دسترسی ایرانیان به اینترنت سهل تر شد

نویسنده

» گزارش وال استریت ژورنال در مورد تصمیم اخیر گوگل

روز دوشنبه گوگل در یک خبر کوتاه در گوگل پلاس گفت، برنامه نویسان می‌توانند برنامه های کاربردی تلفن‌های اندروید خود را در دسترس ایرانیان قرار دهند و به آن‌ها توضیح داد که چطور این کار را انجام بدهند. این یادداشت می‌گوید این گزینه فقط برای برنامه های کاربردی ((App رایگان در دسترس است.

ایرانیان واکنش‌های بسیار شادمانه‌ای به این یادداشت نشان داده‌اند.

مهدی اکار، یک برنامه نویس وب‌ در شرکت چارگون می‌گوید: “ممنون گوگل، به ما آزادی دادی.”

متخصصان به ریسک اند کامپلاینس ژورنال گفتند که این اقدام گوگل اولین واکنش یک شرکت نسبت به اعلامیه وزارت خزانه‌داری است که در ماه مه منتشر شد و طی آن اجازه صادرات تکنولوژی و ارتباطات را برای کمک به ایرانیان در دور زدن سرکوب و سانسور دولتی صادر کرد.

تحت این مجوز کلی که توسط دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری منتشر شد، شرکت‌ها می‌توانند به ایران تلفن همراه، تلفن ماهواره‌ای، تجهیزات رادیویی، مودم، لپ‌تاپ، نرم‌افزار ضدردیابی و ابزارهای ضدسانسور و سیستم‌های حمایتی صادر کنند.

کالین اندرسون، محقق مستقل آمریکایی که روی سانسور اینترنتی کار می‌کند، گفت گوگل الگویی برای فعالان و برنامه نویسانی است که می‌خواهند دسترسی به ایران را توسعه دهند. نقش این شرکت به عنوان واسطه دریچه‌ای برای رساندن ابزارهای وب به این کشور است.

آقای اندرسون با اشاره به این که این آزادی فعلا فقط برنامه های رایگان را شامل می‌شود گفت، گوگل هنوز مسئله پرداخت را نتوانسته حل کند، مشکلی که تمام صنایع هم به خاطر تحریم‌ها با آن مواجه هستند.

آقای اندرسون وضعیت پرداخت را با مشکل مشابه برای شرکت‌هایی که به دنبال صادرات دارو یا کمک‌های بشردوستانه به ایران هستند مقایسه کرد. آقای اندرسون گفت، به عنوان مثال سازمان‌های حقوق بشر پول زیادی برای تبلیغ مستقیم دموکراتیزه کردن و استفاده از ابزار ضدفیلترینگ برای مخاطبان ایرانی می‌پردازند.

اما آقای اندرسون گفت اعتقاد دارد این اقدام گوگل به شرکت‌های دیگر هم سرایت پیدا می‌کند و کانال‌هایی را به سمت ایران باز می‌کند “چون رقبا نسبت به یکدیگر واکنش نشان می‌دهند، خصوصا وقتی بازار جدیدی باز می‌شود.”

او تصدیق کرد که این روند قطره ای خواهد بود و اکثرا چند ماه صبر می‌کنند تا ببینند گوگل چه نتیجه‌ای می‌گیرد و بعد عمل می‌کنند. او می‌گوید: “اگر اقدام گوگل بدون ریسک پیش برود آنها هم دسترسی را آزاد خواهند کرد.”

ساموئل کاتلر، یک مشاور سیاسی در فراری اند اسوشیتز در پیامی در توییتر گفت “استثناء و مجوز در مقررات قرار است این گونه عمل کند و هم گوگل و هم “اداره کنترل دارایی های خارجی” باید مورد تحسین قرار گیرند.”

آقای کاتلر پیشنهاد گوگل را با شرکت سامسونگ مقایسه کرد که در ماه آوریل به ایرانیان گفت از 22 ماه مه دیگر نمی‌توانند به مغازه آنلاین خرید برنامه های این شرکت دسترسی داشته باشند.

وی گفت: “این موضوع نیاز به دخالت “اداره کنترل دارایی های خارجی” به شیوه‌ای فعال را نشان می‌دهد تا شرکت‌ها بهتر بتوانند مجوزهایی را که در مقررات گنجانده شده است درک کنند.”

منبع: وال استریت ژورنال - 26 اوت