ایران؛ انقلاب در برابر انقلاب

نویسنده

» مقاله بوستون گلوب درباره از دست رفتن مشروعیت حکومت

منازعه قدرت چشمگیری در ایران به راه افتاده است و این مناقشه تنها محدود به رهبران ارشد و معترضان به تقلب انتخاباتی نیست. همگی وارد دعوا شده اند از علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی، محمود احمدی نژاد و متحدانش در سپاه پاسداران انقلاب، تا  روحانیون شاخص و مقامات ارشد نظام سیاسی پیچیده ای  که توسط آیت الله خمینی بنیان نهاده شده است.

آن چه در میان انتقادات چهره هائی نظیر هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور سابق، محمد خاتمی و آیت الله العظمی حسینعلی منتظری برجسته ترین روحانی مخالف ایران به چشم می خورد، هشدار آشکار آنها نسبت به از دست رفتن مشروعیت دولت است.

اعتراضات گسترده علیه انتخاباتی که به ادعای دولت با پیروزی احمدی نژاد همراه بوده، نمایشی از یک پدیدۀ گسترده تر در سطح خاورمیانه است. شهروندان با سادگی تمام خواستار شمارش آرای شان شده اند. اعتراضات خودجوش و صلح جویانه ای علیه یک رژیم نظامی و خودکامه به راه افتاده است و پای دریافت هیچ دستورالعملی از یک رهبر شاخص در میان نیست. 

انتقادات آشکار روحانیون ارشد و چهره های سیاسی از رهبری، می تواند نقطه عطفی را در تاریخ این کشور بوجود آورد. صریح ترین انتقادات از سوی آقای منتظری ایراد شده است. وی که زمانی در جبهه خمینی قرار داشت، با صدور فتوائی اعلام کرد نظام سیاسی که بر “زور، سرکوب، تغییر آرای مردم، کشتار… دستگیری ها، استفاده از شکنجه های استالینی و قرون وسطائی، پس زدن مردم، سانسور روزنامه ها، توقیف رسانه های جمعی، به زندان افکندن نخبگان جامعه و مجبور کردن آنها به اقرارهای دروغین تحت بازداشت استوار باشد، نامشروع است.» منتظری گفت این حق دینی مردم ایران است که حاکمان زورگو را کنار بزنند”.

خاتمی نیز در چالشی با ابعاد کوچکتر، پیشنهاد برگزاری رفراندوم تحت نظارت نهادهای بیطرف را داده است. هرچند ممکن است نظر رئیس جمهور سابق غیرعملی باشد، اما هیچ شکی باقی نمی ماند که در انتخابات تقلب شده و کسانی که این تقلب را ترتیب داده اند، دیگر قابل اعتماد نیستند.

هوشمندانه ترین انتقادها از سوی رفسنجانی مطرح شد. وی  در نماز جمعه خود را به عنوان کسی توصیف کرد که “از همان ابتدا، در لحظه لحظۀ انقلاب حضور داشته” و می داند خمینی به دنبال چه چیزی بوده است. رفسنجانی با ابراز تأسف از آنکه رهبران فعلی اعتماد مردم را از دست داده اند، تلویحاً اشاره کرد آنها (مسؤولان) برخلاف خواست خمینی رفتار کرده اند و نه تنها مشروعیت سیاسی، بلکه مشروعیت شرعی حکومت را نیز از دست داده اند. این از جمله نشانی های انقلاب در برابر یک انقلاب است.

منبع: بوستون گلوب- 22 ژوئیه