از خط قرمز رد شده اند، کسی وساطت نکند

نویسنده
سارا اصفهانی

» تغییر لحن عسگراولادی در مورد خاتمی، موسوی و کروبی

حبیب الله عسگراولادی مسلمان از رهبران جمعیت موتلفه که در جریان حوادث پس از انتخابات از برقراری “وحدت ملی” و لزوم “نگه داشتن موسوی و کروبی” در داخل نظام سخن می گفت، دیروز با چرخشی شدید در مواضع خود اعلام کرد رهبران اصلاح طلب از خطوط قرمز نظام گذشته و اساسا خود به خط قرمز تبدیل شده اند.

به گزارش سایت “خبر آنلاین” نزدیک به رییس مجلس، عسگراولادی تاکید کرد: “معتقدم این سه نفر به خط قرمز نظام تبدیل شده اند و کسی نباید برای آنها وساطت نماید.” این در حالی است که وی چندی پیش به صراحت گفته بود که “موسوی، کروبی و خاتمی از خانواده انقلابند و آنها را مفت بدست نیاورده ایم که مفت از دست بدهیم”.

ناظران این تغییر موضع ناگهانی دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری را ناشی از تحولات روز 13 آبان و افزایش نگرانی محافظه کاران در مورد همراهی رهبران اصلاح طلب با سلسله اعتراضات خیابانی منتقدان دولت می دانند. وی یک روز پیش از 13 آبان در دیدار با برخی اعضای جمعیت موتلفه به معترضان به نتایج انتخابات توصیه کرده بود “در 13 آبان به درون مردم بیایند و از هرگونه تشنج‌آفرینی دست بردارند تا مردم راهی برای پذیرش آنها داشته باشند” و افزوده بود: “ما هم باید کمک کنیم تا شرایط آرام باشد.”

عسگراولادی در بخش دیگری از اظهارات دیروز خود گفت: “دولت دهم با رای بالا وارد صحنه شد و همین امر مورد حمله دشمنان قرار گرفت و در داخل کشور نیز کسانی فریب خورد‌ه‌، دروغ بزرگ تقلب در انتخابات را مطرح کردند آن هم انتخاباتی که تمام مسوولین نظام بر صحت آن تاکید داشته و رهبری نیز آن را تنفیذ کردند.”

 

پذیرش مواضع “افراطی ها”؟

عسگراولادی در هفت آبان با انتقاد از برخی عناصر جناح محافظه کار آنان را “افراطی” می دانست و اظهار داشت: “برخی افراد شدت عمل به خرج می‌دهند، به نظر من اگر می‌خواهیم موسوی و کروبی را درون نظام نگه داریم، نباید آنها را لجن‌مال کنیم، این افراد حیثیت دارند. در شرایط فعلی کشور افراطی‌ها می‌گویند باید افرادی مانند موسوی و کروبی را محاکمه و اعدام کرد، این افراط است، این مسئله دشمن‌تراشی افراطی‌ها را نشان می‌دهد.” وی در عین حال خاطر نشان کرد: “موسوی و کروبی از دایره انقلاب بیرون رفته‌اند، این دو اگر می‌خواهند به نظام برگردند، باید پایبندی خود به قانون اساسی و ولایت را اعلام کنند.”

در اظهارنظری دیگر، دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری در 26 مهر تصریح کرد: “ما هنوز معتقد نیستیم که موسوی، کروبی و خاتمی فتنه گر هستند ما معتقدیم اطراف اینها کسانی هستند که از آنان سوء استفاده می کنند و آنها را در شرایطی قرار داده اند که واکنش هایی این چنینی داشته باشند. من خود پس ازجریانات اغتشاشات خیابانی با حجت الاسلام کروبی دیدار داشتم و درد دل صمیمانه ای کردیم، چون سالهای زیادی با ایشان کار کرده ام، از او پرسیدم می خواهید کجا قرار بگیرید داخل نظام یا خارج از نظام؟ من معتقدم کروبی گم شده است و باید کوشش کنیم که او خودش را پیدا کند.”

عسگراولادی همچنین با اعلام اینکه آیت الله مهدوی کنی بدنبال  برقراری شرایطی برای تحقیق وحدت ملی و وفاق است گفت: “ایشان به من توصیه کردند با کروبی صحبت کنم و من نیز به دیدار کروبی رفتم و کروبی بسیار با محبت و دوستانه با من برخورد کرد. ما به دنبال ایجاد وحدت در میان گروههای سیاسی هستیم اما وحدت به این معنا که بگوییم آنهایی که با هم اختلاف دارند با هم روبوسی کنند نه. ما می خواهیم این افراد تنها با نظام و ولایت آشتی کنند و نه اینکه گروههای مخالف چهره یکدیگر را ببوسند.”

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یکی از کسانی بود که در کارگروه این مجمع برای تهیه طرح “وحدت ملی” فعالیت کرده و با اعلام این خبر در مهرماه از ارائه طرح فوق به رهبر جمهوری اسلامی خبر داده بود. وی گفته بود: “مطالب تنظیم شده در کمیته ای که از سوی برخی اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام برای برون رفت از مشکلات فعلی کشور عنوان شده بود، به رهبر جمهوری اسلامی تسلیم شد تا وی پیش از انتشار بیرونی نظر خود را در اینباره ابلاغ کند”.

 

حملات محافظه کاران به عسگراولادی

برخی ناظران، یکی از دلایل چرخش عسگراولادی در مواضع خود را حملات هشدارآمیز هواداران دولت به وی می دانند. در یکی از تندترین این حملات، حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان پس از دفاع از طرح “وحدت ملی” از سوی عسگراولادی درسرمقاله ای به وی حمله کرده و نوشت: “ین حسن ظن ایشان قابل تقدیر است، اما مگر جمهوری اسلامی، قانون اساسی، اقتدار نظام اسلامی و… مفت به دست آمده اند که مفت از دست بدهیم؟! سران فتنه با مدیریت دشمنان بیرونی و همخوانی و همصدایی با تمامی گروههای ضدانقلاب نظیر منافقین، سلطنت طلب ها، مارکسیست ها، بهایی ها و… به جان نظام اسلامی که خونبهای شهیدان است افتاده بودند. و اگر درایت برخاسته از نگاه ملکوتی رهبرمعظم انقلاب و آمادگی و ایستادگی ملت نبود، تاکنون بارها ایران اسلامی را به آمریکا و اسرائیل و انگلیس تحویل داده بودند. موقعیت این جماعت با اهمیت تر است یا خون صدها هزار شهید که پای اسلام و انقلاب و نظام ریخته شده است؟”

شریعتمداری همچنین هشدار داد که تلاش های کسانی مانند عسگراولادی برای حل اختلافات به معنی دور زدن نهادهای قانونی کشور است: “اکنون از برخی عزیزان پاک نیت- تاکید می شود که فقط برخی از آنها- باید سوال شود آیا «شورای حل اختلاف»! یا «شورای برون رفت از شرایط کنونی» و یا هر اسم دیگری که بر آن نهاده اند، مفهومی غیر از دور زدن ساختار قانون نظام دارد؟ و آیا این حرکت بی آن که افراد خوش نیت یاد شده بخواهند، ادامه همان کودتای مخملی نافرجام نیست؟!”

در همان زمان عسگراولادی در پاسخی به شریعتمداری نوشت: “تلاش بنده و جمعی از دوستان پس از رخدادهای ناگوار بعد از اعلام نتایج انتخابات به این معنا معطوف بود که برای صیانت از حقوق مردم که در یک حماسه حضور 85 درصدی نشاط تازه‌ای به انقلاب دادند از پای ننشینیم و جلوی برخی عصبانیت‌هایی که برای نظام آسیب بود را بگیریم. بی‌تردید هرگونه مصالحه و آشتی در چارچوب ساختارهای پذیرفته شده نظام و در رأس آن پذیرش فصل‌الخطاب بودن رهبری باید باشد. تاکنون هم مشکلاتی که پدید آمده از عدم التزام عملی و نظری به این مهم بوده است.”

اما این توضیح وی برای برخی محافظه کاران قانع کننده نبود و علی اکبر جوانفکر مشاور محمود احمدی نژاد نیز به وی گوشزد کرد  که “وحدت ملی ما حول رهبری وجود دارد و برخی از این محور دور شده‌اند آنهایی که از این محور دور شده‌اند مثل مورچه‌ای می‌مانند که در آب افتاده است و فریاد می‌زند دنیا را آب برد. چه کسی می‌گوید ما وحدت ملی نداریم؟ وحدت ملی ما حول رهبری وجود دارد و برخی از این محور دور شده‌اند.”

اکنون با مواضع جدید دبیرکل جبهه پیوران خط امام و رهبری، به نظر می رسد وی سرانجام به این نتیجه رسیده که مواضع کسانی که پیشتر آنان را “تندرو” می خواند بپذیرد یا خود را با آنها هماهنگ کند.