متهم به قتل سربازان آمریکایی

نویسنده

» مقاله واشنگاتن پست درباره اتهامات جدید آمریکا علیه ایران

تیم کرگ و اد اوکوفی

سه سرباز آمریکایی این هفته در یک حمله موشکی به پایگاه نیروهای آمریکا در نزدیکی مرز ایران کشته شدند. مقامات نظامی روز پنج شنبه گفتند، ماه ژوئن، با  تلفات 15 سرباز، خون آلود ترین ماه برای نیروهای آمریکا طرف دو سال گذشته درعراق بوده است.

فرماندهان آمریکایی نگران آن هستند که خشونت ها در آستانه خروج برنامه ریزی شده نیروهای آمریکا از عراق در پایان سال جاری افزایش یابد. مقامات نظامی در بغداد و پنتاگون افزایش تلفات اخیر را ناشی از سلاح ها و تجهیزات پیچیده ای می دانند که گروه های شبه نظامی تحت حمایت ایران از ایران دریافت کرده اند، که شامل موشک های قوی، نارنجک های ضد زره پوش و بمب های کنار جاده ای غیر قابل ردیابی است.

افزایش این رویداد های نشان دهنده وضعیت امینتی شکننده عراق است؛ در حالیکه بحث هایی بر سر لزوم ماندگاری بخشی از نیروهای آمریکا در عراق در واشنگتن و بغداد در جریان است.

تلفات نیرو های آمریکا در ماه ژوئن در عراق به 15 نفر رسید که 14 نفر آنها در درگیری های مسلحانه کشته شده اند، که این رقم از زمان کشته شدن 23 سرباز در ژوئن 2008 بیشترین میزان به شمار می آید.

در اکثر رویدادهایی که پس از اشغال عراق در سال 2003 توسط نیروهای به رهبری آمریکا اتفاق افتاد است، فرماندهان آمریکایی گروه های سنی تروریست، نظیر القاعده را مسئول حمله علیه نیروهای آمریکا معرفی می کردند. ولی نیروهای آمریکا تاکتیک های خود را عوض کرده و از درون شهر ها خارج شده و فن آوری های جدیدی را برای مقابله با بمب های کنار جاده ای و بمب گذاری های انتحاری بکار گرفته است. به گفته ناظران اکنون گروه های پراکنده سنی به زحمت بتوانند به نیروهای آمریکایی حمله کنند و اقدامی را علیه 46000 نیروی این کشور در عراق انجام دهند.

به گفته ژنرال جفری بوکانن، سخنگوی نیروهای نظامی آمریکا در عراق، اکنون مهمترین تهدید برای نیرو های آمریکا از جانب شبه نظامیان شیعه است که در عراق دست به عملیات می زنند و نیروهای ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران آنها را تعلیم داده و تجهیز می کند.

بوکانن گفت: “همه آنها، حداقل به صورت غیر مستقیم از ایران حمایت می شوند.”

در اوائل ژوئن حمله موشکی به پادگان مشترک نیروهای آمریکا و عراق در بغداد، در حمله ای که ظرف دو سال گذشته سابقه نداشته، شش کشته از سربازان آمریکایی بر جای گذاشت. علاوه برآن سه سرباز دیگر آمریکایی نیز در انفجار بمب کنار جاده ای کشته شدند.

هفته گذشته یک مقاطعه کار، که برای آژانس آمریکایی بین المللی توسعه کار می کرد، با بمبی که به ماشین او چسبانده شد درحال رفتن به دانشگاه بغداد کشته شد. روز یکشنبه نیز دو سرباز آمریکایی بر اثر اصابت یک نارنجک ضد زره پوش به خودروی آنها کشته شدند.

هر چند ارتش آمریکا جزئیات حمله روز چهار شنبه را منتشر نکرده است ولی مقامات آشنا با این حادثه می گویند قدرت موشک شلیک شده به حدی بوده که ده سرباز دیگر را نیز زخمی کرده است که در وضعیت وخیمی قرار دارند.

در ابتدا هیچ گروهی مسئولیت این حمله را برعهده نگرفت. ولی کتائب حزب الله، یکی از گروه های شیعه که بوکانن از آن نام برد، مسئولیت حمله ماه گذشته را که در آن شش سرباز آمریکایی کشته شدند بر عهده گرفت.

بوکانن گفت: “تردیدی نیست که کتائب حزب الله از نیروی قدس سپاه پاسداران ایران، که مسئول عملیات برون مرزی سپاه است، دستور می گیرد. رهبری آن ها در ایران زندگی می کند و همه مستقیما از نیروی قدس دستور می گیرند، که تامین کننده تجهیزات آنها نیز هست.”

وزیر دفاع در حال تعویض آمریکا، رابرت گیتس، نیز نگرانی های مشابهی را در مورد حمایت ایران از گروه های شیعه عراف مطرح کرده بود. گیتس گفت: “آنها تامین کننده تجهیزات، آموزش و فن آوری های جدید هستتند. آنها در حال تشدید این حمایت ها هستند و این نگران کننده است.”

بوکانن گفت تلاش های  آمریکا برای حفظت از نیروهای آمریکایی درعراق با وجود شبه نظامیان شیعه روز به روز  مشکل تر می شود.

منبع: واشنگتن پست - 1 ژوئیه