استیضاح به جای استعفا

نویسنده
حسین محمدی

» در اعتراض به انتصاب استاندار جدید

هم‌زمان با اعلام رسمی انتصاب استان‌دار فارس، استعفای نمایندگان این استان در مجلس نیز منتفی شد. اما منتفی شدن این استعفا منجر به امضای نامه استیضاح عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور شد.

روز گذشته محمدباقر نوبخت، سخن‌گوی دولت روحانی، خبر از آن داد که علی افشانی به طور رسمی به سمت استان‌داری فارس منصوب شده است؛ انتصابی که با اعتراض اصول‌گرایان مواجه شده و حتی برخی نمایندگان استان فارس در اعتراض به این مساله از نمایندگی مجلس استعفا داده بودند. تعداد این نمایندگان از سوی رسانه‌های مختلف ۱۸، ۱۶ و ۱۰ نفر اعلام شده بود.

استعفای این نمایندگان اما در حال حاضر منتفی شده است. محمدحسن دوگانی، عضو مجمع نمایندگان استان فارس، با اشاره به طرح استیضاح وزیر کشور که توسط هیات رئیسه مجلس دریافت شده، گفت که با توجه به همین مساله، بحث استیضاح نمایندگان مجلس منتفی شده است.

مساله‌ای که از سوی محمدرضا رضایی‌کوچی، رئیس مجمع نمایندگان استان فارس، هم تایید شد. به گفته او “با دریافت طرح استیضاح وزیر کشور از سوی هیئت رییسه مجلس، استعفای نمایندگان این استان منتفی شد”.

او به خبرگزاری صدا و سیما گفت که اعضای مجمع نمایندگان فارس روز سه‌شنبه با رحمانی‌فضلی دیدار داشته‌ و خواستار تغییر گزینه مدنظر دولت برای استان‌داری فارس شده‌اند، اما “وزیر کشور در جلسه مذکور گفت من بر نظر خودم اصرار دارم چرا که آقای افشانی را گزینه مناسبی برای استانداری فارس می دانم و از نظرم کوتاه نخواهم آمد”.

اصول‌گرایان مدعی‌اند که ۱۸ نماینده این استان در مجلس شورای اسلامی و ۴ نماینده فارس در مجلس خبرگان، خواستار تغییر افشانی هستند، مساله‌ای که با بی‌توجهی دولت روحانی مواجه شده.

محمد احمدی، استان‌دار پیشین فارس، چند هفته پیش “برای حضور در انتخابات مجلس” از سمت خود کناره‌گیری کرد. وزارت کشور ابتدا خلیل رضاییان، معاونت هماهنگی عمرانی و توسعه وبرنامه استانداری فارس را به عنوان سرپرست استانداری فارس منصوب کرد و سرانجام محمدعلی افشانی معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش در دولت محمد خاتمی به عنوان استاندار جدید فارس به هیات دولت معرفی شد.

افشانی از جمله نیروهای نزدیک به اصلاح طلبان است که در دولت خاتمی نشان درجه دوم سازندگی را دریافت کرده بود. وی همچنین پس از استعفای نمایندگان مجلس ششم در اعتراض به ردصلاحیت‌های کاندیداهای انتخابات مجلس هفتم، از آن‌ها حمایت کرده بود؛ سابقه‌ای که مورد اشاره اصول‌گرایان قرار گرفته است.

پیش از این اسدالله ایمانی، امام جمعه شیراز و نماینده ولی‌فقیه، با صدور اطلاعیه‌ای گزینه مورد نظر وزارت کشور را برای استانداری، حامی “فتنه گران” خوانده و خواستار مخالفت نمایندگان این استان با تصمیم وزارت کشور شده بود. او از نمایندگان فارس در مجلس خواسته بود که “مصوبات جلسه مورخه دوازدهم تیرماه ۱۳۹۴ را که در محضر برخی نمایندگان معزز مجلس خبرگان رهبری در فارس برگزار کردند تعقیب و پیگیری کنند”. او البته به جزییات این جلسه یا تصمیم‌هایی که در آن گرفته شده، اشاره‌ای نکرده بود.