در کیش ترک تشریفات کردند

نویسنده
آرش معتمد

» اتهامات مالی جدید علیه بقایی ـ مشایی

همزمان با جدی تر شدن اتهام “فساد مالی” نزدیکان محمود احمدی نژاد ـ موسوم به جریان انحرافی- معاون رئیس سازمان میراث فرهنگی اعلام کرد حمید بقایی به خاطر خروج یک اثر تاریخی از شیراز محکوم شده است. از سوی دیگر رسانه های نزدیک به نیروهای نظامی ـ امنیتی هم اسنادی را منتشر کرده اند که از واگذاری یک مناقصه سود آور به یک کمپانی خانوادگی توسط مشایی و بقایی خبر می دهد.

نشست برخی از مسئولان سازمان میرات فرهنگی با  تشکل های مردم نهاد شامگاه یکشنبه در کاخ گلستان محلی شد برای بحث درباره رئیس قبلی این سازمان که حمید بقایی باشد؛ کسی که به تازگی حکم سنگینی از دستگاه قضائی جمهوری اسلامی گرفته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، مسعود علویان در دفاع از رئیس پیشین خود، محکومیت وی را “عاقبت” دفاع از میراث فرهنگی دانسته و گفته است: “آقای بقایی بعد از اینکه نسبت به خروج یکی از آثار به ثبت رسیده در فهرست آثار ملی واکنش نشان داد، از سوی دیوان عدالت اداری حکم انفصال از خدمت گرفت. آیا این باید آخر و عاقبت کسی باشد که از میراث فرهنگی دفاع می کند؟”

اما دیوان عدالت اداری، نهادی که حمید بقایی را به چهار سال انفصال از خدمات دولتی محکوم کرده ادعای دیگری دارد. دیوان عدالت اداری اعلام کرده است معاون محمود احمدی نژاد به دلیل “تخلفات متعدد” در  زمان ریاست بر سازمان میراث فرهنگی محکوم شده بود اما چون از اجرای حکم خودداری کرد، دیوان عدالت اداری وی را به چهار سال انفصال از خدمات دولتی محکوم کرده است.

بقایی که در حال حاضر دبیر شورای عالی مناطق آزاد  است روز شنبه همزمان با انتشار خبر  انفصال از خدمات دولتی، با تایید اینکه حکم پیشین را اجرا نکرده است، خاطر نشان کرد در حال رایزنی برای برگرداندن این حکم است. هنوز به طور رسمی اعلام نشده، تخلفات بقایی در میراث فرهنگی و همچنین حکمی که وی در آن زمان از اجرایش سرباز زده چه بوده است.

 ترک “تشریفات” در کیش

 در همین حال خبرگزاری فارس  به انتشار اسنادی پرداخته که بر مبنای آن بقایی و مشایی، با استفاده از قانون “ترک تشریفات” یکی از کلان ترین مناقصه های شهر کیش را به کمپانی خانوادگی “یحیی فیوضی” واگذار کرده اند. توافق بر سر واگذاری این پروژه 400 میلیارد دلاری در ماه تیر سال 89 انجام اما اسناد مذکور پس از گذشت یازده ماه از امضای آن منتشر شده است.

قانون “ترک تشریفات” در ماده 27 قانون واگذاری مناقصات پیش بینی شده و بر اساس آن در مواردی که انجام مناقصه براساس گزارش توجیهی دستگاه مناقصه گذار به تشخیص یک هیأت سه نفره مرکب از مقامات مذکور در ماده (28) این قانون میسر نباشد، می توان معامله را به طریق دیگری انجام داد و در این صورت هیأت ترک تشریفات مناقصه با رعایت صرفه وصلاح دستگاه ترتیب انجام این گونه معاملات را با رعایت سایر مقررات مربوط در هر مورد برای یک نوع کالا یا خدمت تعیین و اعلام خواهد نمود.

 خبرگزاری  فارس برای اشاره به فساد نزدیکان احمدی نژاد گفته است این “ترک تشریفات” به دلیل اینکه به تایید “شورای اقتصاد” نرسیده غیرقانونی است.  البته این خبرگزاری اشاره نکرده سپاه از زمان ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد در سال 84 تاکنون چندین مناقصه سودآور را از طریق قانون “ترک تشریفات” برده است. در آخرین مورد در اسفند سال گذشته مناقصه ساخت دو خط لوله انتقال نفت و فرآورده نفتی به ارزش تقریبی ۱٫۳ میلیارد دلار به  صورت ترک تشریفات به قرارگاه خاتم الانبیا واگذار شد.

اصلاح طلبان از زمان به قدرت رسیدن محمود احمدی نژاد بارها پیرامون فساد اقتصادی دولت نهم و حلقه نزدیک به آن هشدار داده اند. در انتخابات ریاست جمهوری، میرحسین موسوی و مهدی کروبی، یکی از دلایل خود برای شرکت در انتخابات را پایان دادن به بی قانونی ها و تخلفات اقتصادی دولت عنوان کرده بودند.