تهران باز هم به پهبادهای آمریکایی یورش برد

نویسنده
شیرین کریمی

» سه روز پس از پیشنهاد آمریکا برای مذاکره مستقیم

یک ماه پس از درگیری جنگنده های سپاه با یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی، و سه روز پس از پیشنهاد واشنگتن به تهران برای گفتگوی دوجانبه، سرداران سپاه روز گذشته خبر از “شکار” یک پهباد آمریکایی دادند و آن را شکست مجدد پنتاگون توصیف کردند. اما در حالیکه ارتش ایالات متحده این خبر را تکذیب کرده یک عضو کمیسیون امنیت ملی از دعوت سرداران به مجلس به منظور تقدیر از آن ها خبر داده است.

حوالی ساعت ۱۰ صبح دیروز فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران اعلام کرد که جمهوری اسلامی توانسته است یک فروند “پهباد متجاوز” متعلق به ارتش ایالات متحده را در جنوب ایران “شکار” کند. سردار علی فدوی این هواپیمای بدون سرنشین را از نوع “اسکن ایگل” توصیف کرده و گفته است: “این گونه پرنده ها معمولا از روی ناوهای بزرگ به پرواز در می آیند.”

جمهوری اسلامی این نوع هواپیماهای بدون سرنشین را “پهپاد” می خواند؛ کلمه ای اختصاری برای عبارت “پرنده هدایت‌پذیر از راه دور”.

اسکن ایگل هواپیمای بدون سرنشینی کوچک و کم هزینه است که توسط یکی از شرکت های زیرمجموعه بوئینگ تولید می شود.

دیروز در شرایطی که خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه، حجم زیادی از اخبار خود را به “شکار” این هواپیمای بدون سرنشین اختصاص داده بود، جانشین فرمانده سپاه نیز در مراسم تودیع ومعارفه فرمانده جدید سپاه روح‌الله استان مرکزی با اشاره به این خبر گفت: “شکست مجدد آمریکا در عملیات جاسوسی این پهپاد نشان داد دولت آمریکا با وجود برخورداری از قدرت نظامی، توان اقتصادی بالا و تسلط بر نظام سیاسی جهان از توانایی لازم برای مقابله با ایران اسلامی برخوردار نیست.”

سردار حسین سلامی به حاضران که پرسنل سپاه بوده اند گفته است: “ایران به راحتی می‌تواند تمام برنامه‌های آنها را به هم بریزد.”

اما روز سه شنبه در حالی که رجزخوانی سرداران برای واشنگتن ادامه داشت، سخنگوی مرکز فرماندهی ناوگان پنجم آمریکا مستقر در بحرین این خبر را تکذیب کرد. به گزارش بی بی سی این مقام ارشد نظامی پنتاگون گفته است که “نیروی دریایی ایالات متحده تمامی هواپیماهای بدون سرنشین خود در منطقه خاورمیانه را شمارش کرده و هیچیک از این هواپیماها از جمله هواپیماهای نوع اسکن‌ایگل که ایران مدعی شکار آن شده، مفقود نشده است.”

گفتنی است به جز آمریکا، ارتش استرالیا و کانادا نیز این هواپیمای بدون سرنشین را در اختیار دارند.

برخی کشورهای دیگر در منطقه ـ– همچون اتحاد متحده عربی ـ– نیز در ناوگان خود اسکن ایگل دارند.

از سوی دیگر آسوشیتدپرس به نقل از فرمانده جیسون سالاتا، یکی از سخنگویان ناوگان پنجم نیروی دریایی ایالات متحده در بحرین، نوشته در چند سال اخیر نیروی دریایی چند فروند از اسکن ایگل های خود را در آب های جهان از دست داده اما در ماه های اخیر هیچ موردی ثبت نشده است

اما فارس ادعا کرده این فروند هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی در چند روز گذشته با هدف شناسایی و جمع آوری اطلاعات در حال گشت زنی در منطقه عمومی خلیج فارس بوده و به محض ورود به حریم فضای جمهوری اسلامی در “تور یگان های پدافندی و سامانه های کنترلی نیروی دریایی” سپاه پاسداران “گرفتار” شده است.

در همین ارتباط شبکه ماهواره ای العالم ـ– وابسته به جمهوری اسلامی ـ– روز گذشته ویدئویی منتشر کرده که ادعا می شود متعلق به هواپیمای بدون سرنشین مذکور است.

 اگر ادعای تهران در این زمینه صحت داشته باشد، این سومین درگیری قوای نظامی جمهوری اسلامی با هواپیماهای بدون سرنشین ایالات متحده در یک سال اخیر است.

درست آذرماه سال گذشته بود که ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی به نقل از یک مسئول نظامی اعلام کرد واحدهای جنگ الکترونیکی و پدافند هوایی موفق شدند، یک فروند هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین آمریکایی را که به طور محدود به مناطق شرق ایران “تجاوز” کرده بود، “منهدم” کنند. مقامات نظامی جمهوری اسلامی بعد ها بیانیه خود را تغییر دادند و اعلام کردند آن را بدون آسیب جدی بر روی زمین نشانده اند.

این هواپیمای بدون سرنشین آمریکا از نوع RQ170 بود که از آن برای جمع آوری اطلاعات استفاده می شود. لقب آن “جانور قندهار” بود و کارشناسان نظامی آن را پیشرفته ترین هواپیمای جاسوسی رادارگریز در جهان توصیف کردند.

اواسط ماه گذشته نیز پنتاگون – وزارت دفاع ایالات متحد- با انتشار بیانیه ای اعلام کرده بود دو جنگنده سوخوی-25 سپاه پاسداران در آسمان با یک هواپیمای بدون سرنشین و غیر مسلح آمریکایی درگیر شده اند و کار حتی به شلیک گلوله از سوی جنگنده های ایرانی کشیده است. این آتش بازی هوایی ۱۱ آبان رخ داد.

بر اساس اعلام پنتاگون به این هواپیمای بدون سرنشین صدمه وارد نشده و ادعا کرده بود که در زمان درگیری این هواپیما ۳۰ کیلومتر با خط ساحلی ایران فاصله داشته است. این فاصله بسیار نزدیک به فاصله ای بود که یک پهپاد ایرانی که در ماه مهر برای جاسوسی به اسرائیل می رفت ساقط شد. آن هواپیما که تولید مشترک تهران و حزب الله لبنان بود در ۲۹ کیلومتری اسرائیل ساقط شد.

ماه گذشته سردار احمدی وحیدی- وزیر دفاع که پیشتر از نفوذ پهباد جمهوری اسلامی به خاک اسرائیل ابراز خشنودی کرده بود، با تایید ادعای واشنگتن مبنی بر درگیری جنگنده های سپاه با پهباد آمریکایی گفته بود: “با اقدام به هنگام هوشمندانه و قاطع نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران مجبور به فرار گردید”.

سردار وحیدی به “هوشیاری” جمهوری اسلامی اشاره و تصریح کرده است: “همه تحرکات را به طور دقیق رصد نموده و با اقتدار موثر، اقدام‌هایی قاطع، لازم و به موقع را معمول خواهد کرد.”

ناظران می گویند در حالی که روز شنبه وزیر خارجه ایالات متحده به تهران پیشنهاد مذاکره “مستقیم” را داده است چنین اقداماتی نه تنها احتمال برگزاری مذاکره دوجانبه میان دو دولت را کاهش می دهد بلکه به افزایش تنش های غرب با تهران نیز کمک می کند.

اما نمایندگان پارلمان جمهوری اسلامی بی اعتنا به چنین تحلیل هایی روز گذشته به تحسین از اقدام سپاه مشغول شدند. در همین راستاابراهیم آقامحمدی عضو کمیسون امنیت ملی و سیاست خارجی روز سه شنبه ادعا کرد شکار پهپاد آمریکایی بار دیگر “قدرت بازدارندگی و دفاع” جمهوری اسلامی را به “رخ جهانیان” کشید.

وی تصریح کرد: “پهپاد آمریکایی به محض ورود به آسمان ایران توسط ایران شکار شد؛ این مسئله خیلی مهم و اقدامی اساسی است.”

وی به این تعریف و تمجیدها از سپاهیان رضایت نداده و حتی گفته است: “از فرماندهان و مسئولین نیروی دریایی سپاه برای حضور در جلسه کمیسیون امنیت ملی دعوت می‌کنیم تا گزارشی کامل از نحوه شکار این پهپاد ارائه دهند.”