نصب پنجاه هزار سانتریفیوژ؟

نویسنده

natanz446.jpg

ایران به پیشبرد برنامه های اتمی اش ادامه می دهد. غلامرضا آقا زاده، مسئول برنامه های اتمی ایران، بعد از اینکه اعلام شد که برنامه اتمی ایران به مرحله صنعتی رسیده است، اعلام کرد که حالا هدف ایران، تصب پنجاه هزار سانتریفیوژ در مرکز نطنز است. این تعداد بسیار زیاد تر از 3000 سانتریفیوژی است که تا کنون از آنها صحبتی به میان آمده بود.

منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران، اعلام کرد که تهران به هیچ عنوان تعلیق برنامه های اتمی اش را قبول نمی کند و قدرت های جهان را تشویق کرد که این “واقعیت جدید” را بپذیرند که برنامه غنی سازی ایران به مرحله صنعتی رسیده است. اما روسیه، شریک ایران در پروژه های اتمی این اظهارات پیروزمندانه را، با نگرانی از برخورد این برنامه ها با بازوی آهنین سازمان ملل، متوقف کرد.

میخائیل کامینین، یکی از سخنگو های وزارت امور خارجه روسیه، گفت: “ما در جریان توسعه های فن آوری های اخیر در حدی که ایران در برنامه های اتمی اش بتواند غنی سازی اورانیوم را به این حد برساند، نبوده ایم”. این سخنگو ی وزارت امور خارجه روسیه توصیه کرد که کشور های دیگر نسبت یه این اظهارات که “بر پایه عواطف و احساساتی گرایی است و الزاما حقیقت ندارد”، واکنش نشان ندهند.

گفته شده است که ممکن است دو تن از بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی برای روشن شدن حقیقت به ایران بیایند و در طول یک هفته، از تاسیسات نطنز بازرسی به عمل بیاورند و در نتیجه از صحت این خبر و اینکه چگونگی غنی سازی اورانیوم که ایران مدعی آن است، اطلاعاتی بدست بیاورند. در عین حال کمیسیون اروپا ایران را تشویق کرد تا به “وظایفش” در چارچوب پیمان منع تولید سلاح اتمی، عمل کند.

منبع: لاستامپا، 10 آوریل 2007