اصل هشتاد و نهم

ابراهیم نبوی
ابراهیم نبوی

اگر فردا روزی دیدید مثل این دانشجویان که رفتند جلوی مجلس به گرانی ارز اعتراض کردند، یا مثل آن بیست هزار کارگری که برای اضافه شدن حقوقشان به وزیر کار نامه نوشتند، یا مثل خیلی های دیگر که این طرف و آنطرف، خصوصا در تاکسی ها دارند اعتراض می کنند، نماینده سنگ پای قزوین هم رفت جلوی فرهنگستان زبان و ادب پارسی خودش را آتش زد، اصلا تعجب نکنید.

“رئیس کل بانک مرکزی گفت: به تدریج با بالارفتن حجم عملیات ارزی مرکز مبادلات ارزی، آثار آن در قیمت ارز در بازار پدیدار خواهد شد و قیمت ارز در بازار به تدریج کاهش خواهد یافت.”

خب حق دارد. اگر شما را هم هر روز به عنوان معیار سنجش “رو” مورد مقایسه قرار می دادند با یکی مثل این آقای بهمنی، مطمئن باشید خودتان را آتش می زدید. این آقای بهمنی خودش تنها، یک کوه سنگ پای قزوین را می گذارد جیب عقبش من باب خارش نواحی حساس، آنوقت یک سنگ پا قد یک کف دست را بد نام و بی آبرو می کنند برای اینکه بگویند مثلا فلانی خیلی رو دارد. از این به بعد به نظر من باید بگوییم این سنگ پا خیلی بهمنی است … یا عجب سنگ پای بهمنی داری… یا فلانی به مقیاس یک در هزار به بهمنی گفته نیا که من هستم … یا امثالی از این دست.

“در نشستی مشترک با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس کل بانک مرکزی که در محل ساختمان مرکزی وزارت صنعت ، معدن و تجارت برگزار شد، مدیران عامل بانک های دولتی و خصوصی با نحوه کارکرد مرکز مبادلات ارزی آشنا شدند.”

خب به سلامتی اگر مقام معظم رهبری هم دستش را، این یکی نه… آن یکی دستش را، بگذارد روی این مرکز مبادلات ارزی و به روح امواتش یک سلام و علیک درست و حسابی بکند و فوت کند توی صورت آقای بهمنی، شاید در دویست و پنجاه سال آینده جنتی بتواند اثرات مثبتش را ببیند. بانک مرکزی که خودش پنجاه سال است تاسیس شده و با همه هم آشنا شده و در تمام کشورهای دنیا هم مسئول بالا و پایین کردن قیمت ارز است، در این بازار ارز ایران دو قلو زائیده … شما به جای افتتاح یک مرکز جدید، تا دلار گران تر نشده، به فکر سیسمونی و شیر خشک باشید برای همان مصیبت و بلایی که به سر مردم هوار کردید … کاهش نرخ ارز پیش کش.

” وزیر صنعت ، معدن و تجارت در این نشست طی سخنانی از بانک ها خواست تا با توجه به سال تولید ملی ، حمایت از کار و سرمایه ایرانی تمام توان خود را برای واردات به موقع مواد اولیه ، کالاهای اساسی و واسطه ای به کشور به کار بندند.” این وزیر معدن  و صنعت و تجارت هم حرف مفتی می زند، از بانک هایی که اختلاس می کنند، خواسته ارزی را که ندارند، برای واردات موارد اولیه کارخانه هایی که قرار است تعطیل شود، تخصیص دهند، برای چی کار بیخود بکنند، دو تا اجلاس غیرمتعدهای دیگر راه می اندازند هر چی سنت و پنی هم ته مانده صندوق ارزی باشد می دهند دست گداهای بورکینافاسو.

یعنی اگر می شد به اندازه کور سوی یک چراغ نیم سوز در فاصله اینجا تا تهران ، تقریبا نصف آن چیزی که در مورد رحلت جانفلان جنتی به ذهنتان می رسد، به موفقیت این مرکز مبادلات ارزی، امیدوار باشیم، با این درخواست بی جای مهدی غضنفری از بانک ها، خاموش شد. یکی نیست به این آدم دهن لق بگوید لعنت به دهانی که بی وقت باز شود. بنده خدا بهمنی گور به گور این همه زحمت کشیده مرکز راه اندازی کرده، آنوقت تو با یک جمله خرابش می کنی؟ انصاف است؟ ندیدی پارسال که سال جهاد اقتصادی بود چه بر سر اقتصاد آمد؟ آن سه هزار میلیارد کم بود؟ خب با این حمایت از کار و سرمایه ملی که کلا هر چه کار و کارگاه و کارخانه و کارگر و کارفرما و کارمند و کارواش و کارتابل است به خاک سیاه می نشیند.

” دراین جلسه همچنین در مورد تعهدات پیشین بانک ها و چگونگی اختصاص ارز در اختیار مردم و ارز متقاضی گفت وگو شد و در هر مورد رئیس کل بانک مرکزی و معاون ارزی وی به پرسش های مطرح شده از سوی مدیران عامل بانک ها پاسخ دادند و محمود بهمنی دستور داد که در کارگروهی ویژه موضوع تعهدات گذشته مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد و چگونگی تامین ارز آنها نیز میسر شود.”

اما باید اعتراف کنم بر خلاف تصور، خیلی هم این مرکز مبادلات ارزی عملکرد خوبی داشت. دو روز قبل وقتی هنوز خبر این جلسه منتشر نشده بود دلار در بازار ارز تهران ۳۴۳۰ تومان بود. بعد که خبر این فتح الفتوح بهمنی منتشر شده همینطور به طور خیلی تدریجی قیمت دلار در بازار رسید به ۳۹۶۰، اما بالاخره کاهش تدریجی خودش را شروع کرد و تا همین الان به ۳۶۵۰ رسیده… خوب کاهش تدریجی قیمت ارز از این بیشتر؟ البته دوباره رفته بالا و فعلا دارد از قاه چهار هزار تایی بالا می رود بلکه بهمنی را از آن بالا قل داد پائین.

این هم نمودارش

از این ها گذشته یک عده ای تاجر و بازاری و کاسب جماعت ریخته اند شعار می دهند سوریه را رها کن فکری به حال ما کن، انگار الکی است، اگر بلد بود فکر کند که خیلی وقت پیش سوریه را رها کرده بود، و اگر بلد بود فکر کند، اصلا کاری نمی کرد به اینجا بکشد. مجلس خودش با زبان رئیس نسبتا محترم اش می گوید دولت عامل افزایش قیمت ارز و سایر قیمت هاست. همین مجلس یک قانونی دارد که اگر رئیس جمهور در اداره کشور ناتوان بود، می تواند او را برکنار کند. قبلا هم یک بار این کار در جمهوری اسلامی انجام گرفته. بند سوم ماده هشتاد و نهم قانون اساسی می گوید: « در صورتی که حداقل یک سوم از نمایندگان مجلس شورای اسلامی رئیس جمهور را در مقام اجرای وظایف مدیریت قوه مجریه و اداره امور اجرایی کشور مورد استیضاح قرار دهند، رئیس جمهور باید ظرف مدت یک ماه پس از طرح آن در مجلس حاضر شود و در خصوص مسائل مطرح شده توضیح کافی بدهد. در صورتی که پس از بیانات نمایندگان مخالف و موافق و پاسخ رئیس جمهور، اکثریت دو سوم نمایندگان به عدم کفایت رئیس جمهور رای دادند مراتب جهت اجرای بند ۱۰ اصل یکصد و دهم به اطلاع مقام رهبری می رسد. طبق بند ده اصل یکصد و دهم “عزل رئیس جمهور با در نظر گرفتن مصالح کشور پس از حکم دیوان عالی کشور به تخلف وی از وظایف قانونی، یا رای مجلس شورای اسلامی به عدم کفایت وی بر اساس اصل هشتاد و نهم.”

دیگر می خواهید چکار کند که معلوم بشود از اداره امور کشور ناتوان است. تمامش کنید برود. از روی احمدی نژاد یک فتوکپی بگیرید خودش مصداق بارز ناتوانی در اداره کشور است. حالا اینقدر فس فس کنید که تا یک ماه دیگر ماشین تان برای رفتن به مجلس هم بنزین نداشته باشد.