اصرار عراق برای مذاکره مستقیم آمریکا با ایران

نویسنده

‏‏ سباستین ابوت ‏

دولت عراق اعلام کرد ایالات متحده برای بهبود ثبات در خاورمیانه، باید جسارت بیشتری از ‏خود برای برقرای تماس مستقیم با ایران نشان دهد.


موفق الرباعی، مشاور امنیت ملی عراق، به واشنگتن هشدار داد سیاست صف آرایی هم ‏پیمانان سنی خلیج فارس بر علیه ایران فقط به تشدید تنش ها در منطقه می انجامد.


الرباعی در آخرین روز نشست امنیت منطقه ای در منامه، پایتخت بحرین، گفت: “برقراری ‏امنیت دراز مدت منطقه ای تا زمانی که ایالات متحده به طوری جدی وارد رابطه با ایران ‏نشود، با شک و تردید همراه خواهد بود.”


این سخنان عتاب آلود، یک روز پس از فراخوان رابرت گیتس- وزیر دفاع ایالات متحده- از ‏کشورهای خلیج فارس برای فشارآوردن بر ایران در جهت توقف برنامه هسته ای ایراد شده ‏است.


ایالات متحده مادامی که ایران دست از غنی سازی اورانیم برنداشته، مایل با گفتگو با این ‏کشور نیست. ایران نیز اصرار دارد برنامه هسته ای اش برای تامین انرژی است و آنطور که ‏آمریکا و شرکایش ادعا می کنند برای تولید جنگ افزار هسته ای نیست.‏

گیتس در سخنان اخیر خود از کشورهای خلیج فارس خواست از تنبیه های در نظر گرفته شده ‏برای ایران، در جهت توقف غنی سازی اورانیوم، حمایت و پشتیبانی کنند.


وزارت خارجه ایران نیز به اظهارات گیتس پاسخ داد.


محمد علی حسینی، سخنگوی وزارت امور خارجه، به خبرنگاران گفت: “اصولاً این سخنان ‏به عنوان دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه تلقی می شود.”


وارد کردن فشار از سوی الرباعی بر ایالات متحده برای مراودات بیشتر با ایران، یادآور این ‏نکته ناخوشایند است که بزرگترین دشمن ایالات متحده در خاورمیانه، در عین حال نزدیکترین ‏روابط را هم با دولت شیعه بغداد دارد.


الرباعی، به عنوان یک مسلمان شیعه، گفت: “برای دولت عراق این امکان پذیر بوده که در ‏یک سو شریک استراتژیک خود یعنی ایالات متحده را داشته باشد، و از طرف دیگر روابط ‏خوبی هم با ایران داشته باشد. به اعتقاد من این دو با هم متناقض نیست.“‏

اختلاف نظر با واشنگتن نشان داد راهی که ایالات متحده دربرابر ایران در پیش گرفته، ‏انزوای آن بر سر برنامه هسته ای و پیگیری روابطی محدود جهت جلب حمایت آن در عراق، ‏تا چه حد می تواند مشکل باشد.


خطر در اینجاست که اگر ایران حس کند به خاطر مساله هسته ای از سوی ایالات متحده تحت ‏فشار قرار گرفته، می تواند باعث افزایش بی ثباتی در کشور همسایه اش- عراق- گردد.


الرباعی گفت ادامه فشارهای ایالات متحده برای انزوای ایران به خاطر برنامه هسته ای “می ‏تواند زندگی را برای عراقی ها مشکل کند.”


درخواست الرباعی از ایالات متحده برای ارتباط بیشتر با ایران در حالی عنوان می شود که ‏تهران اعلام کرده مشغول مطالعه طرح پیشنهادی عراقی ها درباره دور چهارم گفتگوها در ‏سطح سفرا، بر سر موضوع امنیت عراق است.


طارق الهاشمی، معاون ریاست جمهوری عراق و یک مسلمان سنی، با ارزیابی های الرباعی ‏موافق است و می گوید ادامه تحرکات ایالات متحده برای به انزوا کشیدن ایران به خاطر ‏برنامه هسته ای، “زندگی را برای عراقی ها مشکل تر می سازد.”


الهاشمی در گفتگو با خبرنگاران در محل کنفرانس گفت: “من اعتقاد دارم ایران یک قدرت ‏اصلی در خاورمیانه است و کلید ثبات و صلح کل منطقه را در دست دارد. برای همین است ‏که می گویم مساله هسته ای باید دور میز مذاکره حل و فصل شود.”


تلاش های واشنگتن در راستای سیاست سختگیرانه علیه ایران، تحت الشعاع انتشار گزارش ‏سازمان امنیت ملی ایالات متحده قرار گرفته است. این گزارش ذکر کرده است که ایران ‏برنامه توسعه جنگ افزار هسته ای خود را در سال 2003 متوقف کرده است.

این گزارش ‏کاملاً متفاوت با گزارش قبلی است که می گفت ایران چنین برنامه ای را از سال 2005 آغاز ‏نموده است. ‏

منبع: سانفرانسیسکو کرونیکل – 9 دسامبر‏