دسترسی داخلی و خارجی ممنوع!

نویسنده

» تحلیل واشنگتن پست از سانسور در ایران

تاماس اردبرینک و کی ارمین سرجویی

 بلاگر ریشو در جلوی تابلویی از یک جنگجوی اسلامی که به دور نمادی از وب می چرخد می گوید: “شما افسران جنگ هستید. آمریکا و متحدان داخلیش جنگ علیه ما را شروع کرده اند و شما با آنان مقابله کردید.” این بخشی از جنگ سایبری مقامات ایرانی است که برای مسدود کردن وب سایت های مخالفین دولت و شبکه های اجتماعی که برای سازماندهی ارتباطات استفاده می شود، شروع شده است.

از زمان پیروزی بحث انگیز محمود احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری ماه ژوئن 2009، که منجر به تظاهرات گسترده در کشور شد، رهبران ایران به سرکوب مخالفان خود، که از نظر فنی نیز پیشرفته هستند دست زدند و با سپاه پاسداران و پلیس به مسدود کردن میلیون ها وب سایت داخلی و خارجی، از جمله برخی از خدمات گوگل ، سی ان ان و بی بی سی مشغول شدند.

رهبران ایران می گویند این اقدامات برای  مقابله با تلاش های ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی ضروری است. آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران در ماه ژانویه گفت: “آنها  از طریق اینترنت در تلاش برای شکست جمهوری اسلامی هستند”.

اما تا این هفته، مقامات ایالات متحده مانع شرکت های آمریکایی بودند که  فن آوری های اجتماعی و رسانه ای به ایران صادر می کنند. اما اکنون، وزارت خزانه داری آمریکا، به درخواست وزارت امور خارجه،  تصمیم گرفته تا به شرکتهایی مانند گوگل و مایکروسافت اجازه دهد به صدور عظیم و رایگان نرم افزار به بازارهای ایران، سودان و کوبا اجازه دهد.

 نیل وولین، معاون وزیر خزانه داری آمریکا گفت: “نرم افزار های شخصی مبتنی بر اینترنت، مانند مسنجر، ایمیل، و شبکه های اجتماعی ابزار قدرتمندی هستند. این نرم افزارها ضامن اشاعه و جریان آزاد اطلاعات- به عنوان یکی ازاساسی ترین حقوق بشر- برای همه ایرانیان خواهد بود.”

این اقدام ایالات متحده در زمانی صورت می گیرد که مقامات ایرانی واحد های اطلاعات سایبری را ایجاد کرده اند که به کمک آن به تعقیب وبدام انداختن مخالفان، از جمله درفیس بوک می پردازد. مقامات همچنین در فکر ایجاد یک اینترنت ملی هستند که به کمک آن بتوانند سایت هایی را که می تواند در جمهوری اسلامی مورد استفاده قرار گیرد تعیین کنند. دولت همچنین قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن وبلاگ نویسان در صورت توهین “به مقدسات” در وب سایت خود، مجازات خواهند شد.

این بدان معنی است که هر بار یک وبلاگ نویس کامپیوتر خود را روشن می کند در معرض حمله پلیس سایبری خواهد بود.

بنفشه، یکی از فعالان مخالف می گوید: “آنها وبلاگ مرا فیلتر کردند. پس از تغییر آدرس، آنها دوباره آنرا فیلترکردند. مانند بسیاری دیگر از فعالان، او نخواست که نام فامیلش ذکر شود. او می گوید: “قدم بعدی حمله به سایت من است که بوسیله هکرهای دولتی انجام می شود و در آخر هم دستگیری من. بسیاری از مدیران وب سایت ها اکنون بازداشت شده اند.”

او در صدد برآمد تا مرورگرکروم ازگوگل را دانلود کند چون با آن می توانند ایمیل های خود را حتی در صورت فیلتر شدن وب سایت توسط دولت بازیابی کنند. زمانی که او برای دانلود رجوع می کند با صفحه زیر مواجه می شود: “خطای 404، شما در یک کشور ممنوعه زندگی می کنید”.

نرم افزار دیگر گوگل بنام “کره زمین” هم با وضعیت مشابهی روبروست. مخالفین از این نرم افزار برای اندازه گیری خیابان ها در تظاهرات استفاده  می کنند.

یک وبلاگ نویس دیگر، مهدی، که در توییتر و فیس بوک فعال است گفت: “تغییر این هفته در سیاست ایالات متحده بود خیلی کم و خیلی دیر است. بعد از انتخابات این کار ممکن بود اثرمی داشت، اما در حال حاضر این اقدام تنها جنبه نمادین دارد.”

اسکات روبین، سخنگوی شرکت گوگل گفته است از این اقدام خزانه دارد “خیلی خوشحال” است. وی گفت: “ما مدت طولانی است که از ارائه خدمات به شهروندان این کشورها دفاع کرده ایم، تا آنها بتوانند با یکدیگر و با دنیا ارتباط برقرار کنند.”

 

منبع: واشنگتن پست- 10 مارس