فیس بوک رفع فیلتر می شود؟

نویسنده
نازنین کامدار

» دولتی ها درفضای مجازی

حضور مقامات رسمی دولت ایران در فیس بوک، بحث رفع فیلتر از این شبکه اجتماعی پر مخاطب را که با وجود افزایش دامنه فیلترینگ، کماکان در بین شهروندان ایرانی محبوبیت دارد به عرصه اظهار نظر رسمی حکومت کشانده است.

آخرین باری که شبکه اجتماعی فیس بوک برای مدت کوتاهی رفع فیلتر شد، روزهای پایانی اردیهشت سال ۸۸ بود، اما پس از آنکه از این شبکه اجتماعی برای هماهنگی اعتراضات استفاده شد، مقامات امنیتی حکومت دستور به فیلتر مجدد آن دادند؛ فیلتری که کماکان ادامه دارد هر چند باعث کاسته شدن از مراجعین به این شبکه نشده و حتی مقامات دولت جدید را وادار به استفاده از آن و برقراری ارتباط با شهروندان کرده است.

 حضور فعال محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه در فیس بوک و البته راه اندازی صفحه ای به نام صفحه حسن روحانی که اصالت هر دو به تایید رسیده، بحث نیاز به رفع فیلتر از این شبکه اجتماعی را افزایش داده است.

در همین باره، سه روز قبل، محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضاییه که تا پیش از این امکان هرگونه رفع فیلتر این شبکه را غیر ممکن می دانست، در نشستی خبری با ادبیاتی متفاوت، احتمال رفع فیلتر از این شبکه را مطرح کرد و گفت: “اگر جرایم و مصادیق مجرمانه از فیس‌بوک رفع شود، رفع فیلتر آن امکان پذیر می‌شود”.

وی افزود: “کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه طبق قانون عهده‌دار تشخیص موارد مجرمانه است”.

پس از اظهارات متفاوت اژه ای، محمدرضا آقامیری، عضو کارگروه تعیین مصادیق فیلترینگ هم به خبرگزاری مهر گفت که “امکان رفع فیلتر مشروط” فیسبوک در ایران وجود دارد.

وی اظهار کرد: “این موضوع در دراز مدت و با تفکیک محتواهای مجرمانه از محتوای مفید این شبکه اجتماعی توسط نرم افزار فیلترینگ هوشمند امکان پذیر است.جدای از فعالیت مجرمانه برخی از کاربران که اعتقاد و پایبندی به قوانین نظام ندارند، فیس بوک مجالی را فراهم کرده که می‌توان با استفاده از آن در جهت ترویج دین، بیداری اسلامی و اشاعه فرهنگ ایرانی اسلامی قدم‌های مثبتی برداشت. باید «مسائل مستهجن و محتوای خلاف قوانین سیاسی، امنیتی و اجتماعی» سانسور شوند اما به این واسطه جلوی انتشار محتوای مفید هم گرفته می‌شود”.

 آقامیری همین امر را انگیزه‌ای دانسته که ترتیباتی برای رفع فیلتر فیسبوک اندیشیده شود.

او افزوده است: “برخی سایت‌های خارجی ملتزم به رعایت قوانین ایران شده‌اند و براین اساس فعالیتشان به نحوی است که محتوای مجرمانه را اشاعه نمی‌دهند براین اساس چنانچه فیسبوک نیز در همین خط مشی حرکت کند و بر رعایت قوانین ایران التزام داشته باشد می توان به رفع فیلتر آن اقدام کرد.”

 وی افزود: “باید با طراحی نرم افزار و ایجاد سیستم فیلترینگ هوشمند بتوانیم هم از محتوای مجرمانه فیس بوک صرفنظر کرده و آن را محدود کنیم و هم از محتوای مفید آن استفاده کرده و آن را در اختیار کاربران قرار دهیم. تفکیک محتوا در فیس بوک بدون مسدود کردن کل سایت در دراز مدت امکان پذیر است تا بتوان از سیستم فیلترینگ هوشمند برای جلوگیری از نشر و فعالیت محتوای مجرمانه اطمینان کامل حاصل کرد و اشتباهات در آن به حداقل برسد.”

 پس از این اظهارات سایت “پیک خبر” هم که از جمله سایت های وابسته به راستگرایان است، درباره رفع فیلتر فیس بوک نوشت: “هم اکنون میلیون ها ایرانی در فیس بوک، صفحه دارند. طبیعتاً در میان این میلیون ها نفر، برخی نیز اقدامات مجرمانه را در این فضا دنبال می کنند.بهتر آن است که سیاست حکیمانه مواجهه با سرویس های وبلاگ دهی و ویکی پدیا در قبال فیس بوک نیز پیگیری شود، بدین گونه که امکان بهره گیری سالم از این سایت برای همه فراهم باشد و تنها صفحاتی که دارای محتوای مجرمانه هستند، فیلتر شوند.اگر در یک بازار بزرگ، چند مغازه مرتکب تخلف شوند، کل آن بازار را نمی بندند بلکه فقط متخلفان را مجازات می کنند”.

در همین حال، روز گذشته محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم به موضوع رفع فیلتر از فیس بوک پرداخت و گفت: “کمیته ای ویژه برای رسیدگی به فیس بوک در دولت تشکیل شده است”.

او در روزی این خبر را اعلام می کرد که هک شدن صفحه مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه در فیس بوک و اعلام اینکه وی صفحه ای در فیس بوک ندارد، بحث های زیادی را در رسانه ها موجب شده بود.

او صفحه فیس بوک خود، الهام امین زاده و مرضیه افخم را “جعلی دانست” و گفت: “به هر حال اعضای دولت مقامات رسمی هستند و اظهاراتی که از سوی آنها در فیس‌بوک مطرح می‌شود موضع دولت محسوب می‌شود بنابراین کمیته‌ای در ریاست‌جمهوری در این ارتباط تشکیل شده تا تصمیمی مدون اخذ شود. در مورد حضور برخی از اعضای دولت در فیس‌بوک کمیته‌ای در ریاست‌جمهوری در این ارتباط تشکیل شده است”.