سرکوب: از سکینه تا شیوا

نویسنده

» گزارش اومانیته از حقوق بشر در ایران

جمهوری اسلامی در برابر جنبش ها و تلاش های گسترده جهانی برای آزادی سکینه که به سنگسار محکوم شده، روز شنبه خاطرنشان کرد که هیچ گونه تصمیم “نهایی” در این زمینه اتخاذ نشده است.

روز شنبه ۹۷ شهر جهان شاهد تظاهراتی برای آزادی سکینه محمدی آشتیانی بودند. این مادر ۴۳ ساله در ایران به سنگسار محکوم شده. درخواست سجاد و فرید، فرزندان او، محرک این کمپین عظیم در سطح جهان بوده است.

در فرانسه بیش از صدها تظاهرکننده در تولوز، لیون و پاریس گردهم آمدند. در پاریس حدود ۳۰۰ نفر در پاسخ به فراخوان انجمن های دفاع از حقوق زنان در صحن حقوق بشر تروکادرو تجمع کردند. فرانسه روز جمعه از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواست با اعمال تحریم علیه جمهوری اسلامی، آزادی این زن را به دست آورند.

 

تعلیق حکم از سوی تهران

کمپین جهانی برای آزادی سکینه از حمایت شخصیت های مهم سیاسی و فرهنگی در سطح جهان، از جمله پاتریک لوایاریک، مدیر روزنامه اومانیته، نیز برخوردار بوده است. به نظر می رسد این کارزار جهانی نتیجه بخش بوده. وزیر خارجه جمهوری اسلامی روز شنبه گفت که هیچ گونه تصمیم نهایی در مورد سنگسار سکینه محمدی آشتیانی اتخاذ نشده، و خاطرنشان کرد که اجرای این حکم به حال تعلیق در آمده و حکم نهایی در دست بررسی است. چند ساعت بعد، بخش “حقوق بشر قوه قضاییه” جمهوری اسلامی درحالی که از این حکم دفاع می کرد اعلام کرد که این حکم درحال بازبینی است و به دنبال راه حلی مناسب هستند [شاید عفو از سوی رهبر انقلاب].

 

تفرقه در دولت

مورد سکینه تنها مورد در این زمینه نیست. حقوق بشر و بیش از آن حقوق زنان، به طور مداوم در ایران مورد تعرض قرار می گیرند و هزاران نفر به دلیل تلاش برای دفاع از این حقوق در زندان بسر می برند. در همین راستا، صدها تظاهرکننده روز جمعه در شهر دیژون فرانسه خواستار آزادی سکینه و همچنین شیوا نظرآهاری شدند. این روزنامه نگار و مدافع حقوق بشر ۲۶ ساله به “محاربه” متهم شده. دلایل اصلی بازداشت او درحقیقت مشارکت فعال وی در کمپین “یک میلیون امضاء” برای حقوق زنان و همچنین نزدیک بودن به مخالفان اصلاح طلب در ایران بوده است.

 

منبع: اومانیته، اول سپتامبر