جنازه‌ها را ندادند، بستگان را بازداشت کردند

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» انتقال دو محکوم به اعدام دیگر از زندان کارون

با گذشت چند روز از اعدام چهار فعال عرب اهل شادگان در جنوب غربی ایران، هنوز جنازه‌ها یا محل دفن آن‌ها به بستگانشان اعلام نشده و دست کم سه نفر از معترضان به این اعدام‌ها نیز بازداشت شده اند. همچنین در آخرین ساعات شب گذشته فعالان عرب گزارش دادند که دو زندانی محکوم به اعدام دیگر از زندان کارون اهواز، به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند.

کریم دحیمی، فعال عرب خوزستانی به روز می‌گوید هاشم شعبانی و هادی راشدی، از اعضای موسسه الحوار (گفتگو) صبح روز شنبه، ۱۶ آذرماه از زندان کارون منتقل شده‌اند و با توجه به اعدام‌های هفته گذشته، احتمال اجرای احکام آن‌ها بالا گرفته است.

محمد علی عموری‌نژاد، هادی راشدی، هاشم شعبانی‌نژاد، جابر آلبوشوکه ومختار آلبوشوکه، کسانی هستند که به گفته سازمان‌های حقوق بشری حکم اعدام شان تائید شده است. آنها همگی از اعضای موسسه الحوار هستند. الحوار به معنی گفت‌وگو است و به گزارش سازمان حقوق بشری عدالت برای ایران “نام آن الهام گرفته ازسیاست‌های دولت خاتمی در مورد ترویج گفت‌وگوی تمدن‌ها “بود.

این موسسه، یک گروه ثبت شده در سازمان ملی جوانان بوده که در سال‌های ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۴، همایش و شب‌های شعر به زبان عربی و کلاس‌های آموزشی و هنری برای جوانان عرب شهر رامشیر برگزار می‌کرده‌است.

کریم دیحیمی به روز می‌گوید پیش‌تر گفته شده بود که احکام محمد علی عموری‌نژاد، جابر و مختار البوشوکه مشمول تخفیف شده است.

به همین دلیل این فعال حقوق بشر می‌گوید احتمال اجرای احکام قطعی دو عضو دیگر این موسسه که اینک از زندان کارون منتقل شده‌اند، بالا گرفته است.

 

جنازه‌ها را تحویل نداده‌اند

روز چهارشنبه، ۱۳ آذر، چهار فعال عرب اهل شادگان در استان خوزستان که پیش از ماه محرم از زندان کارون منتقل شده بودند بدون اطلاع خانواده ها و وکلا اعدام شدند.

سازمان‌های حقوق بشری اسامی این افراد را غازی عباسی، عبدالرضا امیر خنافره، عبد الامیر مجدمی و جاسم مقدم پناه اعلام کرده و گفته‌اند از زمان انتقال به زندان کارون در تاریخ ۱۲ آبان ماه گذشته تا زمان اعدام هیچ پاسخ روشنی در خصوص وضعیت آن‌ها به خانواده‌هایشان داده نشده است.

این افراد به دلیل تشکیل سازمان “کتیبه احرار” که به گفته دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی یک گروه مسلح است بازداشت و به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، اقدام مسلحانه، فساد فی‌الارض و محاربه به اعدام محکوم شده بودند.

این چهار زندانی در زمان تحمل حبس با انتشار نامه‌ای از زندان بر بیگناهی خود تاکید کرده و گفته بودند موضوع عضویت در “کتیبه احرار” در هیچ یک از مراحل بازجویی آن‌ها مطرح نبوده است.

کا‌ترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ژانویه سال ۲۰۱۳ با انتشار بیانیه‌ای با اشاره به فشارهایی که بر این زندانیان آمده از مقامات جمهوری اسلامی خواسته بود اجرای حکم اعدام فعالان عرب ایران را متوقف کند.

کریم دیحیمی می‌گوید تا کنون نیز جنازه‌های آن‌ها به خانواده‌هایشان تحویل داده نشده است.

 

بازداشت معترضان به اعدام

در پی اعدام چهار فعال عرب در خوزستان، در شهر شادگان، زادگاه آن‌ها اعتراض‌هایی صورت گرفت که تاکنون نیروی انتظامی سه نفر از معترضان را دستگیر کرده است.

 اسامی این سه نفر جمال جنامی، مرتضی جنامی و سعید جنامی گزارش شده است. این سه نفر از بستگان غازی عباسی، زندانی اعدام شده در روز چهارشنبه هستند.

در ماه‌های گذشته آمار اعدام زندانیان سیاسی متعلق به جوامع اقلیتی در ایران افزایش یافته است.

علاوه بر این چهار زندانی عرب، سه زندانی دیگر کرد به نام‌های حبیب الله گلپری‌پور، رضا اسماعیلی و شیرکو معارفی اعدام شدند.

این اعدام‌ها با واکنش‌های گسترده‌ای در ایران و کشورهای خارجی روبرو شد.

شماری از معترضان به این اعدام‌ها در شهر مریوان کردستان راهپیمایی کردند و در سقز، دیگر شهر استان کردستان یک نمایشگاه هنری به صورت نمادین در مخالفت با مجازات اعدام بر پا شد.

به گفته سازمان‌های مدافع حقوق بشر در حال حاضر شمار دیگری از زندانیان سیاسی کرد و عرب با احکام قطعی اعدام در انتظار اجرای احکام هستند.