شکایت قضایی از مرتضوی

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» مصاحبه با خانواده های زندانیان سیاسی

خانواده های فعالان سیاسی، مدنی و مطبوعاتی که بعد از کودتای انتخاباتی 22 خرداد بازداشت شده اند روز گذشته در مقابل زندان اوین تجمع کرده و خواهان پاسخگویی مسولان و آزادی عزیزانشان شدند. این خانواده ها که با وجود پی گیری فراوان تاکنون نتوانسته اند خبری از زندانیان خود کسب کنند و مسولان قضایی و امنیتی حاضر به پذیرش مسولیتی در قبال این بازداشت ها نیستند در گفتگو با روز با ابراز نگرانی  از وضعیت فرزندان و همسرانشان خبر دادند که از سعید مرتضوی و سایر قضاتی که در قضایای اخیر دست داشته اند به دادگاه انتظامی قضات شکایت خواهند کرد.

 

شکایت از مرتضوی

مصطفی تاجزاده و بهزاد نبوی تاکنون هیچ تماسی با خانواده هایشان نداشته اند. فخرالسادات محتشمی پور، همسر مصطفی تاجزاده با بیان اینکه همچنان از وضعیت همسرش بی خبر است به روز گفت: روز شنبه به مناسبت 40 روزه شدن بازداشت عزیزانمان در مقابل اوین تجمع کردیم و خواستار احقاق حقوق خود و بازداشت شده ها شدیم.

وی این تجمع را حرکتی نمادین خوانده و گفت: برخی از خانواده ها خواستار ملاقات با عزیزانشان شدند اما مسولان زندان اوین گفتند که امکان ملاقات وجود ندارد چون اسم این افراد در لیست کامپیوتر زندان اوین وجود ندارد.

خانم محتشمی پور خبر از حضور رئیس زندان اوین در میان تجمع کنندگان دیروز داد و گفت: مسول زندان اوین از ما عذرخواهی کرد که نمی تواند پاسخگو باشد و ابراز تاسف کرد از اینکه بندی که این زندانیان در آن نگهداری می شوند در اختیار او نیست.

وی با بیان اینکه ما اعتراض کردیم که دادگاه انقلاب نیز پاسخگو نیست اما مسول زندان اوین هم حرفی برای گفتن نداشت تصریح کرد: شنیده ایم روزهای دوشنبه یک نفر از سوی دادگاه انقلاب به بخش ملاقات های زندان اوین می آید و با حکم آقای حداد و برگه ای که صادر می کند برخی ملاقات ها صورت می گیرد و برخی خانواده ها تصمیم گرفته اند روز دوشنبه به زندان اوین مراجعه کنند شاید بتوانند با عزیزانشان دیدار کنند.

خانم محتشمی پور خبر داد که خانواده های زندانیان یک شکوائیه دسته جمعی آماده کرده اند . وی گفت: از مرتضوی، دادستان تهران و کلیه کسانی که در این پرونده ها سهیم  بوده و هستند به دادگاه انتظامی قضات شکایت می کنیم و اکنون در حال امضا جمع کردن هستیم.

همسر تاجزاده با بن اینکه هیچ مرجع و مقامی  پاسخگو نیست تاکید کرد: این خیلی نگران کننده است که مقامات قضایی و امنیتی از خود سلب مسولیت می کنند.

وی افزود: ما میدانیم که عزیزانمان در دست حفاظت اطلاعات سپاه هستند و این مساله نگرانی زیادی را ایجاد می کند از اینکه  بازداشت شدان در چه شرایطی هستند که همه از خود سلب مسولیت می کنند.

خانم محتشمی پور با اشاره به اظهارات دیروز وزیر اطلاعات که خواستار عدم پخش اعترافات شده بود گفت: قطعا نتوانسته اند اعترافی بگیرند چون اگر موفق به گرفتن اعترافی شده بودند قطعا تاکنون پخش میکردند.

وی با اشاره به فتواهای برخی مراجع و علما که پخش اعترافاتی که زیر فشار گرفته می شود را حرام اعلام کردند گفت: بر  اساس گفته این مراجع پخش اعترافاتی که در شرایط خاصی اخذ می شود اشاعه منکرات است.

 

عیسی سحرخیز: با پیروزی مردم آزاد می شوم

عیسی سحرخیز، روزنامه نگار سرشناس ایرای در تماسی کوتاه از زندان اوین خبر از شکستگی دنده خود داده و گفته است که با پیروزی مردم از زندان آزاد خواهد شد. همسر این روزنامه نگار به نقل از او به روز گفت که در انفرادی نگهداری می شود.

خانم سحرخیز روحیه همسرش را عالی توصیف کرده و گفت: سحرخیز آدم مقاومی است و روحیه اش خیلی خوب بود و همین برای من مهم بود چون حتی به من هم سعی میکرد که روحیه بدهد و آن امیدواری که در صدای او دیدم خیلی قابل ستایش بود و بعد از این همه مدت انفرادی و برخوردهایی که صورت گرفته خیلی خوب روحیه اش را حفظ کرده است.

وی افزود: از آقای سحرخیز پرسیدم که آیا شکنجه ات می کنند که پاسخ داد موقع بازداشت و انتقال به زندان دنده ام را شکسته اند و سینه ام به شدت درد می کند و ریه ام به شدت مشکل دارد و مشکل تنفسی دارم.

خانم سحرخیز افزود: آقای سحرخیز از ما خواسته است که با خانم ستوده و آقای ریاحی برای وکالت اشان صحبت کنیم و ما نیز در این زمینه اقدام کرده ایم از طرفی انجمن دفاع از زندانیان هم آقای محمدرضا فقیه را برای پیگیری پرونده آقای سحرخیز تعیین کرده است.

وی با بیان اینکه سحرخیز به شدت نگران مسائل مالی خانواده بود گفت: به ایشان در این مورد اطمینان دادم و آقای سحرخیز گفته اند منتظر من نباشید و من به این زودیها آزاد نمی شوم وممکن است حتی تا 6 ماه هم تحقیقات پرونده ام طول بکشد و شما زندگی خود را بکنید.

 

نگرانی از وضعیت سمیه توحیدلو

سمیه توحیدلو، وبلاگ نویس و از فعالان ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی یک روز پس از کوتای 22 خرداد بازداشت شده است. مادر این وبلاگ نویس سرشناس خبر از تماس تلفنی او با خانواده اش در روز گذشته داد و به روز گفت: وضع روحی سمیه خوب است و از انفرادی به سلولی چند نفره منتقل شده است اما در تماس کوتاهی که داشت نتوانست توضیحی درباره وضعیتش بدهد.

سمیه توحیدلو ازخانواده اش خواسته است که برای او دعا کنند و گفته است که در سلول فقط دعا می کند ونماز و قرآن میخواند.

به گفته مادر این وبلاگ نویس، پدر سمیه از او پرسیده است که مگر فعالیت در ستاد انتخاباتی کسی که توسط شورای نگهبان تایید صلاحیت شده جرم است که 43 روز در زندان و در بی خبری نگاهش داشته اند اما سمیه به این سوال نتوانسته پاسخی دهد و فقط گفته است که نمیداند.

خانم توحیدلو گفت: یک روزپس از انتخابات و ساعت 3 نصف شب، 8 نفر به منزل ما آمده و سمیه را بازداشت کردند و برخورد آنها به شد توهین آمیز و خشن بود و لپ تاب سمیه، کامیوتر خانه و دوبین و موبایل سمیه را به همراه دست نوشته های او با خود برده اند.

وی با انتقاد از برخورد بسیار تند کسانی که برای بازداشت سمیه آمده بودند گفت: فقط یک حکم کلی در رابطه با اغتشاشگران نشان دادند که اسمی از سمیه هم نبود و این در حالیست که هنو درگیری و تجمعات شروع نشده بود

وی افزود: بارها برای دیدن قاضی مرتضوی اقدام کردیم اما موفق نشدیم و فقط یکبار با آقای حداد دیدار کردیم اما ایشان هم هیچ خبری در رابطه به سمیه به ما ندادند.

مادر سمیه توحیدلو با بیان اینکه گویا بعد از این فعالیت در ستادهای انتخاباتی جرم است تصریح کرد: دادگاه انقلاب برخورد بسیار بدی دارد و حتی به ما نمی گویند اتهام دخترم چیست من 43 روز است که از دخترم بی خبرم و همسر او نیز در شرایطی مثل من به سر می برد.

وی با بیان اینکه  زندگی همه ما مختل شده و عمه سمیه بشدت بیمار شده است افزود: سمیه برای همه خانواده و فامیل الگو بود او الگوی یک زن مسلملن است و هیچ حرکت یا رفتار حساب نشده ای هرگز از او. سر نمی زند

خانم توحیدلو تاکید کرد: سمیه هر بار زنگ میزند با نگرانی می گوید که برای من دعا کنید و ما به شدت نگران وضعیت او و سلامت جسمی و روحی او هستیم.

 

دیدارمهسا امرآبادی و مسعود باستانی

مادر مهسا امرآبادی، روزنامه نگار بارداری که در زندان به سر می برد خبر داد که دخترش با مسعود باستانی در زندان ملاقات کرده اند. مسعود باستانی  ، همسر مهسا امرآبادی نیز در بازاشت به سر می برد.

مادر مهسا امرآبادی به روز گفت: مسعود باستانی برای اولین بار از زمان بازداشتش با خانواده اش تماس گرفته و خبر از ملاقاتش با مهسا داده است.

وی به نقل از مسعود باستانی خبر داد که روحیه مهسا بسیار خوب است و به بند عمومی زندان اوین منتقل شده است

خانم امر آبادی گفت: هنگامی که مسعود در حال مکالمه با خانواده اش بوده بازجو تلفن را گرفته و خطاب به خانواده او گفته که شما کاری نکنید و اجازه دهید که همه چیز روال اداری خود را سپری کند.

 

اعتراف گیری توسط حسین طائب

در حالیکه میرحسین موسوی، سید محمد خاتمی و مهدی کروبی هر روز به منزل بازداشت شدگان اخیر میروند و با آنان دیدار می کنند، خانواده های این بازداشت شدگان نیز همچنان در دیدار با مقامات و شخصیت های سیاسی پی گیر وضعیت عزیزانشان هستند. در روزهای اخیر این خانواده ها با اعضای شورای شهر تهران دیدار کرده اند . از سوی دیگر اعضای دفتر تحکیم وحدت نیز با این خانواده ها دیدار کرده اند.

اما برخی اخبار منتشره بر دامنه نگرانی ها افزوده است. سایت موج آزادی روز گذشته خبر داد:  پروژه اعتراف‌گیری زیر نظر حسین طائب در حال انجام است و گزارش آخرین اعتراف‌های کسب شده زیر شکنجه و جدیدترین سناریوی ساخته و پرداخته شده برای انقلاب مخملی، به طور مرتب از طریق او به اطلاع ع.الف.ح و م.خ در بیت رهبری می‌رسد

بر اساس این گزارش طائب که در حال حاضر فرمانده نیروی مقاومت بسیج است و گفته می‌شود احمدی‌نژاد به او گفته که خود را برای تصدی وزارت اطلاعات در دولت دهم (دولت کودتا) آماده کند، تنها روحانی دارای سمت فرماندهی در رده‌های ارشد نیروهای مسلح ایران است و ارتباطات ویژه‌‌ای هم با محافل اطلاعاتی موازی دارد.

وی ماه قبل ابتدا وجود هرگونه فیلم و عکسی از نقش بسیجیان و پلیس ضد شورش در ایجاد خرابکاری را انکار کرد، اما پس از آنکه تعداد زیادی از فیلم‌ها و عکس‌های حاکی از نقش نیروهای رسمی در این خرابکاری‌ها و نسبت دادن آن به معترضان در اینترنت منتشر شد، ادعا کرد گفت: اغتشاشگران برای ایجاد خرابکاری، لباس بسیج و نیروی انتظامی را پوشیده بودند.