براندازی قبل از رسیدن به اتم

نویسنده

» مقاله ای از ایل جورناله درباره روابط ایران و آمریکا

جان میکالسین

ژنرال گابی اشکنازی در جریان دیدارش با گروهی از روزنامه نگاران در رم گفت که حکومت ایران نباید بمب اتم داشته باشد. در این گفته ها حقایقی نهفته است. از همه مشخص تر این است که در حکومت ایران افرادی هستند که از حلقه تندرو ها دور هستند که می توانند مسائل اتمی ایران را بخوبی اداره کنند. تغییر حکومت در ایران، عدم وجود یک دردسر تازه در خاورمیانه را تضمین می کند. ایرانی که با شنیدم اسم آن “بمب اتم” را به ذهن ها می آورد، ممکن است به جایی برسد که به گفته حسنی مبارک، رئیس جمهور مصر، حتی بتواند با اسرائیل رابطه ای دوستانه برقرار کند.

تاکیید اشکنازی 56 ساله بر کلمه “آن حکومت” احتمالات دیگری را هم نشان می دهد. اگر تندرو های حکومت تنها مشکل اسرائیل هستند، حمله نظامی این کشور به ایران نه فقط تاسیسات اتمی ایران را هدف قرار خواهد داد بلکه از بین بردن حکومت را هم جزو اهداف خود قرار بدهد. این ژنرال اسرائیلی فقط می تواند این موضوع را خوب توضیح بدهد اما در موقع عمل است که نگرانی واکنش ایران شدت می گیرد. نقطه برخورد این دو کشور در جنوب لبنان خواهد بود، جایی که ماشین جنگی حزب الله که در چهار سال اخیر مجهز تر هم شده است، بار دیگر قادر خواهد بود با بیش از 40 هزار موشک که در 160 روستای شیعه نشین لبنان قرار دارد، اسرائیل را هدف قرار بدهد.

 حزب الله از این قانون که کلاه آبی های سازمان ملل متحد اجازه انجام عملیات در مناطق مسکونی را ندارند بهره می برد. اگر لبنان اجازه بدهد که ایران شهر های اسرائیل را از لبنان هدف قرار بدهد، غزه اهمیت خود را از دست خواهد داد. نوار غزه و حماس امروز در انحصار ایران هستند که دائما از طریق سودان، صحرای سینا و گذرگاه رفح به آنجا سلاح می فرستد. اشکنازی توضیح می دهد که کرانه باختری ممکن است در صورت حمله اسرائیل به سرنوشت غزه دچار شود و به در حمله حماس از دست برود.

به همین دلیل اسرائیل باید آماده مقابله با یک اتفاق ناگهانی را  داشته باشد و مسائل اتمی ایران را قدم به قدم دنبال کند. عبور از این خط قرمز نه فقط برای اسرائیل بلکه برای کشور های سنی مثل مصر، امارات و عربستان سعودی که مورد تهدید یک کشور قدرتمند شیعه قرار بگیرند، هم جبران ناپذیر خواهد بود. مشکل اصلی متوقف کردن ایران است. خطر تحریم ها این است که برای ایجاد تغییر در حکومت ایران بسیار کند و برای به زانو در آوردن حکومت کمی سبک است. یک راه حل ممکن است در دست سوریه باشد.

شکسته شدن قفل رابطه نزدیک بین ایران و سوریه در دست بشار اسد است که با دادن تضمین های اقتصادی که وابستگی او را به ایران کم می کند و به او امنیت و امکانات رهایی از مشکلات داخلی را می دهد. باید دید چه کسی قادر است چنین تضمینی به او بدهد. اشکنازی معتقد است که مذاکرات با ترکیه، حتی قبل از بحران کشتی ماوی مرمره هم کارساز نبود. این کار نیاز به دستانی بزرگ و قدرتمند دارد. دست آمریکا که کمتر اقتصاد را در نظر بگیرد. دست یک آمریکایی متفاوت، شاید دستان نا مطئمن آقای اوباما کلید این قفل را باز بکند.

 

ایل جورناله، 20 ژوئیه