دعوای باغ قهلک و باغ منچستر

نویسنده

» پرونده کهنه تهران ولندن از سرگرفته شد

به دنبال بالا گرفتن تنش ها میان تهران ولندن پس از ناآرامی های اخیر، با اظهارات سردارمیرفیصل زاده درخصوص تلاش برای بازپس گیری باغ قلهک که محل سکونت دیپلمات های انگلیسی در تهران است، زورآزمایی تهران علیه انگلیس وارد مرحله جدیدی شد.

 

باغ قهلک غصبی است، آماده بازپس گیری هستیم

میرفیصل زاده رییس بنیاد حفظ آثار ونشر ارزش های دفاع مقدش باذکر اینکه زمینه برای احقاق حق وازپس گیری باغ قهلک آماده شده است گفت: “زمینه برای بازپس‌گیری باغ قلهک از انگلیس آماده شده است.  با وجود گذشت ۵  سال از اثبات حقانیت دولت ایران و غصبی بودن باغ قلهک توسط دولت انگلستان، تاکنون دولت انگلیس برای بازگرداندن این حق قانونی و مطالبه عمومی ملت ایران هیچ‌گونه گام موثر و مفیدی برنداشته است و از ورود کارشناسی به این پرونده به شدت هراسان است.”

پیش از این سفیر انگلیس گفته بود که اگر ایران روی موضوع باغ قهلک پافشاری کند، لندن نیز موضوع باغ منچستر که محل سکونت سفیرسابق ایران است دست خواهد گذاشت. حسینی سخنگوی وزارت خارجه گفته است که ماجرای باغ قلهک با باغ منچستر که به گفته وی متعلق به ایران است از هم جداست.

باقرزاده نیز دو موضوع باغ قهلک وباغ سه هزار متری منچستر را از همدیگر جدا کرده و تاکید کرد: “تاکنون برای اثبات حق جمهوری اسلامی ایران تلاش‌های وسیعی در سطح قوه قضاییه، کمیسیون اصل ۹۰  مجلس شورای اسلامی، دیوان محاسبات کشور و هم‌چنین معاونت حقوقی ریاست جمهوری به‌عمل آورده‌ایم که همگی بر حقانیت جمهوری اسلامی ایران در این ماجرا تأکید کرده‌اند که به نظر می‌رسد زمینه برای احقاق حق و بازپس‌گیری این مطالبه به حق ملت ایران آماده ‌شده است.”

نمایندگان مجلس هفتم نامه ای نوشتند که طی آن تصریح شده که باغ قلهک برخلاف قوانین ایران که مالکیت دولت ها و اتباع بیگانه رابر اموال غیرمنقول ممنوع می سازد با “کلاهبرداری و تبابی با ماموران وقت ثبت اسناد” برای لندن به ثبت رسیده است. درسال ۸۵ نمایندگان مجلس اصولگرا درنامه ای به رییس وقت مجلس خواستار آن شدند که رییس کل دیوان محاسبات کشور بر آنچه “تصرف غیرقانونی دولت انگلیس بر باغ قلهک “خوانده بودند، خاتمه دهد.

 

باغ قلهک و انتخابات

طرح موضوع باغ قهلک درست پس از آن صورت گرفت که طی چندهفته بعد از انتخابات مقامات ایرانی به صورت مکرراز نقش لندن در ناآرامی های اخیر سخن گفتند و دولت انگلیس را متهم کردند که حتی مدتها پیش از انتخابات برای این منظور برنامه داشته است. ایران در ادامه  با اخراج دو دیپلمات انگلیسی و در ادامه با دستگیر کردن ۹ کارمند ایرانی سفارت انگلیس فاز جدیدی را در روابط دو کشور گشود. مقامات ایرانی گفته اند که یکی از کارمندان سفارت که یک تحلیلگرسیاسی است باید محاکمه شود.

اقدامی که با واکنش تند مقامات اتحادیه اروپا توام شد. مقامات اتحادیه اروپا اعلام کردندکه درواکنش به اقدامات ایران سفرای خود را از این کشور فراخواهند خواند. پس از ۲۴ ساعت ابتدا پنج تن و سپس دیگر اعضای سفارت آزادشدند. آیت الله خامنه ای رهبرایران در سخنرانی روزجمعه پس از انتخابات انگلیس را خبیث و اعتراضات مقامات انگلیسی را برانگیخت.

به گفته سردار باقرزاده “استمرار اشغالگری باغ قلهک به ‌لحاظ حقوقی محاسبه و قابل تقویم است که عندالاقتضاء خسارات ناشی از دیرکرد تأدیه این حق قانونی مطالبه خواهد شد.”

باغ دویست هزارمتری قلهک در یکی از مرغوب ترین مناطق شمال تهرام واقع است که در زمان ناصرالدین شاه به صورت عقد موقت دراختیار دولت انگلیس قرار گرفت. مقامات ایرانی می گویند که قراداد فیمابین پس از فوت طرفین باطل شده است.  با این وجود در زمان رضاشاه لندن سندی برای این باغ تهیه کرد که به گفته مقامات ایرانی طی دسیسه ای مرموزانه به دست آمده وصحت آن طی بررسی های حقوقی مورد خدشه قرار گرفته است.

 بخشی از فعالیت های شورای فرهنگی انگلیس در این مکان انجام می شود. فعالیت هایی که طی چندسال گذشته اعتراض هایی را از سوی محافظه کاران به همراه داشته است.

باغ قهلک هر آن زمان که تنشی میان دوکشوربه وجود آمده به سوژه خبری تبدیل شده است. ازجمله در اواپل سال ۸۷ عده ای از دانشجویان درساعات آغازین شب به این باغ حمله کردن و وارد آن شدند وپرچم فلسطین را در آن نصب کردند.