بازداشت و احضار فعالان دانشجویی کرد

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» در آستانه سالگرد مرگ لطف اللهی

در روزهای گذشته و در آستانه چهارمین سالگرد کشته شدن ابراهیم لطف اللهی، فعال دانشجویی کرد، تعدادی از دانشجویان دانشگاه پیام نور مریوان احضار و بازداشت شدند. منابع خبری روز در کردستان خبر داده‌اند بازداشت دانشجویان در ارتباط با برگزاری تجمعی در محکومیت کشته شدن چندین شهروند غیر نظامی کرد توسط دولت ترکیه صورت گرفته است، اما هر ساله در آستانه ساگرد ابراهیم لطف اللهی شماری از دانشجویان کرد احضار و بازداشت می‌شوند.

یک فعال دانشجویی کرد که همزمان عضو اتحادیه دمکراتیک دانشجویان کرد هم هست به روز می‌گوید تمامی بازداشت شدگان، جز خالد ایوازه، دانشجوی رشته حقوق که هنوز در بازداشت به سر می‌برد، آزاد شده‌اند.

 

احضار، بازداشت، آزادی

به گزارش آژانس خبری مکریان که اخبار مناطق کرد نشین را پوشش می‌دهد، نیروهای امنیتی در روز جمعه ۲۳ دی ماه، ژیار سلامتیان، دانشجوی رشته حقوق و دانا لنج‌آبادی، دانشجوی رشته اقتصاد کشاورزی را پس از احضار به اداره اطلاعات، دستگیر کردند.

بر اساس همین گزارش یک روز قبل از این تاریخ، محسن رستمی، دیگر دانشجوی رشته حقوق دانشگاه پیام نور مریوان توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.

گزارش‌ها حاکیست که در روزهای گذشته یک دانشجوی دیگر به نام خالد، ایوزه نیز بازداشت شده که از سرونوشت او اطلاع درستی در دست نیست.

یک فعال دانجشویی ساکن کردستان به روز می‌گوید، به نظر می‌رسد فشارهای اخیر که بازداشت و احضار فعالان دانشجویی را به دنبال داشته است، دررابطه با تجمع چند روز پیش، دانشجویان دانشگاه پیام نور مریوان صورت گرفته باشد.

جمعی از دانشجویان دانشگاه پیام نور مریوان، چند روز پیش تجمعی را در محکومیت کشتار چندین غیرنظامی کرد در روستای “شرناخ” توسط دولت ترکیه برگزار کردند.

به گفته دانشجویان ساکن مریوان “ابتدا بنا بود این تجمع به صورت قانونی و با مجوز برگزار شود، در ‌‌نهایت مسولان اجازه برگزاری این تجمع را ندادند، اما دانشجویان تجمع خود را برگزار کرده‌اند.”

آنطور که دانشجویان مریوان به روز گفته‌اند، به نظر می‌رسد در روزهای آینده بقیه بازداشت شده‌ها هم آزاد شوند، چون موضوع تجمع ارتباطی با ایران نداشته و برگزاری چنین تجمعاتی در گذشته با محدودیت‌های چشمگیری مواجه نبوده است.

موج بازداشت و احضار دانشجویان کرد از ماه‌ها پیش آغاز شده است، اما بازداشت‌های اخیر در آستانه سالگرد کشته شدن ابراهیم لطف اللهی صورت گرفته است؛ موضوعی که به نظر دانشجویان کرد می‌تواند دلیلی باشد برای تشدید فشار‌ها.

یک عضو اتحادییه دانشجویان کرد می‌گوید: “هر ساله در آستانه کشته شدن ابراهیم لطف اللهی در سنندج و سایر شهرهای کردستان برنامه‌هایی ویژه‌ای در دانشگاه‌ها برگزار می‌شد. به همین خاطر همیشه دانشجویان کرد به ویژه در دانشگاه‌های کردستان با محدودیت‌های خاصی روبرو بوده‌اند. امسال اما به علت فشارهایی که در چند ماه گذشته بر دانشجویان بوده، فعالان دانشجویی در رابطه با مراسم ابراهیم با احتیاط بیشتری عمل کردند. با این حال دستیگری‌های اخیر بی‌ارتباط با سالگرد ابراهیم لطف اللهی نبوده است.”

ابراهیم لطف الهی دانشجوی حقوق دانشگاه پیام نور سنندج ۱۵ دی ماه ۱۳۸۶ توسط ماموران اداره اطلاعات این شهر بازداشت و چند روز بعد خبر مرگ او به خانواده‌اش اعلام شد. اداره اطلاعات سنندج علت مرگ این دانشجوی کُرد را خودکشی عنوان کرده، اما گفته می‌شود وی بر اثر شدت شکنجه جان خود را از دست داده است؛ موضوعی صالح نیکبخت وکیل پرونده هم در مصاحبه با روز آن را تائید کرده است.

در دومین سالگرد مراسم، ابراهیم لطف اللهی دست کم ۱۰ دانشجو از جمله چند عضو اتحادیه دمکراتیک دانشجویان کرد و جبهه متحد کر بازداشت شدند.

 

فشار بر اتحادیه

در ماه‌های اخیر فشار بر دانشجویان کرد به ویژه اعضای اتحادیه دانشجویان کرد تشدیده شده که در میان آن‌ها می‌توان ازجمله به سوران دانشور، شریف باجور، بهروز داروند و ایرج قادری در استان کردستان اشاره کرد که پس از بازداشت بازداشت با سپردن وثیقه آزاد شدند.

در این میان سوران دانشور و جبار دستباز با محرومیت تحصلی هم روبرو هستند.

اتحادیه دمکراتیک دانشجویان کُرد، یک تشکل دانشجویی است که در طول سالهای گذشته در عرصه دانشگاه فعالیت کرده است. به گفته مسولان این تشکل دانشجویی، کارکرد اصلی این تشکل، نه حضور در عرصه سیاست و تلاش جهت ورود به قدرت، بلکه تقویت جامعه مدنی، حرکت به سوی دمکراسی و توانمندسازی دانشجویان کُرد برای مشارکت فعال و مؤثر در جامعه و به ویژه عرصه دانشگاه‌است.

بسیاری از اعضای این اتحادیه در طول سالهای گذشته احضار، بازداشت و زندانی شده‌اند. از جمله این فشار‌ها می‌توان به بازداشت فله‌ای برخی اعضای اصلی این نهاد دانشجویی در جریان برگزاری مراسم اولین و دومین سالگرد مرگ ابراهیم لطف اللهی در سنندج اشاره کرد.

آسو صالح، مختار زارعی، یاسر گلی، آرش صالح، دلیر اسکندری، سالار ساکت وحید بهرامیان از جمله اعضای این تشکل دانشجویی هستند که در طولهای سالهای گذشته به با محرومیت از تحصیل، احضار و بازداشت روبرو شده‌اند. در این میان برخی از آن‌ها بعد از تحمل حبس ناچار به خروج از کشور شده‌اند.