دستگیری در حال جنگ با آبپاش

نویسنده

» گزارشی از گاردین درگیری تازه جوانان

سعید کمالی دهقان

در دمای 40 درجه تهران، برای تفریح و خنک شدن، چه کاری از آب بازی با دوستان بهتر است؟ اما در جمهوری اسلامی ایران این مسئله کمی بغرنج است.

برای عده ای از دختران و پسرانی که در جریان این بازی دستگیر شدند، کار کمی مشکل شد. آنها در جنگ تفنگ های آبپاش در تهران شرکت کرده بودند.

جمعه هفته گذشته، صدها نفر از در پارک آب و آتش جمع شدند و در کمال تعجب، بدون دخالت نیروهای انتظامی، ساعت ها با تفنگ آبپاش و بطری های آب، آب بازی کردند. اما این اتفاق که در فیس بوک برنامه ریزی شده بود، چند روز بعد که عکس های آن در دنیای مجازی پخش شد، مورد انتقاد محافظه کاران قرار گرفت.

تلویزیون دولتی ایران نیز روز چهارشنبه در برنامه ای دستگیرشدگان را که پشت شان به دوربین بود، نشان داد که اعتراف کردند که با تفنگ آبپاش، آب بازی کرده اند.

دختری گفت: “ما از طریق اینترنت برای شرکت در آب بازی دعوت شدیم.” یک پسر اعتراف کرد:  “فضا خیلی صمیمی بود، بعضی جاها بیش از اندازه صمیمی بود.”

احمد روزبهانی، رئیس پلیس امنیت اخلاقی تهران، گفت: “برنامه مختلطی روز جمعه برگزار شد. از شرکت کنندگان خواسته شده بود تفنگ آبپاش با خودشان بیاورند و برخلاف عرف جامعه عمل کردند.”

حسین سجادنیا، رئیس پلیس تهران ضمن تایید دستگیری این افراد، از رفتار “غیر معمول” و زیر پا گذاشتن اصول اسلامی توسط این افراد، شکایت کرد.

نمایندگان مجلس نیز آب بازی را محکوم کردند و این مسئله درهمه جای ایران مطرح شد. حسن ابراهیمی، نماینده محافظه کار مجلس گفت که این واقعه باعث ایجاد “فساد اخلاقی” می شود و “شرم آور” است.

خبر ها حاکی از آن است که هنوز عده ای از دستگیر شدگان از جمله یک دانشجو، هنوز آزاد نشده اند.

دستگیری شرکت کنندگان و کسانی که این برنامه را سازماندهی کرده بودند زمانی صورت گرفت که تعدادی از وبسایت های محافظه کار از حکومت خواسته بودند که هویت کسانی را که پشت پرده این جریان قرار داشتند، فاش کند.

صفحه فیس بوکی این برنامه با عنوان “جنگ تفنگ های آبپاش در تهران” بیش از 14 هزار نفر طرفدار داشت و باعث شد صفحه های مشابهی برای اجرای همین برنامه در شهر های دیگر مثل اصفهان و کرج، ایجاد شود.

پتکین آذرمهر، بلاگر ایرانی ساکن لندن درمورد دستگیری ها نوشت: “در اینجا دو مسئله وجود دارد که باعث ایجاد مشکل برای حکومت شده است: اینکه مردم تفریح بکنند و دیگر اینکه مردم از طریق شبکه های اجتماعی گردهمایی را سازماندهی کنند. هر دو این ها به منزله تهدیدی  است برای حکومت.”

گلناز اسفندیاری، نویسنده وبلاگ نامه های ایرانی در رادیو فردا، می نویسد: “فراخوان شرکت در گردهمایی های دیگری مثل بازی پینت بال، بادبادک بازی و حباب بازی هم در فیس بوک داده شده بود. معلوم نیست چرا آب بازی نسبت به فراخوان های پیشین تا این اندازه حساسیت برانگیز شد.”

مقامات ایرانی شنا کردن در دریا در ماه رمضان را نیز ممنوع کرده  اند.

مردان و زنانی که به هم محرم نباشند، اجازه ندارند به یکدیگر دست بزنند یا خارج از اصول اجتماعی رابطه ای داشته باشند. با این حال، جوانان با وجود همه سرکوب ها که حتی آرایش مو و نحوه لباس پوشیدن شان را تحت الشعاع قرار داده است، همچنان به عبور از این خطوط قرمز ادامه می دهند.

گاردین، 4 اوت