توقیف شبانه روزان با حکم دادستانی

نویسنده
فیروزه متین

» آیت الله منتظری؛همچنان ممنوع

در پی انتشار تصویری از آیت الله منتظری در روزنامه “روزان” که به تازگی به جمع روزنامه های سراسری پیوسته و خود را هوادار اعتدال معرفی کرده بود، دادستانی تهران این روزنامه را شامگاه دیروز توقیف کرد.

در خبری که ایرنا درباره توفیق این روزنامه مخابره کرده، اشاره ای به دلیل توقیف این روزنامه نشده است.

ایرنا نوشته: “روزنامه روزان براساس دستور دادستانی تهران توقیف شد اما در نمابر دادستانی که خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال و رونوشت آن عصر روز دوشنبه به دفتر روزان ارسال شده است؛ به مطلب و شماره روزنامه که موجب توقیف شده، اشاره ای نشده است”.

با این حال، ساعتی پس از انتشار این اطلاعیه، شمسی پورمحمدی در گفت و گو با سایت “روزان” با تایید خبر توقیف روزنامه اعلام کرد: “طی تماسی که با معاون مطبوعاتی فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتم؛ وزارت ارشاد با توقیف روزنامه موافق نبوده و احتمالا موضوع مربوط به مطالب روزان در روز شنبه ۲۹ آذرماه بوده است”.

 پس از انتشار حکم توقیف، آرشیو این روزنامه هم در روز شنبه از دسترس کاربران خارج شد. این روزنامه روز شنبه تیتر و تصویر اصلی صفحه اول خود را به آیت الله منتظری و با عنوان “فقیه متفاوت” اختصاص داده و در صفحات دوم و سوم و دوازدهم نیز در سه جا تصویر محمد خاتمی را با ذکر گزارش کامل سخنان وی در روزهای اخیر به چاپ رسانده بود.

همچنین سرمقاله این شماره را سید رضا اکرمی، رئیس نهاد ریاست جمهوری دولت حسن روحانی با عنوان “آیت الله منتظری؛ منتقد همیشه خندان” نوشته و طی آن آورده بود: “در سالهای قبل از انقلاب اسلامی هر گاه به قم می رفتیم با حضرات آیات منتظری، مشکینی و ربانی شیرازی دیدار داشتیم و از جمله یکبار در نجف آباد و یکبار هم در قم پیش از انقلاب با حضرت آیت الله منتظری ملاقات کردم که در جلسه اول ایشان مجموعا به مبارزه علیه استعمار و استثمار و استبداد ما را تشویق می کردند و در مرتبه دوم با یکی از دوستان همدانی برای دادن مبلغ ۱۰۰۰ تومان خمس آن دوست به منزل ایشان رفتیم، شب بود و ایشان وقتی به اتاق ملاقاتشان آمدند کتابی در دستشان بود و توضیح در ویتنام «ویت کوندا» دادن که این کتاب مبارزه است و تشویقمان کردند به خواندن این نوع کتابها و بعد از انقلاب گاهی با هیات دولت به دیدارشان میرفتیم. ایشان هیچ گاه اجازه نمی دادند کسی دستشان را ببوسد یا پشت سرشان راه برود و همیشه انتقاداتی که داشتند مکتوب می کردند و به هر یک از مسئولان وزارتخانه ها گوشزد می نمودند و به شدت از روحیه انتقادی و اصلاح گری برخوردار بودند. از جهت علمی نیز ایشان یک مجتهد کامل و مسلم بود و در فقاهت بهترین بودند و در نزد همه مقبولیت داشتند، به شدت متواضع و خودمانی بودند و بسیار معمولی و دور از تشریفات رفتار می کردند، اهل تمجید و تملق نبودند و بیشتر دقت در انتقاداتی می کردند که از حکومت می شد و اینها را می نوشت تا بعدا رفع شوند. باید بگویم آیت الله منتظری همیشه خندان و شاد بودند”. [مطلبی که دیگر در آرشیو این روزنامه وجود ندارد]

روزنامه روزان که ابتدا در گستره استانی توزیع می شد، چندی پیش به شبکه توزیع سراسری پیوسته و شمسی پورمحمدی، مدیر مسئول این روزنامه درباره خط مشی آن نوشته بود: “روزان با اتخاذ مشی «اصلاح طلبانه و اعتدالی» پای به عرصه اطلاع رسانی گذاشته است. سایت روزان نیوز نیز متعلق به روزنامه روزان است که سابقه انتشار آن در استان خوزستان به ۱۹ سال و در گستره کشوری به حدود ۵ سال می رسد. آنچه برای خبرنگاران وشورای تحریریه روزان در نشر مطالب و اخبار از اهمیت ویژه ای برخوردار است در درجه اول پایبندی به قانون، سپس رعایت «انصاف و اعتدال» و همچنین التزام به اخلاق حرفه ای است. هدف روزان نیوز در این دوره از فعالیت حرفه ای علاوه بر تبیین گفتمان اعتدال در حوزه نظری و کاربردی که با درج وانتشار اخبار، گزارش ها، گفت وگوها و نشر دید گاه های مختلف در قالب یادداشت، مقاله و…. صورت خواهد گرفت، در عین حال حمایت از سیاست ها و برنامه های دولت اعتدال گرا به ویژه در مواجهه با دیدگاه ها و روش های افراط گرایانه ای خواهد بود که همواره در دو سوی گفتمان «اعتدال» قد علم کرده و می کنند. ناگفته پیداست این حمایت هر گز صرفا جنبه تاییدی نخواهد داشت، چرا که روزان همواره «نقد وانتقاد» را جزو اصول حرفه ای و اخلاقی خود در طول دوره رسانه نگاری اش دانسته و آن را مهمترین عامل حرکت وپویایی در مسیر رشد وتوسعه همه جانبه وهمچنین اعتلای ملی می داند”.

گفتنی ست، بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی، انتشار متن و تصویر آیت الله منتظری در رسانه های مکتوب چندین سال است که ممنوع است.

نکته قابل توجه در جریان توقیف این روزنامه، انتقال مجدد مسئولیت توقیف مطبوعات از شورای نظارت بر مطبوعات وزارت ارشاد به دادستانی و قوه قضاییه است؛رویه ای که طی دوران محمود احمدی نژاد متوقف شده بود و این دولت بود که به جای قوه قضاییه اقدام به توقیف مطبوعات می کرد.