باید جمع کنیم برویم خانه

فریدون شیبانی
فریدون شیبانی

» بازبینی سختگیرانه برنامه تلویزیونی ۹۰

به هنگام پخش زنده برنامه ورزشی “90”  در شبکه سه سیمای جمهوری اسلامی، سختگیری بازبین امنیتی برنامه روی بعضی بخشهای آماده شده، باعث شد تا عادل فردوسی پور بگوید: یک ساعت از برنامه گذشته اما فیلم ها نرسیده (است) و اگر شرایط این طور باشد، باید جمع کنیم برویم خانه.

خبرگزاری دانشجویان ایران روز دوشنبه در گزارشی از رویدادهای پشت پرده این برنامه پرهوادار نوشت: فردوسی پور که مشخص بود از نرسیدن بخش‌های مختلف برنامه و تاخیر بخش بازبینی شبکه سه ناراحت است، چندین بار به صورت طعنه آمیز به محمد فنایی که کارشناس داوری بود، گفت “کلا چه خبر؟”

در برنامه دوشنبه شب، پخش مسابقه جنجالی پاس و راه آهن در همدان، موضوع اصلی سختگیری بازبینی فیلم های این برنامه بود.

در این مسابقه داور در آخرین لحظه های وقت تلف شده به رای دستیارش به زیان تیم مهمان، فرمان به خطای پنالتی داد تا پاس یک بر صفر برنده مسابقه شود. پایان مسابقه با هجوم راه آهنی ها به داور و دستیارانش و مداخله نیروی انتظامی همراه بود. در سوی دیگر میدان هم چند راه آهنی به علی اصغرمدیر روستا، سرمربی پاس حمله و او را مضروب کردند.

 به نوشته رسانه های ورزشی پس از رقابتهای سراسر جنجالی هفته بیست و نهم، جلسه ای در فدراسیون فوتبال تشکیل و دستور به سختگیری هر چه بیشتر در مورد این مسابقه ها صادر شد. در این هفته سرمربی ملوان را در تبریز با پرتاب شی سرنگون کردند و در سیزدهمین سالروز مرگ زنده یاد سیروس قایقران بدترین توهین ها به او شد. مسابقه نفت تهران و نفت آبادان به تبانی متهم شد. داور، سرمربی ذوب آهن را در مسابقه با پرسپولیس به دلیل پرخاش اخراج کرد. در کرمان دروازه بان ملی پوش سپاهان بدترین توهین ها را شنید و… 

 مهدی تارتار، سرمربی تیم راه آهن مدعی شد که نتیجه مسابقه ها در بیرون از زمین تعیین می شود و در زمین کاری نمی شود کرد. گفته تارتار و پرخاش بازیکنان تیم اش باعث شد که سرمربی علاوه بر محرومیت از مسابقه بعدی جریمه نقدی و توبیخ کتبی شود. چند بازیکن این تیم هم تا اطلاع بعدی محروم شدند. راه آهن هم اعلام کرد به عنوان اعتراض، مسابقه هفته سی ام در برابر استقلال را با تیم جوانانش بازی خواهد کرد. 

محمد فنایی به عنوان کارشناس داوری این برنامه اعلام کرد که کمک داور در صحنه اعلام پنالتی به سود پاس دچار اشتباه شده است.

چنین بود که در برنامه نود ،فردوسی پور مسابقه پاس و راه آهن را جنجالی ترین بازی لیگ برتر در این چند سال اخیر خواند.

از نکته های دومین برنامه 90  در سال نو که سخت مورد توجه رسانه های داخلی قرار گرفت، اشاره مجری برنامه به هنگام پخش تصویرهای ارسالی بینندگان برنامه از شهرهای مختلف ایران بود. با توجه به ادعای محمدرضا ساکت، مدیر عامل باشگاه سپاهان که برنامه 90 را “شهرستان ستیز” نامیده بود، فردوسی پور توجه شهرستانی ها را با واژه “خود جوش” کنایه زد که  اشاره به مفهوم سیاسی ویژه ای از موقعیتهای ساخته شده توسط دولت احمدی نژاد دارد.