خیزش منطقه ای و سرکوب نظامی

نویسنده

» گزارش نیویورک تایمز درباره روز 25 بهمن

نیل مک فارور- الن کاول

صدها پلیس ضد شورش ایران روز دوشنبه به منظور مهار بزرگترین اعتراض خیابانی مردم از زمان پایان نا آرامی های متعاقب انتخابات ریاست جمهوری سال 2009،  به ضرب و جرح مردم و شلیک گازهای اشک آور دست زدند. نیروهای امنیتی سعی کردند ، گاهی به شیوه های وحشیانه، از بروز نا آرامی های تازه در همراهی با پیروزی مخالفان مصر جلوگیری کنند.

حجم اعتراضات در ایران مشخص نبود. اخبار شاهدان و گزارش های جدیدی که از داخل کشور منتشر شده، از حضور خیابانی 20 تا 30 هزار نفر از معترضان در شهرهای مختلف علیرغم هشدارهای شدید حکایت دارند.

این اعتراضات مایه شرمساری بزرگی برای رهبران ایران بود، کسانی که سعی کردند سرنگونی زین العابدین بن علی از تونس و حسنی مبارک در مصر را نشانه ای از حمایت گسترده مردمی از اسلام در جهان عرب نمایش دهند. رهبران ایران حاضر نشدند درخواست گروه های مخالف برای راهپیمایی همراهی با مصری ها را بپذیرند و به روزنامه نگاران و عکاسان داخلی هشدار دادند که حق انتشار گزارش از این ناآرامی ها را ندارند.

معترضان ایران تصویر دیگری از ااعتراضات در جهان عرب در سر داشتند. تظاهرکنندگان ایرانی در ویدئو هایی که از تهران به خارج راه یافته، با اشاره به آیت الله علی خامنه ای رهبر عالی کشور، شعار می دادند: “مبارک، بن علی، نوبت سید علی!”

مقامات ایران نشان دادند در سرکوب معترضان به شیوه های مرگبار هیچ تردیدی نمی کنند. سایر دولت های خاورمیانه و حاشیه خلیج فارس نیز  روز دوشنبه به سرکوب اعتراضات دست زدند.

بر اساس گزارش ها، در شهراصفهان بسیاری از تظاهرکنندگان پس از هجوم نیروهای امنیتی بازداشت شدند. اخبار پراکنده از داخل ایران نشان می دهد اعتراضاتی نیز در شیراز، مشهد و رشت رخ داده است.

ارزیابی شمار تظاهر کنندگان دشوار بوده است زیرا دولت روزنامه نگارانی را که سعی می کردند از این اعتراضات گزارش تهیه کنند، تهدید کرده بود. علی اکبر موسوی خوئینی نماینده سابق مجلس که اکنون در آمریکا زندکی می کند، گفت 20 تا 30 هزار نفر از معترضان در سراسر کشور به خیابان ها رفته اند.

آیت الله علی خامنه ای و سایر نهادهای ایرانی سعی کردند جنبش های عربی را در راستای انقلاب اسلامی 1979 ایران نمایش دهند اما احزاب اسلامی در ناآرامی های مصر و تونس دست بالا را در اختیار نداشتند. مخالفان ایران، اعتراضات عربی را بازتابی از جنبش سبز خود در سال 2009 می دانند، جنبشی که پس از انتخاب مجدد و بحث انگیز محمود احمدی نژاد به عنوان رئیس جمهور، با مطالبه حقوق بنیادین نظیر آزادی برگزاری تجمع و آزادی بیان سر برآورد.

فارس نیوز، خبرگزاری نیمه دولتی و وابسته به سپاه پاسداران ، به طور غیرمستقیم به بروز اعتراضات اعتراف کرد و اعلام کرد شمار نامشخصی از معترضان دستگیر شده اند. این خبرگزاری شرکت کنندگان در اعتراضات را “منافق، سلطنت طلب، اوباش و اشرار” خواند و آنها را به دلیل سرندادن شعار در حمایت از مصر، مشکوک خواند.

دولت اسلامی ایران به تدریج اعتراضات سال 2009 را از طریق شلیک مستقیم به معترضان، دادگاه های فله ای، شکنجه، احکام غیرقانونی زندان و حتی اعدام، فرونشاند.

گزارش های روز دوشنبه از داخل ایران در صفحه مخصوص 25 بهمن در فیس بوک و نیز ورودی های تویتر، تماس های تلفنی و وب سایت های مخالفان به روز می شد.

تماس گیرندگان با برنامه “نوبت شما” در تلویزیون بی بی سی فارسی گفتند معترضان سعی کردند در گروه های مسنجم کوچک گردهم آیند و هنگام هجوم نیروهای پلیس، به میان ترافیک خیابان فرار می کردند و در خودروی کسانی که در را به رویشان می گشودند، پنهان می شدند.

پونه قدوسی مجری این برنامه گفت: “این اعتراضات، بیشتر به این دلیل که امکان رسیدن به میدان های اصلی فراهم نشد، به یک گردهمایی بزرگ تبدیل نشد.”

فعالان اعلام کردند سرویس تلفن همراه در اطراف میدان های اصلی قطع بود و سرعت اینترنت خیلی کم شد.

پیام ها در تویتر به تظاهرکنندگان اطلاع می داد در یکی از تقاطع های اصلی جمع شوند و سپس به سرعت از آنجا ناپدید شوند. یکی از ویدئوها نشان می دهد معترضان در حال آتش زدن یک پوستر دولتی و سر دادن شعار بر علیه آیت الله خامنه ای هستند.»

مقامات ایران قصد خود برای سرکوب معترضان را پنهان نکردند. حسین همدانی فرمانده ارشد سپاه پاسداران هفته گذشته گفته بود “با هرگونه تجمعی به شدت برخورد خواهد شد.”

ناآرامی های روز دوشنبه در حالی روی داد که عبدالله گل رئیس جمهور ترکیه در ایران به سر می برد. وی در یک کنفرانس خبری مشترک با محمود احمدی نژاد گفت: “می بینیم وقتی رهبران و رؤسای کشورها به خواسته های مردمشان توجه نمی کنند، مردم خودشان دست به کار می شوند تا به این خواسته ها دست پیدا کنند.”

به گزارش خبرگزاری رویترز، وی اشاره مستقیمی به ایران نکرد. او در پاسخ به سؤالی درباره تحولات خاورمیانه گفت: “در عصر ارتباطات، در عصری که همه از یکدیگر باخبرند، خواسته ها و آرزوهای مردم بسیار واقع گرایانه هستند.”

هیلاری رودهام کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا نیز گفت: “ما آرزوی همان فرصتی را برای مخالفان و مردم شجاع در خیابان های ایران داریم که هفته گذشته نصیب شهروندان مصری شد.”

منبع: نیویورک تایمز- 15 فوریه