درآمد سوخت در حساب های شخصی

نویسنده
فیروزه متین

» رانت خواری دولت احمدی نژاد از بازار ارز

همزمان با بالا گرفتن زمزمه لزوم محاکمه محمود احمدی نژاد به علت فساد مالی، روز گذشته معاون اول دولت حسن روحانی از یکی دیگر از پرونده های فساد دولت دهم خبر داد و گفت وی و همکارانش از طریق اخلال در بازار ارز ۲۰ میلیارد دلار رانت برای عده ای خاص فراهم کرده اند.

به نوشته خبرگزاری مهر، اسحاق جهانگیری دیروز در یک همایش دولتی گفته است: “متاسفانه شاهدیم افرادی که از رانت‌های بیشتری بهره می‌برند صدایشان از همه بلندتر است تا رقبایشان را از صحنه خارج کنند. به مردم نگفته‌ایم که در سال‌های ۸۹ و ۹۰ بیش از ۲۰ میلیارد دلار از پول‌های کشور برای مداخله در بازار ارز اختصاص داده شد تا قیمت آن را پایین بیاورند و افرادی که با دلار ۱۲۲۶ تومانی کالا وارد کرده بودند آن را با قیمت آزاد عرضه کردند. به این رانت‌ها رسیدگی می‌شود و دولت مصمم است که با فساد مقابله کند و باید گفت فساد در کشور سیستمی شده و باید با آن به صورت علمی و سیستمی مبارزه کرد”.

همچنین امید کریمیان،عضو هیات تحقیق و تفحص از ستاد سوخت در دوران مسئولیت محمدرویانیان نیز دیروز ابعاد تازه ای از فساد در این مجموعه را علنی کرده و گفته: “بر اساس مدارک پرونده، حساب های شخصی برای برخی مدیران باز شده بود و درآمد ستاد حمل و نقل سوخت به حساب های شخصی واریز شده است. بر اساس قانون ستاد مدیریت حمل و نقل باید یارانه ای را که دریافت می کرد برای نوسازی ناوگان حمل و نقل اختصاص دهد که یارانه مورد نظر به حساب های شخصی واریز شده و برای اهداف مورد نظر تخصیص نیافته است. متاسفانه بدون اینکه نتیجه این تحقیق و تفحص اعلام شود عملا این پرونده مختومه شده است”.

گفتنی ست، ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور در عمر ۶ ساله‌اش علی‌اکبر محرابیان و محمد رویانیان را در راس مدیریتی خود داشته است. در سال ۸۵ قرار بود ۶۵۰۰ دستگاه اتوبوس از کشور چین خریداری شود،که بر اساس گزارشات دیوان محاسبات حتی یک دستگاه از این اتوبوس‌ها وارد کشور نشده و خبری از اعتباری که برای خرید این اتوبوس‌ها تخصیص داده شده بود، نیست.

سردار محمد رویانیان ماه گذشته به دلیل قاچاق خودروی خارجی و فروش ۱۰۰۰ دستگاه خودروی لوکس به کشور، آنهم با ارز مرجع تخصیص یافته برای واردات دارو و غذا روانه زندان اما بلافاصله با قرار وثیقه ۱۰۰ میلیارد تومانی آزاد شد.

ماجرای فساد و لزوم محاکمه احمدی نژاد و باندش، روز گذشته در رسانه ها نیز بازتاب داشت. از جمله سعید لیلاز در گفت و گو با یک نشریه ایرلندی،که ترجمه اش به رسانه های فارسی راه یافته، احمدی نژاد را سمبل فساد دانسته و گفته است: “احمدی نژاد مسئول بزرگترین موج فساد در تاریخ خاورمیانه بود. آنها با ساختن یک پوشش میلیون ها دلار بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد دلار را به هدر دادند. یکی دیگر از متحدان احمدی نژاد معاون اول وی محمد رضا رحیمی بود که به جرم ۲۷ خلاف اقتصادی متهم است که شامل اختلاس می شود”.

 سایت پیام نو نیز سخنان دو روز قبل احمد توکلی مبنی بر اینکه “در حال حاضر فساد در کشور به مرحله سیستمی رسیده است” و “فضای فساد در دولت گذشته گسترده و بی محابا بود” را دستمایه لزوم برخورد با احمدی نژاد کرده و نوشته بود: “مبارزه شعاری با فساد خود به افزایش دامنه فساد منتهی می شود. مسئولان می بایست حلقه های گم شده رفتار کارشناسی در این زمینه را پیدا کنند و با تدوین گام به گام نقشه راه اقتصاد و ثبات سیاسی کشور را فراهم آورند، گام هایی که یکی از مهمترین آنها پس از تالیف استراتژی ملی، تدوین سازوکارهای مشخص برای کاهش، بهبود شاخص ها و جلوگیری از تسری فساد به بخش های دیگر است. و البته در حال حاضر نیاز به یک برخورد قضایی قاطع به چشم می خورد”.

سایت انتخاب هم نوشته: “احمدی‌نژادی که در روزهای آخر دولتش علاقه خاصی به «بهار» پیدا کرده بود، در بهار امسال بیش از ماه‌های گذشته فعال شده است. او در آخرین سخنرانی عمومی خود به مناسبت نیمه شعبان در میان جمعی از هوادارانش، برای کسب توفیق «نوکری دوباره» مردم دعا کرد و گفت که «خدایا توفیق نوکری مردم را از من نگیر». او تاکنون برای پاسخ به اتهاماتش در دادگاه حاضر نشده است. امروز نزدیک به هفت ماه از اولین جلسه دادگاهش در آذرماه ۹۲ می‌گذرد اما دادگاه تا اطلاع ثانوی «اعلام تنفس» کرده است”.