حذف یارانه ها، بسته به نظر شورای نگهبان

نویسنده
آکام مکری

» رییس مجلس: دولت می تواند لایحه اش را پس بگیرد

همزمان با ارسال لایحه هدفمند کردن یارانه ها به شورای نگهبان، علی لاریجانی، رییس مجلس ایران با بیان اینکه استرداد لایحه هدفمند کردن یارانه ها منع قانونی ندارد، تصریح کرد: “دولت باید برای استرداد این لایحه درخواست خود را مجددا تکرار کند تا این درخواست روال خاص خود را طی کند”.

رییس مجلس در گفتگو با مهر گفت “در آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی قید شده درخواست استرداد تا پایان تصویب ممکن است و مشخص نیست منظور «تصویب در شورای نگهبان» یا «تصویب در مجلس» است. هم اکنون نیز این لایحه به شورای نگهبان فرستاده شده و ما منتظر نظر این شورا هستیم”.

اظهارات لاریجانی در حالی ایراد می شود که مجلس، اخیرا لایحه هدفمند کردن یارانه ها را به شورای نگهبان فرستاد و در نهایت، نمایندگان نظر احمدی نژاد در مورد صندوق خاص یارانه ها را نپذیرفتند.

به این ترتیب بگفته رییس مجلس و بسیاری از نمایندگان مجلس، کار لایحه هدفمندکردن یارانه ها در مجلس خاتمه یافته است.

همزمان، غلامحسین الهام، عضو حقوقدانان شورای نگهبان و سخنگوی سابق دولت در باره این لایحه گفت “اگر شورای نگهبان این لایحه را مغایر قانون اساسی و شرع نداند برای دولت لازم الاجراست”.

آقای الهام در همین حال پیشنهاد کرد: “از آن جایی که دولت گفته است چنین لایحه ای را نمی تواند اجرا کند راه حل این است که دولت لایحه ای دیگر برای فسخ این لایحه تقدیم مجلس کند”.

الهام در بخش دیگری از  سخنانش احتمال ارجاع این لایحه به مجمع تشخیص مصلحت نظام را رد نکرد و اظهار داشت: “شورای نگهبان در هر حال اگر اشکال قانون اساسی در این لایحه دید به مجلس اعلام می کند و آن موقع فرصت مناسبی برای تعامل میان مجلس و دولت پیش می آید اما اگر مسائل برطرف نشد به طور قطع به مجمع تشخیص مصلحت نظام خواهد رفت”.

از سوی دیگر اما محمد رضا باهنر، نائب رییس مجلس با بیان اینکه “لایحه هدفمند کردن یارانه ها به مجمع تشخیص مصلحت نظام نمی رود” خاطر نشان ساخت:  ”‌این لایحه به شورای نگهبان ارسال شده است و ایرادات شورای نگهبان با تعامل میان دولت و مجلس رفع خواهد شد”.

باهنر در واکنش به  اظهار نظرهایی مبنی بر اینکه دولت می بایست قبل از ارسال این لایحه باید استرداد آن را به رای می گذاشت، گفت “‌در این باره مجلس بر اساس آیین نامه داخلی عمل کرده است و نامه رسمی دولت مبنی بر استرداد لایحه را دریافت نکرده ایم”.

به نظر می رسد که شورای نگهبان از زمان دریافت این لایحه، 10 روز فرصت دارد تا نظر خود را درباره آن بیان کند.

 

محجوب: گدایی نان قانونی می شود

علیرضا محجوب، دبیرکل خانه کارگر و از مخالفین این لایحه، اخیرا در گفتگو با ایلنا در خصوص پیامدهای اجرای این لایحه گفت: “الان نمی توانیم تصور کنیم چقدر آسیب خواهیم دید. آسیب‌های اجتماعی. آسیب‌های کارگری. آسیب فقرا. آسیب تولیدکنندگان. آسیب صنعت ملی و… مثل سیلی است که نمی‌دانیم از کدام روزن وارد می‌شود فقط می‌دانیم که خانمان ما را خواهد برد. نباید تصور کنیم که این سیل ملاطفتی خواهد داشت”.

محجوب در ادامه تصریح کرد: “حالا هم با اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها قصد پاک کردن صورت مسئله راداریم.  اما در یک حرکت طوفانی آنچنان قیمت‌ها را به هم می‌زنیم که در این طوفان همه آرزو کنند تا از تورم سه رقمی به تورم یک رقمی برسیم. بنابراین سه صفر از اسکناس ‌هایمان برخواهیم داشت. آنهایی که می‌گویند تورم سه رقمی نمی‌شود و در عین حال می‌گویند بعد از اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها راجع به حذف سه صفر از پول ملی بحث می‌کنیم. به خوبی آگاه هستند که تورم سه رقمی خواهد شد.”

علیرضا محجوب به ماده‌ای در این لایحه اشاره کرد که بر اساس آن مردم نیازمند می‌توانند از دولت درخواست یارانه نان کنند. وی گفت: “درخواست بی‌شرمانه‌ای در این قانون مطرح کرده‌ایم و آن این است که یارانه نان را که به طور ریال است را به متقاضیان می‌دهیم. یعنی مردم رسما باید گدایی نان بکنند. در جریان بررسی این موضوع در مجلس بنده در پیشنهاد حذف آن گفتم این توهین به کرامت انسانی است. ما حق نداریم پول آنها را بگیریم و بگوییم بیایید آن را گدایی کنید. اما این موضوع در لایحه باقی ماند تا کسانی که تقاضای یارانه نان را کردند آن را از دولت گدایی کنند و معادل ریالی آن را دریافت کنند”.