افزایش حکم محمد داوری انتقام جویی است

نویسنده
آرش معتمد

» کمیته حمایت از روزنامه نگاران

در ادامه انتقاد از وضعیت حقوق بشر در ایران، کمیته حمایت از روزنامه نگاران در آخرین بیانیه خود، افزایش مجدد مدت حبس سردبیر سایت سهام نیوز را با سیاست های “انتقام جویانه” جمهوری اسلامی مرتبط دانست.

کمیته حمایت از روزنامه نگاران با انتشار بیانیه ای در این زمینه نوشت: “اضافه کردن یک سال زندان توسط مقامات جمهوری اسلامی به محکومیت محمد داوری که هم اکنون در حال سپری کردن محکومیت سیاسی پنج ساله اش می باشد، آخرین نمونه از سیاست های “دولتی انتقامجو”، بر علیه روزنامه نگاران منتقد می باشد.”

 

بهای اعتراضات فرهنگیان

گفتنی است هفته گذشته دستگاه قضائی جمهوری اسلامی، محمد داوری را که در زندان مشغول سپری کردن حکم 5 ساله حبس است، به علت شرکت در تجمع معلمان در سال 85 به یک سال حبس دیگر محکوم کرد. بهمن سال 85، هزاران نفر از معلمان و نمایندگان تشکل های صنفی فرهنگیان، با حضور مقابل مجلس هفتم از نمایندگان اصولگرا خواسته بودندلایحه مدیریت خدمات کشوری را هر چه سریع تر به تصویب برسانند؛ خواسته ای که حالا یک سال به حبس یکی از آن معلمان افزوده است. داوری در سال 86 نیز به دلیل شرکت در تجمع مذکور دادگاهی و به پرداخت 5 میلیون تومان جریمه محکوم شده بود.

اینکمحمد عبدالدایم علت دیگری را برای افزایش حکم سردبیر محبوس سایت سهام نیوز بر شمرده است. هماهنگ کننده “خاورمیانه و شمال آفریقای” کمیته حمایت از روزنامه نگاران به نامه چهارده تن از زندانیان سیاسی در مورد تشکیل گروه “حقیقت یاب مستقل ملی” در مهرماه سال 89 اشاره کرده  و گفته است محمد داوری که سال گذشته آن نامه و بیانیه سرگشاده ای را امضا کرده بود”هم اکنون بهای آن را می پردازد”.

وی در انتقاد از چنین سیاستی، افزودن یک سال زندان “اضافی” برای پرونده ای که 5 سال از “مسکوت” ماندن آن گذشته را  “آشکارا” یک سیاست “تلافی جویانه” توصیف کرده است.

 

علیه کروبی اعتراف کن

محمد داوری هفدهم شهریور سال 88، همزمان با موج بازداشت های پس از انتخابات ریاست جمهوری دستگیر شد و  نزدیک به دو سال است که بدون مرخصی  در زندان به سر می برد.

یک ماه پس از آنکه مهدی کروبی با انتشار نامه ای خطاب به هاشمی رفسنجانی، از وقوع تجاوز جنسی به پسران و دختران بازداشت شده پس از حوادث انتخابات در زندان ها خبر داد، محمد داوری ـ- سردبیر سایت سهام نیوز و از نزدیکان مهدی کروبی – بازداشت شد تا ماموران امنیتی وی را برای اعتراف علیه رهبران جنبش سبز آماده کنند.

بر اساس اخبار سایت های وابسته به مهدی کروبی و میرحسین موسوی، داوری تحت شکنجه های جسمی و روحی شدیدی قرار گرفته تا اعتراف کند فیلم ها و اسناد مهدی کروبی در خصوص تجاوز جنسی در زندان اوین وسوله کهریزک جعلی بوده است.  به دنبال انتشار چنین اخباری بود که مهدی کروبیبا انتشار نامه ای خطاب به عباس جعفری دولت آبادی تصریح کرد محمد داوری سردبیر دستگیر شده سایت سحام نیوز تحت فشار برای اعتراف و دروغ خواندن ماجرای تجاوزهای جنسی به زندانیان درگیری های پس از انتخابات شده است. کروبی در آن نامه ضمن تاکید بر اینکه “چرخ تواب سازی” باید متوقف شود، خاطرنشان کرده بود :” نمی دانم این چه اراده ای است که می خواهد با چنین اعمالی و برای دو روز حکومت دنیا، آبروی حکومت دینی و ولایت فقیه در این کشور را که امام بنیانگذار آن بود، بر باد دهد”

گرچه مهدی کروبی در آن نامه مسئولیت کلیه این اسناد را بر عهده گرفت و  خاطرنشان کرد داوری تنها فیلمبردار مصاحبه ها بوده و نقش دیگری در این ماجرا نداشته است، اما سردبیر سهام نیوز از آن زمان، بدون برخورداری از یک ساعت مرخصی، در اوین  مانده است.

 

بهای وحشتناک

داوری سال 2010 از سوی کمیته  حمایت از روزنامه نگاران، “جایزه جهانی آزادی مطبوعات” را به خود اختصاص داد. در  جریان همین مراسم بود که “جول سایمن” ازاعضای این کمیته، وضعیت و شرایط داوری را “بهای وحشتناکی”  توصیف کرد که وی “بابت انجام کار خود که نشان دادن ارتشا و سوءاستفاده است، می پردازد.”

حسین داوری، خواهرزاده محمد داوری، اخیرا در گفتگو  با کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران به وضعیت روحی وخیم و مشکلات جسمی شدید این روزنامه نگار و معلم اشاره کرد و گفت: “آخرین بار که مادرش توانست او را ببیندمی گفت وضعیت روحی و جسمی خوبی نداشته است. چند بار هم که فامیل به زندان برایملاقاتش رفته بودند مسولان گفته بودند قادر به ملاقات نیست. علاوه بر این وکیلش همبه ما گفت او وضعیت روحی و روانی خوبی ندارد، گفت خودتان برایش از پزشکی که میخواهید نوبت بگیرید تا از زندان او را برای مداوا ببرند، گفت خودتان باید برایشکاری بکنید. علاوه بر وضعیت روحی، دندان هایش نیز از مدت ها پیش مشکل دارد”.

وی به جریمه 5 میلیونی اشاره می کند که در سال 86 داوری محکوم به پرداخت آن شد اما به دلیل وضع بد مالی  نتوانست آن را بپردازد تا در عوض به یکسال حبس بیشتر محکوم شود. وی اشاره کرده بود که برای درمان محمد داوری منتظرند تا محصولات کشاورزی خود را جمع کنند تا با پول آن بتوانند برای وی وقت دکتر بگیرند: “وضعیت مالی مادر محمد اصلا خوب نیست، برادرش هم معلم در مدرسه ی در مشهد است ووضعیت مالی او هم خوب نیست. با قوم و خویش ها مشورت کردیم تا پول جمع کنیم که بتوانیممخارج معالجه محمد را در بیرون از زندان تقبل کنیم.اما چون همه ما کشاورزیممنتظریم تا محصول مان را جمع کنیم بعد نوبت دکتر بگیریم و به تهران برویم. ما مدتهاست او را ندیده ایم. آخرین بار در تعطیلات عید به زندان رفتیم که فقط مادرشتوانست با او ملاقات کند و به بقیه اجازه ملاقات ندادند.”

 

قطع حقوق معلمی

یکشنبه هفته گذشته  رضا داوری، برادر محمد داوری هم در مصاحبه با روز به قطع شدن حقوق معلمی وی پس از بازداشت اشاره کرد: “برادر من یک معلم بود که با حقوق معلمی زندگی میکرد. پس از بازداشت او حقوق اش را قطع کردند؛ چند بار هم که پی گیریکردیم گفتند خودش باید بیاید و باید به خودش ابلاغ شود و… در اصل هیچ جوابی به ما ندادند. خودش هم که از لحظه بازداشت تاکنون حتی یک ساعت هم اجازه مرخصی نداشته و نگذاشته اند به مرخصی بیاید؛همه زندگی و مسائل کاملا به هم ریخته است.”

به غیر از محمد دواری، معلمان دیگری همچون هاشم خواستار و عبدالله مومنی نیز با سرنوشت مشابهی روبرو شده اند.

عبدالله مومنی  نیز که حقوق معلمی اش قطع شده هفته گذشته به جرم نگارش نامه ای خطاب به آیت الله خامنه ای در سال 89 برای تفهیم اتهامهای جدیدی به دادگاه فراخوانده شد. وی در آن نامه بیانگر شکنجه های جسمی و روحی شدیدی بود که در مدت بازداشت در موردمومنی اعمال شده است.

همسر هاشم خواستار  رئیس کانون صنفی معلمان مشهد نیز روز دوشنبه به روز گفت: “حکم ایشان چهارم مرداد ماه به اتمام می‌رسید، اما اکنون به دلیل انتشار نامه‌هایی خطاب به رییس قوه‌قضاییه درباره وضعیت زندان وکیل‌آباد مشهد و چند نامه دیگر، باز مورد بازجویی قرار گرفته‌اند”.