شرح

نویسنده
شهلا گروسی

بررسی شباهت های یک رئیس دولت مهروز با یک کارگردان

اظهارات سلحشورانه

 

 

فقط اوست که اینچنین بی وقفه چندین سال است سلحشورانه اظهار نظر می کند و در هر بار نسبت به دفعه قبلی از نظر تعداد واکنش های منفی پیشرفت می کند. در واقع می توان گفت در این رکود و پسرفت سینمای ایران، سلحشور از معدود کسانی است که در یکی از شاخص ها همواره پیشرفت می کند و این شاخص چیزی نیست جز اظهار نظرهای تند و توهین آمیز و یا غلو شده و واکنش های منفی اهالی هنر به این اظهارات.

حالا دوباره فرج الله سلحشور در صدر اخبار قرار گرفته است این باره نه به خاطر دزدی فیلمنامه و نه به خاطر خیالبافی هایش درباره سریال یوسف پیامبر و نه به خاطر اظهارات عجیب و غریب درباره نقشش در فیلم پرواز در شب و فرمانده گردان کمیل.

اظهارات سلحشور خیلی سریع در بالاترین داغ می شود و در بسیاری از صفحات فیس بوکی و توییتر و فرند فید می چرخد. اما این بار خوانندگان واکنش های مرسوم به این نوع اظهارات را نشان نمی دهند. اظهارات سلحشور نه تنها خنده بر لب کسی نمی اورد بلکه موجب تاسف و تاثر شدید اهالی سینما و دوستداران سینما می شود. سلحشور با یک اظهار نظر یکجا به هر دو قشر توهین می کند.

این بار با دفعات قبلی حسابی فرق می کند.سلحشور بدجوری دسته گل به آب داده.

اما بگذارید ابتدا به سیر تحول گفتمان سلحشور نگاهی بیندازیم و در گذر زمان میزان پیشرفت او را در ارائه اظهار نظرها دنبال کنیم و ببینیم که چطوری به این حد از وقاحت در کلام و گفتار رسید و صدای همه هنرمندان را درآورد :

 

تحت تاثیر حضرت عباس بودن سلحشور و دست خدا

نقش فرمانده گردان کمیل را تحت تاثیر حضرت عباس بازی کرده است. خودش این را می گوید. فرج الله سلحشور، گفت و گو با خبرنگار سینمایی باشگاه خبری فارس در خصوص فیلم «پرواز در شب» گفته بود:

” این فیلم نخستین اثری بود که در شهرک سینمایی دفاع مقدس ساخته شد، به خاطر دارم زمانی که سیدمحمد بهشتی؛ مسئول وزارت فرهنگ و ارشاد وقت برای اولین بار این فیلم را در وزارت ارشاد تماشا کردند، تحت تاثیر قرار گرفته بودند و گریه می کردند. “

سلحشور در خصوص نقش خود در این فیلم خاطرنشان کرد:

“بنده در این فیلم، نقش فرمانده گردان کمیل «مهدی نریمان» را بازی می کردم که البته با این نام و این جزئیات چنین فردی مصداق خارجی نداشت، اما شباهتی که کل داستان با شهادت حضرت ابوالفضل (ع) داشت مرا تحت تاثیر قرار داده بود و موقع ایفای نقش گاهی اوقات پیش می آمد که گریه امانم نمی داد؛ به ویژه این که در پشت خط جبهه های دفاع مقدس نیز صحنه های اینچنین را به واقع دیده بودم. “

وی افزود: بنده تصور می کنم که نه تنها در این فیلم بلکه در تمامی فیلم هایی که با محوریت جنگ و دفاع مقدس ساخته می شود، دست خداوند پشتیبان عوامل سازنده است.

سلحشور اظهار کرد:

“تصور می کنم اگر هنوز پس از گذشت تقریباً سه دهه، این فیلم ماندگار است به این دلیل است که روایت داستان ریشه در واقعیت دارد و مهمتر این که داستان فیلم از واقعه عاشورا به ویژه شهادت حضرت عباس (ع) وام گرفته است، در حقیقت این فیلم با عاشورا گره خورده است. “

امدادهای غیبی برای ساخته شدن سریال حضرت یوسف

«ده روز برای یک صحنه به افتاب نیازمند بودیم. این در حالی بود که تمام اطراف ما طوفان و برف و باران بود… باور کنید در چنین شرایطی جایی که صحنه در آن قرار بود فیلمبرداری شود به قطر یک کیلومتر افتاب بود»

«شبی که می خواستیم صحنه سجده خورشید و ماه و ۱۱ ستاره را فیلمبرداری کنیم از جایی تماس گرفتند که خواب دیده ایم که شما و همسرتان از جایی دارید عبور می کنید در لباس انبیا و ستاره ها از آسمان سر راهتان می ریزند»

این ها دومورد دیگر از افاضات جالب سلحشوربعد از پخش سریال یوسف پیامبر است. مردی که به تدریج خودش را در هاله ای از نور می بیند و به این ترتیب مهیای اظهارنظر های عجیب در آینده می شود.

 

انتقاد از کج‌اندیشی‌های مسوولان

«متاسفانه، برخی از مسئولان فرهنگی جایزه «کن» را به جایزه «کراچی» ترجیح می دهند»

سلحشور با ذکر این جمله تاریخی ادامه می دهد :

«در حوزه سیما راهش این است که از تعداد شبکه ها بکاهند تا بتوانند با تولید اثار ارزشمند و فاخر و نظارت و کنترل دقیق تلویزیون را نجات دهند»

 

آوردن آمار فضایی

« فیلم اصحاب کهف طبق امار بیش از ۲ میلیارد بیننده در جهان داشته است»

در این اظهار نظر سلحشور خالی بندی با مقدار معین را برای اولین بار در اظهاراتش می آزماید و چون با واکنش زیادی از طرف منتقدان روبرو نمی شود لابد خود را مهیا تر می کند برای اظهارات آتی.

 

جای هالیوود را گرفته بودیم

«اگر سینمای ما همانطور که از اول انقلاب شروع کرده بود با توبه نصوح، پرواز در شب و فیلم هایی از این دست جلو آمده بودیم یقین بدانید ما الان جای هالیوود را گرفته بودیم جای بالیوود را هم گرفته بودیم»

این هم یکی دیگر از اظهارنظرهای سلحشور که جای توضیحی برای نویسنده باقی نمی گذارد.

 

بازگشت به میدان

بعد از جنجال فراوان بر سر دزدی بودن فیلمنامه حضرت یوسف و محکوم شدن سلحشور در دادگاه او مدتی او از انظار رسانه ها بر کنار بود و در حاشیه قرار داشت اما این بار با اظهار نظری جالب به صدر اخبار برگشته و هزینه این بازگشت او توهین به تمام بازیگران زن سینمای ایران است که با اظهاراتش همه آنها را یکجا فاحشه خوانده است.

 

با بازیگر خارجی نمی توان به خانه خدا رفت

«اعتقادم بر این است که در خانه خدا آدم باید با کسی برود که خدا در را به روی او باز کند در حالی که بازیگران خارجی کسانی نیستند که با آن ها بتوان در خانه خدا رفت. من ضعیف‌ترین عوامل فیلمسازی مملکت خودمان را به فیلمسازان خارجی ترجیح می دهم.»

فرج‌الله سلحشور با انتقاد شدید به حضور بازیگران خارجی در آثار داخلی گفت:

«من به هیچ وجه یک تار موی بازیگران ایرانی را با صد بازیگر خارجی عوض نمی کنم. متاسفانه خودباختگی یکی از ویژگی های سینمای ما است و سینمای ما در برابر سینمای خارجی حتی یک زن بدنام احساس کوچکی و حقارت می کند.»

این کارگردان افزود:

« اگر فردی خارجی باشد حتی اگر در کار خود ناتوان هم باشد فیلمسازان ما خود را می‌بازند. اگر بازیگر داخلی هزاران هنر هم داشته باشد باز هم ارزش لازم را قائل نیست. سینما عضوی از سینمای جهانی صهیونیسم است و بنیانگذار و طراح آن صهیونیست ها هستند و ما عضوی از این جامعه سینمایی هستیم نه عضوی از جامعه سینمای ایرانی اسلامی، به همین دلیل اگر از اعضای جامعه سینمای جهانی برای ساخت آثارمان استفاده کنیم امری عادی است.»

اسپیلبرگ می خواهد توی کار من بگذارد

سلحشور با اشاره به اینکه برای ساخت سریال حضرت موسی(ع) به بهترین نحو نیاز به یاری همه مسئولان است، خاطرنشان کرد:

 «باید به مسئولان جمهوری اسلامی و صدا و سیما گفت که اسپیلبرگ هم دارد فیلمی برای حضرت موسی (ع) می‌سازد و این یهودی که برای صهیونیست‌ها کار می‌کند ماموریت دارد که تاثیر سریالی را که قرار است در ایران ساخته شود کمرنگ کند.»

او تصریح کرد:

«مسئولان جمهوری اسلامی اگر به ما امکانات بدهند از این فیلم جلو می‌افتیم و اگر بودجه و امکانات ندهند ممکن است ما شکست بخوریم هرچند اسپیلبرگ از نظر محتوایی نمی تواند موفق باشد.»

 

حواشی آنجلینا

پس از انتشار اخبار متفاوتی درباره مذاکره با مدیر برنامه‌های آنجلینا جولی برای بازی در یک فیلم از سینمای ایران، اخبار و حواشی مختلفی به راه افتاد.

ابتدا صحبت از فیلم «لطفاً بدون گناه» و بازی جولی در آن بود و بعد حرف از مسعود ده‌نمکی و فیلم «رسوایی» پیش آمد اما همه این صحبت ها بی‌نتیجه ماند یا تکذیب شد.

اما حرف‌های تند و توهین‌آمیز فرج‌الله سلحشور در واکنش به این خبر نه چندان موثق، جنجال و حواشی تازه‌ای ایجاد کرد.

خبرگزاری پانا در خبری در 23 مهر به نقل از سلحشور حرف‌هایی نوشت:

فرج الله سلحشور با اشاره به برخی صحبت‌ها درباره حضور آنجلینا جولی در ایران و بازی در یک فیلم سینمایی گفت:

« هنرپیشه‌های زن ایران خودشان یک پا آنجلیانا جولی هستند و سینمای ایران باید هم برای ادامه فعالیت خود فاحشه بین المللی بیاورد.»

 فرج الله سلحشور با اشاره به حضور آنجلینا جولی بازیگر شناخته شده سینمای هالیوود به ایران به خبرنگار فرهنگی پانا گفت :

« باید دید چه شخصی اجازه می‌دهد آنجلینا جولی به ایران بیاید، آمدن آنجلینا جولی به ایران اتفاق خوبی است، برای سینمایی که فاحشه خانه است. این سینما باید هم برای ادامه فعالیت خود فاحشه بین المللی بیاورد.»

وی خاطر نشان کرد :

« سینمای ایران فاحشه خانه است، مگر صبح تا شب عکس های هنرمندان چاپ نمی شود. وقتی زنهای ما افتخارشان این است که عکس های خود را به صورت نیمه عریان در اینترنت بگذارند، یعنی خودشان یک پا آنجلینا جولی هستند.»

سلحشور در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه سینمای ایران جزوی از مملکت و خانواده ایران نیست اظهار کرد :

« به دلیل اینکه همه در سینما از یک قماش هستند، باید از آنجلینا جولی نیز دعوت کنند. خانواده سینما صهیونیستی و هالیوودی است و باید اذعان کرد که سینمای ایران برای ایران نیست، سینمای ایران عضوی از سینمای دنیا است و اگر علاقه نشان دهد که یک بازیگر بین المللی به ایران بیاید طبیعی است چون خود سینمای ایران عضوی از جامعه بین المللی هالیوود است.»

وی تاکید کرد:

« سینمای ایران هالیوودی است و بازیگران آن نیز هالیوودی هستند البته ذائقه انسان‌ها و سلیقه آنها قابل تغییر است به نظر من اگر یک جامعه را به سمت رستگاری بردی آن جامعه به سمت ارزش‌ها تمایل پیدا خواهد کرد. اگر به سمت زشتی‌ها متمایلش کردی آن جامعه به سمت زشتی‌ها خواهد رفت.»

سلحشور یادآور شد:

« وقتی آثار مستهجن در سینمای ایران ملاک، معیار و فراگیر می‌شود تماشاگر خاص خود را نیز خواهد داشت، سینما مال ما نیست و ما دچار اشتباه هستیم و فیلم هایی مثل توبه نصوح، یوسف(ع) و حضرت محمد(ص) اندکی از فیلم های سینمای دنیا و ایران را شامل می شودکه به مقوله اسلام و جامعه دینی می پردازد.»

کارگردان سریال اصحاب کهف در ادامه به اوضاع سینمای ایران اشاره کرد و گفت:

« اگر در این سینما آثار مستهجن ساخته شود جای تعجب ندارد، از سینمایی که هدایت آن را بنگاه‌های صهیونیسیت در اختیار دارد و خط و ربط آن توسط آنها داده می‌شود بیش از این نیز انتظار نمی‌رود.»

این کارگردان در ادامه سخنان خود با اشاره به وضعیت سینمای ایران و نگاه مسئولان به آن گفت : «جمهوری اسلامی و مسوولان آن این سینمای مبتذل را پذیرفته‌اند، علما نیز این سینما را پذیرفته اند و حرفی و اعتراضی ندارند و این امر نشان‌دهنده آن است که به این ابتذال رأی داده اند، یعنی این فیلم ها مورد قبول مسوولان است و اعتراض ما بی فایده است و داد زدن ما مانند ضد انقلاب‌ها و اپوزیون ها است.»

وی با اشاره به مدیریت سینمای کشور در دولت دهم گفت :

« شمقدری و سجادپورها تنها تصمیم گرفتند چشم و ابروی این سینما را درست کنند و سعی کردند اشکالات سینمایی موجود را درست کنند، در حالی که این سینما درست نمی شود باید مبانی آن درست شود و مبانی جدیدی را برای آن به نگارش در آورد.»

سلحشور ادامه داد :

« آدمی که دین و خدا و پیغمبر را قبول ندارد. اگر ریش حزب اللهی برای او بگذاریم و جای مهر را بر پیشانی او قرار دهیم آیا او مسلمان می‌شود سینمای فعلی ما نیز اینگونه است که تنها یک روسری سر هنرپیشه ها کردند و برادر برادر گفتند و چند صحنه نماز و گلدسته مساجد را گذاشتند آیا، اینگونه سینمای ایران اسلامی می شود؟ حال معاون سینمایی آن شمقدری، ضرغامی یا من سلحشور باشد فرقی نمی کند ماهیت سینما باید درست شود و آن کافر باید شهادتینش را بگوید.»

وی خاطر نشان کرد :

« سینمای ما ماهیتی غربی، صهیونیستی و اومانیستی دارد. این ماهیت با اینکه بگوییم اسلام اسلام درست نمی شود، باید ماهیت تغییر کند حال شمقدری باشد یا حتی ضرغامی و سیف الله داد باشد.هر کسی را در این پست گذاشتند نتوانست سینمای ایران را درست کند.»

وی در پایان با اشاره به این مطلب که باید علما و دانشمندان اسلامی به مقوله سینما ورود پیدا کنند.

 

واکنش ها به اظهارات سلحشور

اما این سخنان توهین‌آمیز سلحشور و اتهاماتی که به بازیگری زن در سینمای ایران در آن مطرح شد، واکنش‌هایی را برانگیخت.

یکی از این واکنش‌ها از سوی رویا تیموریان ابراز شد. تیموریان در پی اظهارنظرهای سلحشور در مورد سینمای ایران، گفت:

« سینمای ایران به دلیل نداشتن سیاست گذاری های مناسب دچار شرایطی شده است که فردی به خودش اجازه می دهد به حرمت سینمای ایران توهین کند. آقای سلحشور در واقع با این صحبت ها به فیلم های خودش و بازیگرانی که در فیلم هایش بازی کرده اند، توهین کرده است.این جنجال ها برای آمدن خانم آنجلینا جولی تبلیغاتی بی معنی برای منحرف کردن فضای بیمار سینما است. بیمار در حال کمایی که می خواهند اعضایش را دفن کنند.»

تیموریان با اشاره به افرادی که می خواهند با تبیلغاتی این چنینی وضعیت وخیم سینما را منحرف کنند، خاطرنشان کرد:

«سینمای خلاق در ایران منقرض شده است. وقتی ما در میان بازیگران جوان سینما گزینه های خوبی داریم، چرا باید به سراغ یک بازیگر خارجی برویم. در گذشته هم افراد خارجی به ایران آمده اند اما گام مثبتی برای سینمای ایران برنداشته اند. به عنوان نمونه پیش از آمدن «شان پن» چقدر تبلیغات در ایران صورت گرفت اما حضور این فرد کمکی به سینمای ایران نکرد.»

صحبت‌های سلحشور واکنش رییس انجمن بازیگران را هم در پی داشت.داود رشیدی در این باره چنین گفت:

« اظهارات اخیر فرج ا… سلحشور و بی احترامی وی به بازیگران زن سینمای ایران، در جلسه آینده انجمن بازیگران خانه سینما مورد بررسی قرار خواهد گرفت.»

 

تکذیب از نوع سلحشورانه

اما تکذیب سلحشور بعد از ادامه اعتراضات و به فاصله کوتاه در نوع خود جالب و منحصر به فرد بود. فرج‌الله سلحشور پس از این واکنش‌ها در خبرگزاری فارس حرفش را پس گرفت یا نقل حرفش را تکذیب کرد. وی با اعلام این مطلب که گفت‌وگویش با یکی از سایت‌ها بد منعکس شده، اظهار داشت: من گفته‌ام که آوردن بازیگری مثل «آنجلینا جولی» اهانت به خود بازیگران سینمای ایران است.

سلحشور در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی فارس درخصوص انتشار گفت‌وگو وی با یکی از سایت‌ها مبنی بر اینکه «هنرپیشه‌های زن ایران خودشان یک پا آنجلینا جولی هستند و سینمای ایران باید هم برای ادامه فعالیت خود فاحشه بین‌المللی بیاورد»، با بیان این که این مطلب بد منعکس شده است، گفت: «در میان بازیگران ایران، انسان‌های پاک، هنرمند و فرهیخته وجود دارد. من در آن گفت‌وگو گفتم چرا با وجود این همه بازیگر خوب ایرانی، باید یک بازیگر هرزه بین‌المللی بیاورید.»

وی افزود:

« منظور من این بود که آوردن یک بازیگر هرزه خارجی، پایین آوردن شأن سینمای ایران و بازیگران زن است.»

 

تطهیر بازیگران زن توسط سلحشور

یکی دیگر از اظهارات جالب سلحشور بعد از تکذیب خبر تطهیر جالب بازیگران زن توسط سلحشور بود. بخوانید اظهارات جالب او را در این مورد :

« ممکن است در بازیگران زن ایران، افراد نابابی هم وجود داشته باشد ولی بسیاری از آن‌ها انسان‌های سالم و درستی هستند که به نظرم این اقدام اهانت به خود بازیگران سینمای ایران است.»

 

حرف آخر

درجایی که یک دانشجو به خاطر اعتراض به رئیس جمهور محکوم به حبس و زندان و شلاق می شود، چه هزینه و جریمه ای را باید برای این توهین کننده به جمع درنظر گرفتن ؟ نقش مدعی العموم در این وسط چیست ؟ چرا شمقدری به صورت عمومی بابت اظهاراتش عذرخواهی نکرده و در تکذیبیه نیز تا حد زیادی در اظهارات اولیه اش پافشاری می کند….آیا سلحشور مصداق بارز جمله مظفرالدین شاه نیست که همه چیزمان به همه چیزمان می آید….راستی چقدر سلحشور و رئیس دولت مهرورز به هم شبیهند…هم در قیافه و هم در اظهار نظر !!!