رفسنجانی به مرکز توجه سیاسی بازگشت

نویسنده

rafsanjani.jpg

فرهاد پولادی- تهران

علی اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهور اسبق، روز سه شنیه در راس آرای مجلس خبرگان ایستاد تا بعد از تحقیری که از شکست در انتخابات ریاست جمهوری سال 2005 چشیده بود، به عرصه سیاست باز گردد.

رای گیری برای انتخاب رئبس روحانی مجلس خبرگان درزمان دشواری انجام شد که در ادامه منتهی به انتخابات مجلس شورا در ماه مارس سال آینده می شود. و این درحالی است که تندروهای نزدیک به رئیس جمهور، محمود احمدی نژاد، با رقابت چهره های عملگراتری که از متحدان رفسنجانی هستند، مواجه خواهند شد.

روابط عمومی مجلس خبرگان اعلام کرد که رئیس جمهور سابق، در رقابتی تنگاتنگ با روحانی دیگر، احمد جنتی تندرو که 34 رای بدست آورده بود، با کسب 41 رای از سوی اعضای مجلس خبرگان انتخاب شد. مجموع آرا 76 رای با احتساب 1 رای ممتنع بود.

کار اصلی مجلس خبرگان نظارت بر کار و انتخاب رهبر است. در حال حاضر رهبر ایران آیت الله خامنه ای است که 67 سال دارد. اگر عملکرد رهبر نادرست تشخیص داده شود، این شورا می تواند او را برکنار کند.

این انتخابات یک قدم دیگر برای بازگشت به عرصه سیاست است. رفسنجانی که از سال 1997-1989 رئیس جمهور ایران بود، دو سال پیش در رقابت با احمدی نژاد شکست خورد.

رفسنجانی در انتخابات سال 2006 بالاترین رای را در انتخاباتی که هر هشت سال یک بار برگزار می شود و طی آن 86 عضو شورا انتخاب می شوند، بدست آورده بود. وی بعد از مرگ آیت الله مشکینی، رئیس سابق مجلس خبرگان که در تمام 27 سالی که تشکیل شده است رئیس آن بود، مرد دوم این شورا بود.

سعید لیلاز، تحلیلگر سیاسی اصلاح طلب، می گوید: “با وجود اینکه مجلس خبرگان نقش تعیین کننده ای تصمیم گیری های سیاسی ندارد، اما به نظر من انتخاب رفسنجانی بسیار مهم است. اکنون وفاقی محکم در مورد رفسنجانی بین نخبگان تحصیلکرده و تکنوکرات ها با راست سنتی و روحانیون بوجود آمده است. این امر قدرت نفوذ زیادی به او می دهد تا نقش مهم تری در سیاست ایران بازی کند”.

محمد صادق الحسینی، تحلیلگر سیاسی، گفت: “این موضوع، نشانه تغییراتی است که در«آشپزخانه» تصمیم گیری چه در عرصه داخلی و چه در عرصه بین المللی دارد اتفاق می افتد. این با تندوری هایی که ایران به آن محکوم شده است، کاملا تطابق دارد.”

خط مشی پراگماتیک رفسنجانی با ایدئولوژی و لفاظی های آتشین احمدی نژاد که بارها پیشگویی کرده است که خداوند تضمین کرده است که ایران از غائله برنامه اتمی اش سربلند بیرون خواهد آمد، در تضاد است.

رفسنجانی در سخنرانی که به مناسبت گشایش مجلس خبرگان انجام داد، عملگرا بودن خود را هر چه بیشتر نمایان کرد و گفت: “ایران باید مراقب مواجهه اش با آمریکا باشد و ما به دلیل تهدیدی که برایمان بوجود آمده است، باید به سخنان رهبر توجه کنیم که حکم بر اتحاد ملی و انساجم اسلامی داده اند.آنها (آمریکایی ها) یک موج ضد شیعه براه انداخته اند و ما باید مراقب باشیم که در دام شان نیافتیم. ما نباید به خودمان اجازه بدهیم که تحریک شویم و بهانه ای به دست دشمنان بدهیم”. وی همچنین به این نکته اشاره کرد که مجلس خبرگان می تواند نقش فعال تری در سیاست ایران بازی کند.وی در اینباره گفت: “من فکر می کنم نقس های مهم و عملی تری برای مجلس خبرگان رهبری وجود دارد. اگر مجلس خبرگان بخواهد در مورد امور ملی وارد عمل شود، از لحاظ قانونی و شرعی می تواند”.

آقای رفسنجانی که یکی از افراد مورد اعتماد بنیانگذار انقلاب اسلامی، آیت الله روح الله خمینی، بود در بعضی از موارد روابطش با اصلاح طلبان تیره شده بود.

اما حالا برای میانه رو ها فرصتی پیش آمده است که در انتخابات مجلس که به زعم بسیاری از تحلیلگران، نقش تعیین کننده مهمی در آینده سیاسی جمهوری اسلامی ایران بازی می کند، جلو بیافتند.

دوران ریاست جمهوری رفسنجانی که مصادف بود با دوره پر آشوب بعد از جنگ ایران و عراق و مرگ خمینی، به دوران سازندگی معروف شد و در این دوران اصلاحات محتاطانه ای صورت گرفت. اما در عین حال این دوران با زیرپا گذاشته شدن حقوق بشر، تورم اقتصادی شدید و روابط تیره با اروپا و حتی انگلستان که حکم مرگ سلمان رشدی نویسنده به وی اعطا شده بود، تخریب شد.

منبع: میدل ایست آنلاین 4 سپتامبر