اندیشیدن و زیباشناسی

نویسنده
نسرین تبریزی

» پشت ویترین

 

شناخت دولت

نویسنده: دکتر داور شیخاوندی

ناشر: قطره

تعداد صفحات: ۳۷۴

شمارگان: ۴۰۰ نسخه

قیمت: ۱۷۰۰۰ تومان

از زمان‌های دیرین ستیز و جنگ یکی از عمده‌ترین عوامل پیدایی دولت و نیر از صحنه‌های عملکرد سیاست بوده است و به خصوص در عصر ما، و در نیمه نخست قرن بیستم، ابعاد جهان سوز پیدا کرده است. مناقشات، تجاوزات و در پی آن، دفاع نظامی همیشه پشتوانه‌ای از توجیهات تقویت و تمرکز دولت و تحرک و تحریکات سیاسی را به همراه داشته و هنوز هم دارد. جنگ‌ها و انقلاب‌ها لحظات بسیار بحرانی و حساس زیست جامعه تلقی می‌شوند. شناخت راستین زیست جامعوی، به ویژه کارکرد سیاست و دولت، نخستین گام برای آشنایی و تفاهم بین ملت‌ها و ستیززدایی بین مردمان تلقی می‌شود. جامعه‌شناسی سیاسی امروز می‌تواند ره گشای سیاست آرامش فردا و آسایش پس فردا باشد…

نویسنده در مقدمه کتاب نوشته است: «در میانه دهه ۶۰ به هنگام فراهم آوردن مقدمات نوشتن کتاب «زایش و خیزش ملت»، به این نتیجه رسیدم که شناخت دولت مکمل شناخت ماست و برعکس. بنابراین به توازی تالیف، تحریر و طبع این کتاب، به جمع آوری داده‌های نخستین مربوط به تکوین دولت پرداختم. انتشار کتاب چهار جلدی پروفسور هانری لوفور، استاد برجسته فرانسوی فلسفه، جامعه‌شناسی و هنر تحت عنوان ۱. دولت در جهان مدرن ۲. نظریه مارکسیست درباره دولت از هگل تا مائو ۳. دولت و شیوه تولید دولتی ۴. دولت: تضادهای دولت مدرن در نیمه دوم دهه ۷۰ کار تالیف این کتاب را تسهیل و تسریع کرد. فصول آغازین کتاب شناخت دولت، ترجمه آزادی است از جلد چهارم کتاب پروفسور هانری لوفور.

 

 

 

اندیشیدن درباره مغز

نویسنده: مایکل اوشی

مترجم: رضا نیلی پور

ناشر: هرمس

قیمت: ۸۰۰۰ تومان

تعداد صفحات: ۱۹۲ صفحه

شمارگان: ۲۰۰۰ نسخه

این کتاب درباره مبانی شناخت، ارتباط برقرار کردن و آگاهی از مغز است. به طور کلی می‌توان این کتاب را یک اثر مقدماتی درباره مغز و روابط مربوط به آن دانست. مایکل اوشی از نورو ساینتیست ها یا متخصصان علوم اعصاب آمریکاست که در حقیقت مطالعاتش در حوزه فلسفه مغز است. او در این کتاب از بُعد تاریخی، بحث را آغاز کرده و به مرحله ای که بشر در حال حاضر در آن ایستاده، رسیده است. این مسائل در فصول مختلف کتاب بررسی شده اند تا نویسنده به جنبه های توان بخشی کاربردی مغز رسیده است. یکی از دختران اوشی از یک بیماری ناشناس مغزی در گذشت و نویسنده در ابتدای کتابش اشاره کرده که امیدوارم آگاهی ما از مغز روز به روز بیشتر شود تا شاهد قربانی گرفتن بیماری های ناشناخته مغزی نباشیم. خسرو پارسا هم مقدمه ای برای این کتاب نوشته است.

در کتاب حاضر، مؤلف با زبانی ساده و روان و درعین حال در چهارچوب یافته های نو و علمی با بنیادی ترین مفاهیم و کارکردهای مغز، این پیچیده ترین پدیده حیات را بیان می کند. در این کتاب، کارکردهای عصبی در دو سطح بررسی شده است: سطح تکاملی، سطح رشدی. در مورد کارکرد مغز مروری بر نظریه های کهن و اسطوره ای درباره مغز و طرح نظریه های جدید نور و علمی مطرح شده است. مباحثی مانند شبکه های عصبی رایانه ای، اختلالات عصبی و مکانیسم عملکرد برخی از آزمایش ها و تصویربرداری های مغز و نگاهی به آینده در تشخیص و درمان اختلالات شناختی آمده است.

 

 

 

کلیات زیبا شناسی

نویسنده: بندتو کروچه

مترجم: فواد روحانی

ناشر: علمی و فرهنگی

قیمت: ۸۰۰۰ تومان

تعداد صفحات: ۲۴۵ صفحه

شمارگان: ۱۲۰۰ نسخه

کتاب «کلیات زیبا‌شناسی» تألیف دانشمند و فیلسوف نامی ایتالیایی «کروچه»، کتابی است ارجمند و در نوع خود بی‌نظیر. در این کتاب درباره ماهیت هنر، قضاوت های نسنجیده درباره هنر، مقام هنر در جامعه بشر، تاریخ هنر، آغاز دوره ها و خصوصیات تاریخ زیباشناسی و کلیات بیان هنری سخن رفته و اصول برجسته ترین آراء و عقاید فلسفی درباره زیباشناسی با زبانی ساده بیان شده است.
«…مؤلف به استدلال هنر اعتقاد دارد و بر آن است که دریافت هنر باید از راه شهود و مکاشفه صورت گیرد، نه از طریق فکر و استدلال. زیبایی‌شناسی یا حس یک یکی از رشته‌های فلسفه است که به عنوان نظریه تأمل در داوریهای زیبایی ‌شناختی تعریف می‌شود. یکی از نخستین پرسش‌ ها در زیبایی ‌شناسی آن است که چرا زیبا، زیبا می ‌نماید؟ یا به عبارت دیگر آنکه هنر و اثر هنری چیست؟ بسیاری از فیلسوفان معاصر متفق القول هستند که زیبایی امری ذهنی و انتقال ناپذیر است…»

 

عشق در تبعید

نویسنده: بها طاهر

مترجم: رحیم فروغی

ناشر: نگاه                      

تعداد صفحات: ۳۵۲ صفحه

قیمت: ۱۹۳۰۰ تومان

 «عشق در تبعید» یکی از آثار برجستهٔ بهاء طاهر، نویسندهٔ سر‌شناس مصری است. این کتاب برندهٔ جایزهٔ بهترین رمان سال مصر در سال ۱۹۹۵ و همچنین برندهٔ جایزهٔ ادبی آلزیاتور ایتالیا در سال ۲۰۰۸ شده است. این رمان گویای فاجعهٔ کشتار فاجعه کشتار صبرا و شتیلا در سال ۱۹۸۲ و در کل تصویر دردناک انسان و جهان است. تصویری که هر روز دردناک‌تر می‌شود، به سرعت به همه جای دنیا می‌رسد و انسان‌های بی‌شماری به تماشایش می‌نشینند. این کتاب دربارهٔ روزنامه‌نگاران است و مسایل گوناگون روزنامه‌نگاری را به چالش می‌کشد.

 «عشق در تبعید» رمانی رئالیستی است و جنبه‌های رمانتیک بی‌نظیری در آن دیده می‌شود. در این رمان مهم‌ترین مسائل جهان در دهه‌های ۶۰ تا ۸۰ میلادی به‌ویژه در کشورهای اروپایی و جهان عرب، بررسی شده‌اند و شیوهٔ روایت داستان به‌گونه‌ای است که آسیب‌های سیاسی و اجتماعی این دوران را به‌خوبی به خواننده منتقل می‌کند.

رحیم فروغی؛ مترجم و شاعر است و پیش از این مجموعه شعر«یکی مرا به کلینیک معرفی کند»(انتشارات داستان سرا)، ترجمه دو مجموعه داستان کودک «داستان های رندا» و «جوجه تیغی» از زکریا تامر (نشر چشمه)، ترجمه مجموعه داستان «برلین برایم بزرگ بود» نوشته سالمه صالح (نشر قطره) و ترجمه رمان «واحه ی غروب» نوشته بها طاهر (انتشارات نیلوفر) از فروغی منتشر شده است.

 

 

شهر و انسان

نویسنده: لئو اشتراوس

مترجم: رسول نمازی

ناشر: آگاه

قیمت: ۱۵۰۰۰ تومان

تعداد صفحات: ۳۶۰ صفحه

شمارگان: ۱۱۰۰ نسخه

مترجم در پیشگفتار این اثر آورده است: اثری که در پیش رو دارید یکی از مهم‌ترین آثار لئو اشتراوس اندیشمند سیاسی است که از زمان مرگش در سال ۱۹۷۳ هر روز به تعداد مشتاقان آثار او افزوده می شود. به گواهی تعداد مقالات، آثار و همایش هایی که به اندیشه اشتراوس اختصاص داده می شوند می توان گفت که او به یکی از اندیشمندان کلاسیک فلسفه سیاسی و مراجع تاریخ نگاری فلسفه تبدیل شده است.

شرح او بر آثار فلاسفه مختلف، از افلاطون و ارسطو تا ماکیاول، هابز، لاک، روسو و فلاسفه متعلق به سنت اسلامی مثل فارابی و ابن رشد تاثیر فراوانی بر حوزه تاریخ نگاری اندیشه داشته است.

 

 

 

فلسفه‌ای برای زندگی

نویسنده: ویلیام اروین

مترجم: محمد یوسفی

ناشر: ققنوس                   

تعداد صفحات: ۳۳۶ صفحه

قیمت: ۱۷۰۰۰ تومان

زنون نخستین فیلسوف رواقی عادت داشت که درس‌های فلسفه‌اش را در رواقی پر نقش و نگار آموزش دهد. از این رو این مکتب فلسفی نام «رواقی» به خود گرفت. اخلاق مهم‌ترین بخش فلسفهٔ رواقی است. دغدغه اصلی رواقیون فضیلتمندانه زیستن و در نتیجه زندگی خوب بود. در سال ۱۴۰ میلادی فلسفه‌ی رواقی به روم رسید و در آنجا هدف اصلی اخلاق رواقی یونانی که «کسب فضیلت» بود به «کسب آرامش» نیز مزین شد.

ویلیام اروین با کاوش در فلسفه رواقیون باستان و با استفاده از تجربه‌های شخصی‌اش در مسیر رواقی زیستن نشان می‌دهد چطور بینش‌ها و توصیه‌های عملی رواقیون می‌تواند به ما آدم‌های دنیای امروز کمک کند که بهتر زندگی کنیم. نویسنده اهمیت داشتن فلسفه‌ای برای زندگی را در این می‌داند که این فلسفه موجب خواهد شد تا یک استراتژی برای رسیدن به مطلوب نهایی‌تان در زندگی داشته باشید.

این کتاب دارای چهار بخش است. در بخش اول « ظهور رواقی‌گری»، در بخش دوم «راهکارهای روان‌شناختی رواقی»، در بخش سوم «توصیه‌های رواقی» و در بخش پایانی «رواقی زیستن در زندگی مدرن» آورده شده است.

بعضی از افراد وقتی می فهمند داشتن فلسفه‌ای برای زندگی مستلزم تلاش و کوشش است، بلافاصله داشتن آن را از سر بیرون می‌کنند. رواقیون در واکنش به چنین کاری می‌گویند اگر رواقی زیستن زحمت دارد، رواقی نزیستن از آن به مراتب دشوارتر است. موسونیوس عقیده داشت وقت و توانی که افراد صرف روابط نامشروع می‌کنند به مراتب بیشتر از توانی است که یک رواقی صرف خویشتنداری لازم برای پرهیز از این روابط می‌کند. اگر به جای این همه کار و تلاش برای رسیدن به ثروت یاد بگیریم به آنچه داریم راضی باشیم؛ اگر به جای جستجوی شهرت، اشتیاقمان را به شنیدن تعریف و تمجید دیگران را مهار کنیم؛ اگر به جای صرف وقت و برنامه‌ریزی برای آسیب‌زدن به کسی که به او حسادت می‌کنیم، وقت‌مان را صرف غلبه بر حسادت‌مان کنیم؛ و اگر به جای آن که خودمان را برای محبوب شدن هلاک کنیم، تلاش کنیم روابط‌مان را با دوستان حقیقی‌مان حفظ کنیم و بهبود بخشیم، در این صورت حال و روزمان به مراتب بهتر از این خواهد بود.

 

 

 

یک کار تر و تمیز

نویسنده: مهناز کریمی

ناشر: ققنوس                   

تعداد صفحات: ۱۵۲ صفحه

قیمت: ۷۵۰۰ تومان

 «یک کار‌تر و تمیز» شامل بیست و یک داستان کوتاه از جمله «آقای دوست داشتنی»، «چاره‌ای نیس»، «باید خودم را جا بگذارم»، «خنده‌ها و پنجره خاکستری»، «خواهر مرگ»، «درویش و بانو»، «رنگ تلخ»، «دوشنبه‌ها» است.

پیش از این کتاب «سنج و صنوبر» و «رقص چینی» را از این نویسنده خوانده‌ایم و کتاب «سنج و صنوبر» او در سال ۱۳۸۳ برندهٔ جایزهٔ ادبی اصفهان شد.

بخشی از یک داستان این کتاب را در زیر می‌خوانیم:

«شب عروسی برایش چای دو رنگ بردم. کوچکه یه بیست تومنی نو گذاشت کنار سینی و استکان رو برداشت و لاجرعه هورت کشید. اما راشه لب‌تر نکرد. مواظبش بودم همه‌اش به اندازه «ها» که بگه لباش از هم فاصله داشت… می‌گفتن لوله رنگو وقتی رفته بوده اشکلک دید وکوچکه رو مجبور کرده یکی برایش بخره.

کوچکه گفت از بی گوشتی مردیم بریم؟ گفتم بریم. برف تا کمرمون می‌رسید. ابر از زمین تا آسمونو پر کرده بود. شول همی طوره آدم یا بالای ابره یا قاطی ابره. هنوزم که هنوزه قصابی نداره سالی به دوازده ماه بوی گوشت سرسیخ حسرت رو دله. همی شد که یکی یه حسن موسی رو کول انداختیم و دست به کمر، خم، از شیب تند جیر محله راه افتادیم رو به بالا…»

 

 

سکه آلایژا

نویسنده: استیو آبرایان

مترجم: فیروزه مهرزاد

ناشر: پردیس دانش                       

تعداد صفحات: ۱۵۶ صفحه

قیمت: ۹۰۰۰ تومان

که هستی، چه می‌خواهی و قصد داری به کجا برسی؟ چطور امید تازه‌ای بیابید؟ معنی و مفهوم زندگی چیست؟ داستانی دربارهٔ رستگاری.

 «سکه آلایژا» داستانی با آموزش شیوه‌هایی برای زندگی بهتر است. داستانی کوتاه درباره‌ی طریقت زندگی است که به انسان کمک می‌کند شادتر و قوی‌تر به زندگی ادامه دهد و به طرز خارق‌العاده‌ای امیدبخش است.

این کتاب که داستانی درباره‌ی انسانیت است، برنده‌ی جایزه‌ی ملی کتاب سال هند شده است.

 

آدام هابربرگ

نویسنده: یاسمینا رضا

مترجم: آرزو فکری ارشاد

ناشر: گمان                     

تعداد صفحات: ۱۳۲ صفحه

قیمت: ۹۰۰۰ تومان

 «آدام هابربرگ» سومین رمان یاسمینا رضا، نویسندهٔ فرانسوی است که داستان تباهی «آدام هابربرگ»، نویسنده‌ را تعریف می‌کند. او که دچار اختلال در بینایی و در انت‌ها مبتلا به نابینایی می‌شود، با سرد شدن تدریجی همسرش روبرو می‌شود، کتاب‌هایش با شکست مواجه می‌شوند و تمام زندگی‌اش رو به نابودی می‌رود. او در باغ وحش با یک دوست قدیمی ماقات می‌کند و دوستش رازی قدیمی را برای او آشکار می‌کند.

یاسمینا رضا پیش از این با نمایش‌نامه‌هایی که نوشته بود به شهرت رسیده است. از جمله کارهای او می‌توان به «خدای کشتار»، «حرمان»، «اندوهی ژرف»، «هنر»، «بازیگاه تو، گرداب من» و «سه روایت از زندگی» اشاره کرد که به فارسی ترجمه شده‌اند.

«… با خودش گفت چشم پزشک هم خیلی مطمئن نبود. البته نگران هم به نظر نمی‌رسید.اما مگر چشم پزشک باید نگران می‌شد؟ حداقل می‌توانست بگوید آقای هابربرگ عزیز تا چند وقت دیگر چشم چپتان از کار می‌افتد. اصلا معلوم نیست کی. حتی ممکن است درست وقتی از مطب بیرون می‌روید هم دیگر نتوانید مثل گذشته از خیابان رد شوید اما لحن چشم پزشک اینزور نبود…»

 

پرده را کنار بزن در پایان تنها عشق پیروز است

نویسنده: سیدعلی صالحی

ناشر: نگاه                      

تعداد صفحات: 200 صفحه

قیمت: 10000 تومان

«پرده را کنار بزن…» مجموعه اشعار جدید سید علی صالحی است که منتشر شده است.

سید علی صالحی متولد 1334 در توابع ایذه در استان خوزستان است. او در خانواده‌ای کشاورز متولد شد. پدر او شاعر و شاهنامه‌خوان بود. او اولین شعرهایش را در سال 1350 در مجله‌ی محلی شرکت نفت چاپ کرد و در سال‌های 53 و 54 همراه چند نفر از شاعران هم‌دوره‌ی خود جریان «موج ناب» را در شعر سپید پایه ریزی کردند. او در سال 58 به عضویت کانون نویسندگان ایران درآمد و در مطبوعات آزاد مشغول به کار شد. او در سال 64 «جنبش شهر گفتار» را با ساده کردن زبان شعر معرفی کرد که با آغاز دهه هفتاد به جریانی مقبول در شعر فارسی تبدیل شد.

صالحی از ۶۹ تا ۷۹ دبیر سرویس ادبی و صفحه شعر مجله «دنیای سخن» بود و در سال ۷۹ کارگاه شعر دنیای سخن را با استقبال مناسبی راه‌اندازی کرد.

از همین دوره ترجمه‌ی شعر صالحی به زبان‌های فرانسه، عربی، آلمانی، انگلیسی، ارمنی، روسی و کردی به صورت پراکنده در مطبوعات چاپ گردید و دو دفتر شعر از وی در کردستان عراق (به زبان کردی) منتشر شد.

از آثار منتشر شده‌ی صالحی می‌توان به «آخرین عاشقانه‌های ری را»، « سمفونی سپیده‌دم»، « چیدن محبوبه‌های شب را تنها به باد یاد خواهد داد»، « دریغا ملا عمر…»، « دیرآمدی ری‌را… نامه‌ها»، « ردپای برف، تا بلوغ کامل گل سرخ» و… اشاره کرد.

 

بچه‌ی رزمری

نویسنده: آیرا لوین

مترجم: محمد قائد

ناشر: کلاغ                     

تعداد صفحات: 296 صفحه

قیمت: 17000 تومان

این کتاب داستانی بلند است و تعلیق میان وهم و واقعیت را نشان می‌دهد. رومن پولانسکی فیلمی بر اساس این داستان ساخته است که برگردان دقیقی از این رمان لوین است. «بچه رزمری» ماوراءالطبیعه را با زندگی عادی ترکیب می‌کند و فضایی دلهره‌آور خلق می‌کند که این ژانر در ادبیات عامه پسند قرار می‌گیرد و بسیار پرمخاطب است.

 نویسنده در مقدمه‌ی کتاب می‌نویسد: «…وقتی کتابی بسیار فروش می‌کند ممکن است برگردان تصویری‌اش ماندگار شود و اصل متن از یادها برود. رمان نسبتاً مختصر بچه رزمری که رومن پولانسکی، کارگردان لهستانی‌تبار، در آمریکا بر اساس آن ساخت از دسته‌ی اخیر است.»

«بچه رزمری» که سال ۱۹۶۷ منتشر شد بیش از چهار میلیون نسخه در امریکا فروش کرد و سرآمد داستان‌های ترسناک آن دهه شد.

از دیگر کتاب‌های این نویسنده می‌توان به «پسران برزیل»، «همسران استپ فورد» و «تراشه» اشاره کرد.