برادر احمدی نژاد هم وارد میدان شد

نویسنده

football_itmb.jpg

فریدون شیبانی

به دنبال محروم شدن تیم ملی فوتبال ایران از حضور در صحنه های بین المللی، تیم ملی امید که برای دفاع از دو بار عنوان قهرمانی اش، عازم بازی های آسیای قطر بود با تاجیکستان جایگزین شد.

فدراسیون بین المللی فوتبال در اطلاعیه ای در ارتباط با محرومیت تیم ملی ایران از حضور در میدان های بین المللی، این محرومیت را ناشی از نقض ماده هفده اساسنامه فیفا اعلام کرده است. این ماده دخالت دولت ها در امور فدراسیون های فوتبال کشورهای عضو خود را ممنوع کرده و فدراسیون ها را به عنوان یک نهاد ملی در نظر گرفته است.

به دنبال این اتفاق، در کنار خبر های پیاپی راجع به محرومیت و اظهار نظر های گوناگون، جالب ترین برخورد مربوط به ملاقات دو ساعته محمد دادکان با داوود احمدی نژاد، برادر رئیس جمهوری اسلامی است. در این دیداربرادر رئس جمهور، پیشنهاد داد “برای حل سریع مسئله محرویمت” محمد رضا پهلوان به مقام خود، یعنی دبیری فدراسیون بازگردد.

به گزارش ایرانیوز “دادکان پس از انتشار خبر تعلیق فوتبال ایران مهمان برادر دکتر احمدی نژاد رئیس جمهوری اسلامی بوده است و در پایان، نخستین نتیجه این نشست را پیشنهاد ایشان [داوود احمدی نژاد به عنوان رییس بازرسی نهاد ریاست جمهوری] مبنی بر معرفی مجدد محمد رضا پهلوان به فیفا برای مذاکره عنوان کرد که به گفته دادکان این پیشنهاد منطقی می نمود”.

در حالیکه دادکان گفته است: “در شرایط فعلی حتی اگر ۱۰۰ نامه هم با امضای من برای فیفا ارسال شود دیگر کار از کار گذشته و مشکلی حل نمی شود”.

به گفته دادکان “طبق پیشنهاد برادر رییس جمهور- بهتر است پهلوان ضمن استقرار در فدراسیون - اختیارات لازم برای حل مشکل تیم امید جهت شرکت در رقابت های آسیایی دوحه را بیابد که البته این امر مستلزم موافقت رییس سازمان ورزش با پیشنهاد ارایه شده است”. و حالا آقای علی آبادی مشغول بررسی پیشنهاد فوق است.


ایرانیوز نیز از قول دادکان نوشته است که: “متأسفم عنوان کنم که از ۴ ماه پیش و در هر شرایط این روزها را هشدار داده بودیم، مصاحبه کردیم و اطلاعیه دادیم، حتی حاضر شدیم از حیثیت و آبروی خود بگذریم تا حجت را تمام کرده و مردم را در این زمینه آگاه کنیم اما متأسفانه همین مسؤولان هر انگ و تهمتی که خواستند به ما زدند….جرم ما فقط همین بود که بارها اعلام کردیم با این سیاستی که در پیش گرفته اید، به زودی محروم خواهیم شد. جالب اینکه همان موقع به جای تدبیر، شروع به حمله به ما کردند و از طریق چند رسانه سعی کردند تا فضا را آرام جلوه دهند و در عین حال ما را مسبب همه بدبختی ها قرار دهند.در نهایت نیز برای آنکه بتوانیم بهانه را از دست آنها بگیریم و مردم بدانند که آنها دروغ می گویند، علی رغم اینکه من را عزل کرده بودند از سمت خود استعفا دادم و حتی اجازه دادیم آن طور که دوست دارند متن استعفا را به فیفا ارسال کنند…”

نکته جالب توجه این است که فدراسیون جهانی فوتبال همان موقع به فدراسیون ایران اعلام کرده بود که با استعفای دادکان چیزی حل نمی شود و ایران بایستی در باره ۶ موضوع اصلی پاسخگو باشد و در رفتار خود تجدیدنظر کند. نکاتی که مسئولین فعلی ورزش ایران آنها را جدی نگرفتند.

دادکان در همین ارتباط ضمن تاکید بر اینکه “حضور مشاوران غیرحرفه ای و دادن اطلاعات غلط از سوی آنها به سازمان تربیت بدنی” یکی دیگر از دلایل محرومیت ایران است، گفت:” متأسفانه اعضای اصلی یک انجمن به بدترین نحو ممکن اطلاعات را به سازمانی ها انتقال دادند و با این کار محرومیت ایران را قطعی کردند . دبیر موقت فدراسیون مدعی حل این مسأله بود و حتی در این باره قول هایی را نیز به مسؤولان سازمان تربیت بدنی و نمایندگان مجلس داده بود. حالا همین افراد که با وعده های خود محرومیت ایران را باعث شدند باید پاسخگو باشند.”

از جنگ قدرت تا محرومیت

رویدادهای مربوط به محرومیت فوتبال ایران پیش از شروع جام جهانی 2006 از درگیری مدیریتی محمد علی آبادی، رئیس سازمان تربیت بدنی و معاون رئیس جمهوری اسلامی با محمد دادکان، رئیس پیشین فدراسیون فوتبال نمایشی آشکار داشت. تااینکه نتایج بد تیم ملی در جام جهانی آلمان، فرصت لازم را در اختیار علی آبادی قرار داد. لذا درست بعد از تساوی با تیم ملی آنگولا، صدا وسیمای جمهوری اسلامی به صورتی ناگهانی اعلام کرد که شورای معاونان تربیت بدنی حکم به برکناری دادکان داده است و در پی آن رئیس جدید [ کیومرث هاشمی] معرفی می شود. این تصمیم عجولانه، با مهم ترین بخش اساسنامه فیفا، که دخالت مسوولان دولتی در امور فوتبال راممنوع کرده، در تناقض بود.به همین دلیل “روز” در همان نخستین روزهای برکناری دادکان، به خطر محرومیت اشاره مستقیم کرد و با یادآوری محرومیت یونان به دلیل چشم پوشی از اصل ماده هفده با عنوان “محرومیت فوتبال یونان و درسی برای ایران” جدی بودن این خطر را یادآور شد.اما علی آبادی و طیف همراه او، که جملگکی از نزدیکان فکری محمود احمدی نژاد هستند در گفت و گوهای متعدد منکر بروز چنین خطری شدند.

در این میان نقش داریوش مصطفوی، دبیر برگزیده علی آبادی از همه عجیب تر بود. او به جای چاره اندیشی برای وضع موجود، به عنوان عضو خانواده فوتبال، به دیدم علی ابادی رفت و بعد گفت “در نیم ساعت ملاقات با علی آبادی، بیش از پنجاه سال زندگی در فوتبال از وی آموخته است”. او سپس در گفت و گوهای پیاپی، با قاطعیت اطلاعاتی در مورد فدراسیون فوتبال مطرح کرد که اگر مسوولان فیفا هم آنها را می شنیدند، در مورد قوانین خود دچار تردید می شدند. از جمله این اطلاعات نادرست و ادعاهای وی در مورد شناخت قوانین فیفا، یکی هم اعلام به رسمیت شناختن مسوولان جدید از سوی فیفا بود که از سوی روابط عمومی سازمان تربیت بدنی و توسط خبرگزاری ایلنا در روز 29 شهریوراعلام شد. در آن خبر “دبیر کل فدراسیون فوتبال تصریح کرد که فدراسیون جهانی مدیریت جدید فدراسیون فوتبال را به رسمیت شناخته است”.

کیهان ورزشی هم روز چهارشنبه چهارم مرداد در راستای حمایت از دبیر جدید در یکی از گفت و گوهای پر تعداد با او با عنوان “مصطفوی: فیفا تغییرات را پذیرفت” نوشت: “فیفا و کنفدراسیون فوتبال تغییرات فدراسیون فوتبال کشورمان را پذیرفته اند و برای رفع این مشکل دیگر نیازی به اسعتفای دادکان نیست… نماینده فیفا نیز برای حضور در جلسه مجمع عمومی فوتبال آبان به تهران می آید”.یک دروغ آشکار.

دروغ هایی که وقتی یک به یک در موارد مختلف، به ویژه در مورد محرومیت آشکار شد، او رامجبور به سکوت کرد.

اما او در دادن اطلاعات غلط، تنها نبود. درکمتر از دو هفته پیش از اعلام محرومیت، کیومرث هاشمی رئیس برگزیده علی آبادی در فدراسیون فوتبال نیز در گفت وگویی رسمی منکر مهلت فیفا و خطر محرومیت شد. ادعایی که بازتابی وسیع در رسانه ها و خبرگزاری های خارجی داشت. برخی نمایندگان جناح راست در مجلس اسلامی و پاره ای از مسوولان و صاحب نظران فوتبال نیز از این دست بودند که ضمن انکار این موضوع، کوشیدند این بحث ها را به عوامل خارجی و رنگ و بوی دخالت سیاست جهانی در فوتبال مرتبط کنند.

و حالا در میان سکوت همه این آقایان، روزنامه ایران ورزشی در گزارشی، تقاضای مهلت یک ماهه فدراسیون فوتبال از فیفا را عنوان کرده است. ایران ورزشی می نویسد: “قرار بود علی آبادی، کیومرث هاشمی و… برای شرکت در مراسم افتتاحیه مسابقات جانبازان و معلولان آسیا به مالزی بروند اما با پیش آمدن موضوع تعلیق فوتبال کشورمان این سفر لغو شد. بعد از انتشار خبر تعلیق فوتبال کشورمان از سوی فیفا از صبح جمعه به رغم اینکه روز تعطیل بود، جلسات متعددی در فدراسیون و سازمان تربیت بدنی برای حل این مشکل برگزار شد. در فدراسیون برای بررسی راه حل رفع مشکل پیش آمده کیومرث هاشمی سرپرست فدراسیون به همراه داریوش مصطفوی و افتخاری [نایب رئیس انتصابی فدراسیون] نشستی برگزار کردند. همچنین در سازمان تربیت بدنی مهندس محمد علی آبادی رییس سازمان تربیت بدنی با عده ای از کارشناسان مسائل حقوقی به دنبال برون رفت از این شرایط بود. پس از برگزاری جلسات قرار بر این شد تا فدراسیون نامه ای به FIFA و AFC ارسال کند و از آنها یک ماه فرصت بخواهد تا تیم ملی امید کشورمان بتواند در بازیهای آسیایی دوحه شرکت کند. همچنین قرار است فدراسیون نیز اساسنامه خود را در این مهلت اصلاح کند و تغییرات لازم را به وجود آورد”.

و فیفا اما در اطلاعیه خود از تشکیل یک کمیته ویژه به انتخاب خود و کنفدراسیون فوتبال آسیا، خبر داده است. تنظیم اساسنامه مورد قبول و سرانجام برگزاری انتخابات مجمع عمومی فوتبال با حضور نمایندگان دو ارگان حاکم بر فوتبال جهان و آسیا، از جمله پیش فرض های تایید شده فیفا خواهد بود؛ اما باید دید این اخبار از فیلتر علی آبادی و همفکران او، و احتمالا برادر آقای رئیس جمهور، چگونه می گذرد؟