یکی از منتقدان دانشگاه آزاد احضار شد

سامناک آقایی
سامناک آقایی

» به دنبال واکنش تند هاشمی

ادامه حملات لفظی عباس سلیمی نمین و علی رضا زاکانی به دانشگاه آزاد و عبدالله جاسبی رئیس این دانشگاه، با واکنش تند رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظامی روبرو شد. هاشمی رفسنجانی که خود یکی از اعضای هیات امنای دانشگاه آزاد است، ضمن دفاع از عملکرد و ریاست جاسبی در دانشگاه آزاد، منتقدان وی را “حسودانی خشمگین” خواند. در هیمن حال به دنبال این واکنش، سلیمی نمین یکی از دو مخالف سرسخت جاسبی دیروز به دادگاه احضار شد.

در حالی که پرونده مربوط به مناقشه لفظی بین عباس سلیمی نمین و علی رضا زاکانی با ریاست دانشگاه آزاد، در دادگاه در جریان است و تاکنون دو بار جلسه رسیدگی به این پرونده در دادگاه برگزار شده، هفته گذشته این دو چهره وابسته به محمود احمدی نژاد با انتشار مطالبی دیگر در سایت های وابسته به دولت و برگزاری نشست دیگری تحت عنوان بررسی عملکرد دانشگاه آزاد و رئیس آن، در دانشگاه تهران، دور دیگری از تخریب ها علیه ریاست دانشگاه آزاد را آغاز کردند. این نشست که سه شنبه گذشته در دادنشگاه امیر کبیر برگزار شد با درگیری فیزیکی بین طرفداران دو جناح خاتمه یافت.

به دنبال این مساله، روز پنج شنبه، اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، بعد از مدت ها سکوت در قبال حملات تخریبی و اتهام پراکنی عباس سلیمی نمین رئیس دفتر مطالعات تاریخ معاصر ایران، و علی رضا زاکانی نماینده مجلس و عضو هیات تحقیق و تفحص مجلس علیه دانشگاه آزاد و عبدالله جاسبی، واکنش تندی نشان داد. رفسنجانی در واکنش کم سابقه خود بدون ذکر نام سلیمی نمین و زاکانی، گفت: باید از زحمات دکتر جاسبی که حقیقتا دلسوزانه و مثل فرزندش برای دانشگاه آزاد زحمت می کشد قدردانی کرد. متاسفانه این مدیر لایق مورد خشم حسودانی است که دائما مزاحم وی می شوند و وقت با ارزش او را می گیرند.

هاشمی رفسنجانی که برای دانشجویان دانشگاه آزاد پرندسخنرانی می کرد، در سخنان خود در حمایت از دانشگاه آزاد، بارها از عدم توجه لازم دولت و مجلس به این دانشگاه انتقاد کرد و در مورد شایعاتی که در خصوص توسعه این دانشگاه از سوی برخی افراد پخش می شود، اظهار داشت: توسعه دانشگاه آزاد با شهریه دانشجویان انجام می پذیرد و مالکیت واقعی این مجموعه با مردم و خانواده هایی است که هزینه پرداخت می کنند و هیچ کس در هیات امنا هیچ سهمی از مالکیت دانشگاه را ندارد.

دفاع هاشمی رفسنجانی به عنوان رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد از این دانشگاه و ریاست آن، در دو روز گذشته با واکنش سایت های خبری حامی منتقدان این دانشگاه و مخالفان ریاست آن همراه بود. سایت رجا نیوز که به نوعی تریبون حمله به اطرافیان و اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام و حتی خود هاشمی رفسنجانی است، در دو روز گذشته با انتشار مطالبی در این خصوص واکنش نشان داد.

این سایت وابسته به احمدی نژاد در اولین واکنش به سخنان هاشمی رفسنجانی نوشت: “این البته اولین بار نیست که هاشمی به انتقادات مطرح در خصوص دانشگاه آزاد واکنش نشان میدهد. دی ماه 85  بود که هیات پنج نفره رئیس جمهور به دنبال وعده برخورد انقلابی، اساس نامه جدیدی برای دانشگاه آزاد اسلامی ارائه کردند. این اساس نامه در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت و بیش از 10 ماده آن نیز به تصویب رسید. به دنبال این پیگیری‌ها بود که هاشمی رفسنجانی به هنگام افتتاح کتابخانه واحد نجف آباد دانشگاه آزاد صراحتاً گفت: امیدواریم شرارت هایی که می شود تا دانشگاه آزاد را تضعیف کند، شرش را کوتاه کنیم. او همچینین خطاب به مسئولین دانشگاه آزاد گفت: برخی تخریب‌ها به جهت رقابت و حساد است و شما باید به این تخریب‌ها پاسخ داده و در زمینه فعالیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی اطلاع رسانی کنید. مسئولان و اساتید دانشگاه آزاد از سرزنش خارمغیلان” نهراسیده و تلاش خود را مضاعف کنند. مطمئن باشید برخی موذی گری هانسبت به حرکت اساسی دانشگاه آزاد اسلامی شکست خواهد خورد. اگر قرار بود در مقابل این موذی‌گری‌ها عقب بنشینیم باید به همان اطاق طلبگی برمی‌گشتیم و برای مردم مسئله می‌گفتیم.”

این سایت در ادامه اضافه کرده است: “حمایت های بی حد و حصر هاشمی از دانشگاه آزاد در حالی است که همچنان حتی حکم ریاست جاسبی بر دانشگاه هم در هاله ای از ابهام قرار دارد. چرا که برخلاف اساسنامه دانشگاه آزاد، تاکنون ریاست جاسبی به تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی نرسیده است.”

همین سایت در ادامه نامه سرگشاده ای را خطاب به هاشمی منتشر کرده که از سوی کسانی که خود را عضو اتحادیه مستقل انجمن های اسلامی دانشگاه های سراسر کشور معرفی کرده اند، نوشته شده است. در این نامه که با عنوان” آقای هاشمی ما دانشجوئیم!  نه عده ای حسود و مزاحم” منتشر شده، نویسندگان خود را منتقدان این دانشگاه معرفی و به دفاع هاشمی از دانشگاه آزاد و ریاست جاسبی اعتراض کرده اند. این در حالی است که در مناقشه چهار ساله ای که بین منتقدان دانشگاه آزاد و مسئولان این دانشگاه در جریان است، تنها عباس سلیمی نمین و علی رضا زاکانی به عنوان منتقد دانشگاه آزاد شناخته شده اند.

از سوی دیگر همزمان با این مجادلات، روز گذشته دادگاه ویژه رسیدگی به مفاسد اقتصادی تهران، طی احضاریه ای، عباس سلیمی نمین رئیس دفتر مطالعات تاریخ معاصر ایران، یکی از طرف های اصلی درگیر با دانشگاه آزاد را به اتهام تشویش اذهان عمومی احضار کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس ـ یکی دیگر از منابع حمایتی سلیمی نمین و زاکانی ـ سلیمی نمین در گفتگویی اعلام کرده است«که به دنبال سخنرانی سه شنبه گذشته در دانشگاه امیر کبیر که به تشنج انجامید، به تشویش اذهان عمومی متهم و توسط پلیس آگاهی بخش ویژه برخورد با مفاسد اقتصادی احضار شده است. » سلیمی نمین در گفتگوی خود با خبر گزاری فارس همچنین گفته است: “اتهام تشویش اذهان عمومی نیاز به حکم قضائی و وجود شاکی خصوصی دارد، بازپرس باید من را احضار کند نه پلیس آگاهی. در احضاریه ای که برای من صادر شده است مهر و امضای قاضی و دستگاه قضائی وجود ندارد.”

قابل ذکر است که عباس سلیمی نمین و علی رضا ذاکانی در تمامی نوشته ها و سخنرانی های خود علیه دانشگاه آزاد، رئیس این دانشگاه را “مفسده اقصادی و مفسده مدیریتی” خوانده  و بارها با شکایت جاسبی و سایر مسئولان این دانشگاه روبرو شده اند. پرونده این اتهامات هم اکنون در دادگاه انقلاب تهران در جریان است.