیروهای دولتی و نظامی تدارک گسترده ای برای حضور در مراسم 13 آبان امسال دیده اند. در همین ارتباط اخبار و شنیده ها، حکایت از آن دارد که در برخی از ادارات و نهادها، حضور افراد بسیجی در این راهپیمایی الزامی اعلام شده است.

از سوی دیگر، آن گونه که خبرگزاری فارس اعلام کرده قرار است حاضران در مراسم، بعد از حضور در مقابل ساختمان سفارت سابق آمریکا، در مقابل سفارت انگلیس تجمع کنند.

حامیان احمدی نژاد در دانشگاه ها و رسانه ها، از چند روز پیش، اعلام کرده اند که به دنبال اظهارات مسوول سرویس امنیتی انگلیس، در مقابل سفارت این کشور تجمع خواهندکرد.

در یکی از تندترین واکنشها، “اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل” ـ ازتشکل های دانشجویی وابسته به حاکمیت ـ با صدور بیانیه ای اعلام کرده که در پی ساختن “سیزده آبانی دیگر” برای “لانه جاسوسی روباه پیر” است.

گردانندگان این انجمن در بیانیه خود آورده اند: “یکی از دلایل اصلی تسخیر سفارت آمریکا برای دانشجویان، توطئه سازی‌های آنان علیه انقلاب ملت بود. و اینک نگاهی به فعالیت‌های سفارت انگلستان قبل و بعد انتخابات 88 و همین طور اظهارات مقامات امنیتی این کشور خبیث (که باید برای مسئله فعالیت‌های جاسوسی گسترش یابد) بر ما ثابت نموده است که سفارت انگلستان لانه جاسوسی دیگری است و آفتاب در آستانه غروب بریتانیا بداند که دانشجویان ایرانی در پی تصمیمی جدی برای تکرار 13 آبان دیگری برای لانه جاسوسی روباه پیر هستند.”

دیگر تشکل های دانشجویی و نهادهای رسمی نیز با صدور بیانیه های مختلف، از مردم برای حضور در این مراسم دعوت کرده اند.

تبلیغات و سازماندهی نیروهای حامی دولت در حالی انجام می گیرد که هواداران جنبش سبز موضعی در ارتباط با این روزنگرفته و میرحسین موسوی و مهدی کروبی هم تاکنون در این زمینه سخنی بر زبان نرانده اند.