باران اسیدی در اهواز و مسمومیت مردم

نویسنده

» گزارش فرانس ۲۴ از

شهر اهواز در غرب ایران با یک فاجعه وخیم صنعتی روبروست و این شاید بدترین آلودگی در جهان از زمان نشت شیمیایی بوپال در هندوستان باشد که در سال ۱۹۸۴ اتفاق افتاد و بیش از ۲۰ هزار کشته برجای گذاشت. از اوایل ماه نوامبر، چندین هزار نفر از ساکنان این شهر پس از بارش باران های اسیدی در بیمارستان ها بستری شدند.

شهر در یک مه غلیظ فرو رفته و مردم ازطریق ماسک های جراحی تنفس می کنند: تصاویری که در اهواز برداشته شده یادآور آن چیزی است که به طور مرتب از شهر پکن می بینیم. تنها تفاوت این است که براساس اعداد و ارقام منتشر شده توسط سازمان بهداشت جهانی، پایتخت خوزستان سه برابر آلوده تر از پایتخت چین است. این سازمان حتی شهر اهواز را در رده اول آلوده ترین شهرهای جهان قرار می دهد.

هفته گذشته، بیش از ۲۰۰۰ نفر از مردم اهواز به دلیل اختلالات تنفسی حاصل از باران اسیدی به اورژانس بیمارستان های شهر مراجعه کردند. براساس برآوردهای رسانه های محلی، این باران ها از اوایل ماه جاری بیش از ۲۰ هزار نفر را بیمار کرده است. ولی این عدد به مراتب بیشتر است. به نوشته سایت خبری فارس نیوز، استاندار خوزستان اعلام تعداد افراد پذیرش شده به دلیل اختلالات تنفسی را برای بیمارستان ها ممنوع کرده.

به نوشته سایت ایران پالس به نقل از احمدرضا لاهیجان زاده، مسؤول امور زیست محیطی استان، این بارندگی های اسیدی به دلیل وجود بیش از حد نیترات در هواست. ساسان موگهی، از بیمارستان جندی شاپور، این موضوع را تأیید می کند. از نظر او، فعالیت های نفتی و آتش سوزی های مزارع نیشکر پس از برداشت خرمن دلیل این مسأله هستند.

مقامات محلی در واکنش به این مسأله دستور تعطیلی موقت مدارس ابتدایی و مهد کودک ها را در بسیاری از شهرهای استان صادر کرده اند و به والدین توصیه نموده اند که بچه ها را از خانه خارج نکنند. برعکس، فعالیت های صنعتی همچنان ادامه دارند و متوقف نشده اند.

ولی اهواز تنها مورد نیست. در طبقه بندی آلوده ترین شهرهای جهان که توسط سازمان بهداشت جهانی تهیه شده، سه شهر ایران [اهواز، سنندج، و یاسوج] در میان ده شهر اول هستند. در ماه دسامبر سال گذشته، حسن آقاجانی، مشاور وزیر بهداشت، به رسانه های ایرانی گزارش کرد که ۴۴۶۰ نفر بین مارس ۲۰۱۱ و مارس ۲۰۱۲ به دلیل آلودگی هوا جان خود را ازدست داده اند.

منبع: فرانس ۲۴، ۲۶ نوامبر