خشونت به جای جواب قانونی

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» خانواده زندانیان در گفتگو با روز

در حالیکه همه راههای قانونی خبرگیری از وضعیت بازداشت شدگان بعد از کودتا، بسته شده،اخباری که در مورد سلامتی و وضعیت جسمانی این زندانیان به بیرون درز می کند،به شدت بر نگرانی خانواده ها دامن زده است. خانواده برخی از این زندانیان در گفتگو با روز از نگرانی ها وبرخوردهای خشونت آمیز مسئولان خبر داده اند.

 

وضعیت نگران کننده سحرخیز

عیسی سحرخیز که هنوز مشخص نیست توسط چه ارگانی بازداشت و به کجا منتقل شده، تاکنون هیچ تماسی با خانواده اش نداشته و به گفته نزدیکانش تماس تلفنی فردی که خود را مامور دادسرا معرفی کرده بیش از پیش بر نگرانی آنان افزوده است.

همسر سحرخیز با بیان اینکه  ”روز سه شنبه فردی تماس گرفت ودرباره داروها و نسخه های آقای سحرخیز سوال کرد” به روز گفت: از من پرسیدند که ایشان قبل از بازداشت چه نوع داروهایی مصرف می کرد و آیا نسخه ای وجود دارد یا نه.

وی افزود: به ایشان گفتم که آقای سحرخیز داروی خاصی مصرف نمی کرد چون بدنش به شدت نسبت به دارو آلرژی داشت و زیر نظر پزشک دستور غذایی خاصی داشت.

همسر این روزنامه نگار سرشناس چنین ادامه داد: این فرد هیچ توضیحی نداد که منظورش از دادسرا کجاست و در مقابل اصرارهای من در مورد اینکه از کدام دادسرا تماس می گیرد و آقای سحرخیز کجا نگهداری می شود عنوان کرد که به من فقط گفته اند که در مورد نسخه یا داروها از شما بپرسم.

وی یادآور شد که عیسی سحرخیز به بیماری فشار خون مبتلا است

همسر سحرخیز تصریح کرد: با این تلفن ما به شدت نگران شده ایم چون هیچ اطلاعی از همسرم نداریم و نمیدانیم کجا و در چه شرایطی نگهداری می شود.از سوی دیگر اصرار چندباره آقایی که تماس گرفته بود درباره نوع داروها و نسخه های آقای سحرخیزما را به وحشت انداخته است.

وی همچنین خبر از تشکیل یک تیم وکالت متشکل از محمد سیف زاده، صالح نیکبخت و فریده غیرت داد و گفت که این تیم پی گیر پرونده های بازداشت شدگان هستند اما تاکنون هیچ نتیجه ای نگرفته  و نتوانسته اند با هیچ یک از بازداشت شدگان دیدار کنند؛ حتی اجازه امضای وکالت نامه را هم نمی دهند و  وکالت نامه ها را قبول نمی کنند.

صحنه های دلخراش در دادگاه انقلاب

دیروز از ساعت یک ظهر، خانواده های بیش از 30 نفر از فعالان سیاسی،مدنی و مطبوعاتی که بعد از کودتای انتخاباتی بازداشت شده اند در مقابل دادگاه انقلاب تجمع کردند. این خانواده ها در اعتراض به عدم پاسخگویی مسولان درباره وضعیت عزیزانشان جمع شده بودند. مهدیه محمدی، همسر احمد زیدآبادی در باره این تجمع به روز گفت: از ساعت یک در مقابل دادگاه انقلاب تجمع کردیم و خانم ها پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آنها نوشته بود شوهران ما باعث شده اند مشروعیت نظام بالا برود و مردم در انتخابات شرکت کنند.

وی افزود: از سربازان و نگهبانان دادگاه انقلاب خواستیم که به آقای حداد بگویند بیرون بیاید و به سوالات ما پاسخ دهد اما این ماموران گفتند به این راحتی نمی شود.ما هم اعتراض کردیم که مگر ایشان نمی گوید خدمتگزار مردم است؛ صندلی اش را چند دقیقه رها کند و بیاید به ما پاسخ دهد.

به گفته خانم محمدی “نه قاضی حداد و نه هیچ مسول دیگری در دادگاه انقلاب حاضر به پاسخگویی نشده است و هر بار که خانواده ها به این دادگاه مراجعه می کنند در پاسخ فقط می شنوند که آقای حداد نیست و بیرون از دادگاه است.”

همسر این روزنامه نگار سرشناس با دلخراش خواندن صحنه های برخورد با خانواده های بازداشت شدگان در دادگاه انقلاب گفت: چند خانم را که برای پی گیری وضعیت فرزندانشان آمده بودند به داخل راه دادند اما چند دقیقه بعد همه را بیرون کردند.

وی توضیح داد:حال یکی از این مادرها به شدت بد بود وقتی او را از دادگاه انقلاب بیرون کردند به شدت گریه میکرد و فریاد می کشید که من بچه ام را میخواهم و 20 روز است که خبر ندارم بچه ام کجا است و هیچ کسی جوابی نمی دهد.

خانم محمدی اضافه کرد: همه خانم ها همراه این خانم در خیابان نشسته و گریه میکردیم و کار دیگری از دستمان بر نمی آمد. 

وی با زننده خواندن برخورد ماموران گفت: دو نفر لباس شخصی که بی سیم به دست بودند با خشونت می خواستند مارا متفرق کنند و با تغیر و تحکم از ما میخواستند به خانه هایمان برگردیم و چون دنبال بهانه ای برای ایجاد درگیری بودند ما محل را ترک کردیم.

خانم محمدی در مورد احمد زیدآبادی نیز گفت: همچنان بی خبر هستیم و هنوز هیچ پاسخی نگرفته ایم.

وی همچنین به نقل از دری نجف آبادی، دادستان کل کشور خبر داد که تعدادی از بازداشت شدگان طی روزهای آتی آزاد خواهند شد و تعدادی دیگر تا تعیین تکلیف پرونده و دادگاهشان در زندان خواهند ماند.

دیدار کروبی با خانواده لیلاز

سعید لیلاز، روزنامه نگار سرشناس که در تماس تلفنی کوتاهی خبر از آزادی خود در این هفته داده بود،همچنان در بند است.

همسر لیلاز با ابراز تاسف از برخوردهای صورت گرفته و عدم آزادی همسرش به روز گفت: ایشان تاکنون فقط یکبار تماس گرفته و خبرداده بود که این هفته آزاد می شود اما نه تنها آزاد نشد بلکه هیچ تماس دیگری نگرفته و هیچ خبری از ایشان نداریم.

وی خبر از حضور مهدی کروبی و دیدار او با فرزندان لیلاز در روز چهارشنبه نیز داد و گفت: آقای کروبی گفته اند پی گیر هستند و تاکنون با آقایان شاهرودی و محسنی اژه ای و دری نجف آبادی و مسولان دیگر صحبت کرده اند اما تاکنون این پی گیریها نتیجه ای نداشته است.

به گفته خانم لیلاز، مهدی کروبی قرار است طی روزهای آتی مجددا از شاهرودی بخواهد که در روزهای آخر ریاست و مسولیتش در قوه قضائیه برای آزادی زندانیان اقدام کند.