وزیر بهداشت؛ کاندیدای اصولگرایان برای ریاست جمهوری؟

نویسنده
جلال یعقوبی

» اختلاف بر سر "شاگرداول کابینه"

روزنامه آفتاب‌یزد روز یکشنبه در گزارشی با عنوان “جبهه پایداری به دنبال شاگرد اول کابینه” از دلایل تمایل پایداری‌ها به وزیر بهداشت نوشته بود. این روزنامه معتقد بود که گروهی از راستگرایان تندرو به رهبری جبهه پایداری در حال برنامه‌ریزی برای انتخابات ریاست‌جمهوری آینده هستند.

نویسنده آفتاب یزد در گزارش خود، آورده بود: “آنچه مقدمات چنین نوشتاری را پدید آورد، برخوردهای دوگانه تفکرات پایداری با اجزا دولت حسن روحانی است. یعنی انتقادات پردامنه و عمیق از سیاست خارجه و حوزه فرهنگ و امنیت اجتماعی و سکوت، همراهی و گاه مدح و ستایش از حوزه سلامت، یعنی همان حوزه ای که تحت نظارت دکتر سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی قرار دارد.”

نویسنده گزارش اضافه کرده بود: “آنچه بیشتر به اهمیت موضوع دامن می‌زند، سکوت در برابر چالش‌هایی است که در این حوزه پدیدار شده‌اند. روغن پالم، برنج‌های آلوده، سونامی سرطان، مواجهه این وزارتخانه یا همان موضع‌گیری صریح وزیر بهداشت در موضوع آلودگی هوا و مواردی از این دست این شائبه را به ذهن هدایت می‌نماید که پایداری‌ها که منتظر کوچکترین لغزش از سوی نزدیکان و نیروهای اجرایی حسن روحانی هستند تا شدیدترین و برنده‌ترین انتقادات را راهی ساختمان پاستور نمایند، چگونه است که این‌چنین سوژه‌های نابی را برای به باد انتقاد گرفتن دولت تدبیر و امید نادیده می‌انگارند؟ این دو زاویه یعنی وزارت بهداشت و نادیده‌انگاری ها و همراهی‌ها و حمایت‌ها، ضلع سوم یا دیگری هم دارد و آن همراهی رسانه ملی در نهادینه کردن مهندسی طراحی شده پایداری‌ است.”

چند روز بعد، روزنامه آرمان که از نشریات نزدیک به علی‌اکبرهاشمی‌رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در جمهوری اسلامی محسوب می‌شود، در گزارشی غیر منتظره پیش‌بینی کرد که وزیر بهداشت دولت روحانی به فکر شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده است.

نویسنده گزارش این روزنامه با اشاره به سوال معنادار یکی از خبرگزاری‌های راستگرا نوشته بود: “در نمایشگاه مطبوعات امسال خبرگزاری تسنیم از تصمیم وزیر بهداشت درباره برنامه‌اش برای کاندیداتوری ریاست‌جمهوری دوازدهم سوال کرد و او البته این موضوع را رد کرد اما سوال این خبرگزاری را می‌توان به معنای زمینه‌سازی افکار عمومی برای پذیرش رقابت وزیر بهداشت دولت یازدهم با رئیس این دولت برای انتخابات ریاست‌جمهوری آینده ارزیابی کرد؟”

نویسنده گزارش روزنامه آرمان سپس به ماجراهای دیگر در این زمینه اشاره و اضافه کرده بود: “از زاویه دیگری هم می‌توان به عملکرد هاشمی نگاه کرد که شاید طعم آن گس باشد. وزیر بهداشت اگر فعال است باید تحسین شود، اگر به مراسم‌های مختلف با عنوان وزیر بهداشت می‌رود هم شایسته تقدیر است. اگر ایازی یعنی دست راست قالیباف را قائم‌مقام خود کرد، حتما به توانایی‌های او آگاه است که حکمی برایش صادر کرد. اگر به مراسم پسر عماد مغینه رفت و شهادت او را تبریک و تسلیت گفت، اقدام ارزشمندی است و اگر به روستاها می‌‌رود و چشم روستاییان را عمل می‌کند، واژه‌ای جز احسنت نمی‌توان بدو گفت اما همه اینها یک روی سکه است. آن روی سکه در سایه خدمت‌رسانی قابل تقدیر وزیر بهداشت کمرنگ و در کنار آن سوالات زیادی در اذهان پررنگ شده است. دلیل برخی اقدامات وزیر بهداشت چیست؟”

در پایان این گزارش نیز نتیجه گرفته شده بود: “قاضی‌زاده‌هاشمی می‌خواهد رئیس‌جمهور شود؛ تکذیب شود یا نشود اما برخی مراودات و روشهای خبری شدن برخی اقدامات وی این شائبه را در ذهن متبادر می‌کند که نکند هدفی بالاتر از وظایف وزارتی مدنظر دارد. چه آن زمان که موضع سیاسی خود را در ابهام قرار می‌دهد، چه زمانی که می‌داند برای بهتر دیده شدن چه باید کرد و به کجا باید رفت!”

این گزارش بلافاصله واکنش راستگرایان را برانگیخت. خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران در گزارشی با عنوان “پاسخ فارس به ادعای روزنامه خاندان آیت الله هاشمی” ضمن تاکید بر اینکه حمایت‌های این خبرگزاری از وزیر بهداشت صرفا به دلیل خدمات اوست، نوشته بود: “اصول اخلاقی و حرفه ای ایجاب می کند که رسانه‌ای چون خبرگزاری فارس، فارغ از نگاه های تنگ سیاسی و خط کشی‌های جناحی، یک واقعیت بزرگ را نادیده نگرفته و بلکه بر اساس مصالح نظام و خواست مردم به آن ضریب نیز بدهد و آن، همت، پشتکار و تلاش خادمانه‌ای است که وزیر محترم بهداشت و برخی همکاران وی، بدان متصف بوده و در قالب اقدامات و فعالیت‌های متعدد رخ می‌نمایاند و فارس در قالب اخبار و گزارش‌ها و مصاحبه‌های مختلف این اقدامات را اطلاع‌رسانی می‌کند.”

نویسنده اضافه کرده بود: “متاسفانه برخی همکاران ما در رسانه‌های سیاست زده و زنجیره‌ای بدون توجه به اصول اخلاقی و حرفه‌ای، سایرین را چون خود تصور نموده و گمان می‌کنند در پس هر سطر خبری که در رسانه‌های انقلابی و اصولگرا نوشته و منتشر می‌شود، هدفی سیاسی و حزبی نهفته است که به زعم آنها باید رمزگشایی شود. در حالی که رسانه‌های تراز انقلاب و متعهد به مردم هیچ مطلب و موضوع پنهانی نداشته، اهداف و خط مشی آنان کاملاً روشن است.”

همچنین، سایت رجانیوز، نزدیک به جبهه پایداری نیز در گزارشی ضمن ابراز نگرانی از خروج احتمالی وزیر بهداشت از کابینه نوشت: “بدون تردید افکار عمومی شاگرد اول کابینه کم تحرک و پیر دولت یازدهم را وزیر بهداشت آن می‌دانند. قاضی زاده هاشمی هر چقدر هم در برخی از اقداماتش اشکال وجود داشته باشد و انتقاداتی به برخی از طرح‌های بهداشتی او وارد باشد، باز هم در عمل نشان داده دغدغه اولش سلامت و بهبود وضع بهداشت مردم است.” نویسنده این سایت اضافه کرده بود: “به نظر می‌رسد با توجه به تلاش حداکثری رسانه‌های حامی دولت برای اخراج موفق‌ترین وزیر دولت یازدهم از کابینه، در مجموع این رییس‌جمهور است که باید استقلال عمل خود را نشان داده و با حفظ قاضی‌زاده‌هاشمی در این سمت حساس، از دیگر وزرا نیز بخواهد به جای حاشیه‌سازی، سیاسی‌بازی، فیسبوک‌بازی و اقدامات شعاری، کمی هم به دغدغه‌های واقعی مردم توجه کرده و به سمتی حرکت کنند که در آینده علاوه بر وزیر بهداشت، تعدادی دیگر از وزرا نیز به عنوان برآیند مثبت کابینه در افکار عمومی عملکرد قابل دفاعی داشته باشند. نه آنکه به خاطر پوشش ضعف خود، دست به حذف موفق‌ترین وزیر دولت بزنند.”

از سوی دیگر، روزنامه جوان، وابسته به سپاه پاسداران هم دیروز در گزارشی وزیر بهداشت را وزیری “بی‌حاشیه و جهادی” نامید که در “حاشیه‌سازی تجدیدنظرطلبان” گرفتار شده است. این روزنامه نوشته: “هر چه زمان می‌گذرد بهتر اثبات می‌شود که ارتباط مدعیان اصلاحات با دولت تدبیر و امید از نوع «گزینشی» است به این معنا که تا آنجایی از دولت روحانی دفاع و حمایت می‌کنند که اهداف حزبی آنها اقتضا می‌کند.”

روزنامه جوان اضافه کرده: “در حالی جماعت تجدیدنظرطلب تلاش دارند تا مسیر پر چالشی را پیش روی وزیر موفق بهداشت و درمان قرار دهند که رئیس‌جمهور کشورمان در طول یک سال و نیم گذشته بارها از اقدامات و فعالیت‌های قاضی‌زاده هاشمی دفاع کرده و کارکرد وی را مورد تمجید و تعریف فراوان قرار داده است.” نویسنده روزنامه معتقد بود: “بی‌توجهی وزیر بهداشت به دسته‌های سیاسی و پشت کردن به اهداف حزبی آنها در این وزارتخانه و دانشگاه‌های تحت‌‌نظر این وزارت، این پیش‌بینی را مطرح می‌کند که در روزهای آتی باز هم در کانون هجمه‌های روزنامه‌های زنجیره‌ای قرار گرفته و عملکرد وی باز هم زیر تیغ تند تخریب برود. “