گرد و خاک درخوزستان؛ دعوا در تهران

نویسنده
نازنین کامدار

» توصیه به ابتکار: استعفاء دهید!

با وخیم تر شدن وضعیت بحرانی هوا در خوزستان که روز گذشته منجر به تعطیلی ادارات و مدارس و مراجعه بسیاری از شهروندان به اورژانس بیمارستان ها شد، انتقادها از معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت بالا گرفته است.در همین حال روزنامه های نزدیک به دولت این انتقادات را “گرد و خاک” مخالفان روحانی و ابتکار نام نهاده اند. مردم اما که همچنان در شرایط دشواری به سر می برند با راه اندازی کمپین هایی، از جمله “خاک شش”، “مازنده ایم”. “اهواز”… خواستار اقداماتی فوری برای مقابله با توفان خاک شده اند

ناصر سودانی نماینده مردم اهواز در مجلس دیروز از معصومه ابتکار پرسیده چرا برای حل مشکل بدی هوای خوزستان در ۸ سال ریاست اش بر سازمان حفاظت محیط زیست در دوره اصلاحات کاری نکرده است.

او گفته است: “هر نهادی باید بنا به مسئولیت خود و بدون فرافکنی به وضعیت استان خوزستان رسیدگی کند چرا که هم اکنون وضعیت آلودگی هوا در استان خوزستان از مرز هشدار گذشته است و می‌توان آن را یک بحران نامید. اگر مسئولان فعلی سازمان محیط زیست ادعا می‌کنند که مسئولان دولت‌های پیشین باید در خصوص آلودگی هوای استان خوزستان اقدامات مفیدی را انجام می‌دادند چرا خانم ابتکار که ۸ سال مسئولیت حفاظت محیط زیست در دوران اصلاحات را برعهده داشت هیچ اقدامی انجام نداده است و وی نیز عضوی از مسئولان پیشین است که هم اکنون نیز رئیس سازمان حفاظت محیط زیست است و باید به جای این فرافکنی‌ها به فکر اقدامات عملی و مؤثر بود”.

او همچنین خواستار تشکیل “ستاد بحران” در نهاد ریاست جمهوری شده و افزوده است: “هم‌اکنون مردم و بیماران احساس می‌کنند بین مرگ و زندگی به سر می‌برند و ما از رئیس‌جمهور می‌خواهیم ستاد بحران را هر چه سریعتر تشکیل دهد تا اقدامات مناسبی برای جلوگیری از افزایش این وضعیت صورت گیرد چرا که هم اکنون مردم به ستوه آمده‌اند و صبر آنها نیز حدی دارد. مصوباتی در برنامه ۵ ساله و بودجه سالیانه وجود دارد که در آن وزارت نفت، سازمان حفاظت محیط زیست و هر کدام از دستگاه‌ها وظایفی را در این زمینه برعهده دارند اما متأسفانه تاکنون هیچ اقدام موثری در این زمینه صورت نگرفته است و مردم قربانیان کم‌کاری مسئولان در این زمینه هستند. از خانم ابتکار می‌خواهیم به خوزستان بیاید و وضعیت مردم استان را ببیند تا عمق فاجعه را از نزدیک درک کند”.

همزمان سیدشکرخدا موسوی، مدیر کارگروه محیط زیست و منابع طبیعی مجلس هم به ابتکار حمله کرده و گفته است: “اگر خانم ابتکار توانایی مدیریت و برنامه‌ریزی برای کنترل آلودگی هوا را ندارد، به جای حرف، از سمت خود استعفا دهد”.

او اضافه کرده: “متأسفانه مسئولان به جای رسیدگی فوری به وضعیت کنونی مردم شهرهای خوزستان و اهواز، فرافکنی می‌کنند، چرا که ما در جلسه‌ای که با خانم ابتکار مسئول سازمان حفاظت محیط زیست داشتیم، وی مطرح کرد که مسئولان دولت‌های قبل باید برای کنترل وضعیت آلودگی هوای اهواز برنامه‌ریزی می‌کردند، در صورتی که خود خانم ابتکار ۸ سال مسئول سازمان حفاظت محیط زیست بود و در آن زمان نیز برای آلودگی هوای خوزستان اقدامی انجام نشد. بنابراین، در هر شرایطی باید تدابیر آن شرایط احصاء شود و هم‌اکنون نیز رئیس حفاظت محیط زیست باید این موضوع را جدی بگیرد، با برگزاری جلسات و کارگروه‌هایی که راه به جایی نمی‌برد نمی‌توان مشکل آلودگی هوای خوزستان را حل کرد. ما درخواست کرده‌ایم که کمیته بحران با حضور ۵ وزیر مرتبط و دبیری سازمان حفاظت محیط زیست و حضور معاون اول رئیس‌جمهور تشکیل شود چرا که شرایط کنونی مردم در استان خوزستان یک بحران است. هیأت دولت تصویب کرد که مقداری آب به تالاب هورالعظیم انتقال داده شود اما متأسفانه تاکنون وزارت نیرو این کار را انجام نداده است، باید منشأ ریزگردها شناسایی شود و هر کاری که لازم است برای کنترل ورود آنها به کشور انجام شود”.

 به گفته وی “قرار بود سخنگوی دولت و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست هفته گذشته برای بررسی وضعیت موجود به خوزستان بیایند که تاکنون به تأخیر افتاده است، این نشان‌دهنده سهل‌انگاری و بی‌توجهی سازمان حفاظت محیط زیست و دولت به وضعیت مردم جنوب کشور است. در صورتی که اقدام مفیدی برای کنترل وضعیت کنونی صورت نگیرد، ناچار هستیم از راه‌های دیگر مانند طرح سؤال از وزرای مرتبط استفاده کنیم، چرا که اگر بنا باشد در خصوص آلودگی هوای خوزستان به دنبال مقصر باشیم، تمام رؤسای سازمان‌های حفاظت محیط زیست در این زمینه مقصر هستند”.

سایت خوزستانی “شوشان” هم خواستار استعفای ابتکار شده و درنامه ای سرگشاده خطاب به وی نوشته است: “حال که بنظر می رسد نمی خواهید و یا نمی توانید که جلوی آلودگی هوای خوزستان را بگیرید بهترنیست حداقل از بودجه سازمان تان برای خرید دستگاههای مجهزتری برای نشان دادن غلظت واقعی آلودگی هوا و ریزگردها استفاده کنید تا به موقع اخطارهای مناسب به مردم و مسئولین داده شود؟ خانم ابتکار آیا هنوز هم مدعی هستید میزان آلودگی هوا درخوزستان کمتر از سال های گذشته بوده است؟ سازمان محیط زیست تا حالا چندتا جلسه برای بررسی پیرامون آلودگی هوای استان انجام داده و آیا این جلسات نتیجه ای هم داشته است؟چندبار جنابعالی و کارشناسان مربوطه از نزدیک آلودگی های موجود منطقه را بررسی نموده اید؟ آیا می دانید که حدود ۲۲ هزار نفر به علت بیماری‌های تنفسی به بیمارستان‌های مختلف استان مراجعه کرده‌اند که این میزان تنها مربوط به بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها بوده، درحالی که بسیاری از افراد به پزشکان خصوصی نیزمراجعه کرده‌اند. مسئولیت مرگ و بیماری های محیط زیستی مردم خوزستان را چه کسی برعهده می گیرید؟ اگر درحد توانایی و قدرت شما نیست چرا از سمت خود استعفا نمی دهید واجازه نمی دهید فرد شایسته تری که نگاه ملی داشته باشد، برکرسی این مدیریت بنشیند؟”

انتقادها از معصومه ابتکار پس از آن بالا گرفت که وی با وجود درخواست های مکرر مسئولان خوزستانی و برخی شهروندان از حضور در استان خودداری و به جای آن در یک “همایش فرهنگی” شرکت کرد و طی آن گفت: “در سال‌های گذشته فعالیت زیادی در این مورد و موارد مشابه انجام نشده است، به طوری که اکنون ناگهان با بحران‌های شدید در مورد این مساله و مسائل بسیار دیگری مواجه شده‌ایم. در دولت جدید تلاش‌های بسیاری در این زمینه انجام گرفته است، اما هیچ‌کدام از برنامه‌های مورد نظر؛ یک شبه، یک ماهه و یکساله به ثمر نمی‌رسد، بلکه این برنامه‌ها بلند مدت و میان مدت هستند. در کوتاه مدت تنها کاری که می‌شود، انجام داد؛ واکنش سریع است”.

او البته پس از واکنش های نمایندگان و شهروندان استان تصمیم گرفته امروز به خوزستان سفر کند.

در همین حال، انتقاد نمایندگان محافظه کار و سایت های محلی بر علیه ابتکار، واکنش سایت های هوادار دولت را در پی داشته که معتقدند ابتکار در مورد افزایش ۶۶ برابری گرد و غبار در خوزستان “بدشانس” بوده است.

سایت خبری بهارنیوزاز این جمله است که دیروز در مطلبی تحت عنوان “گرد و خاک علیه دولت و ابتکار” نوشت: “موج سواری برخی افراد برای بهره گیری «سیاسی و شخصی» هم به تمامی مصائب مردم خوزستان اضافه شده است. برای مثال برخی از این آقایان نماینده، همانانی هستند که در طول ۸ سال دولت احمدی‌نژاد دم برنیاورده، اما حالا یکباره «دلواپس» گرد و خاک شده و علیه دولت روحانی و معصومه ابتکار بیانیه سیاسی می‌دهند تا از این طریق خود را در کنار مردم مظلوم و سختی کشیده خوزستان جا بزنند! جا دارد از این آقایان بپرسیم چطور ۸ سال در دوره احمدی‌نژاد لام‌تا کام حرف نزدید، انتقادی نکردید و برخی تان از مواهب و امتیازات ایشان هم بهره‌مند شدید! اما حالا ژست ناراحتی از وضع موجود می‌گیرید؟! مگر گردوخاک طی همین ۲سال دولت روحانی ایجاد شده است؟! اگر کم‌حافظه هستید فقط یادآوری می‌کنیم این معضل از حدود۱۲سال قبل آغاز شده، یعنی همزمان با آغاز دوره دولت مورد حمایت و محبوب شما! بخاطر می‌‌آورید آقایان «دلواپس»؟!”