پیشنهاد آلن ایر به فارس

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» ادامه‌ی پیگیری وضعیت جیسون رضائیان

انتشار یادداشتی از آلن ایر، سخن‌گوی وزارت امورخارجه آمریکا در صفحه فیس‌بوک، با واکنش خبرگزاری فارس مواجه شد. آلن ایر خبرنگاران فارس را به خواندن کتابی از مرتضی مطهری دعوت کرده بود، مساله‌ای که باعث شد فارس سخنان محمدرضا نقدی، رییس سازمان بسیج مستضعفان را به سخن‌گوی وزارت امورخارجه آمریکا یادآوری کند.

آلن ایر، که به زبان فارسی مسلط است در واکنش به گزارش خبرگزاری فارس درباره جیسون رضاییان نوشت: “ماشاالله چه استدلالات غلطی از خبرگزاری فارس آمده است - مثل اینکه خبرگزاری فارس از پافشاری دولت آمریکا برای آزادی جیسون رضاییان می‌خواهد نتیجه بگیرد که ایشان جاسوس بوده”.
 او ادامه داد که دولت آمریکا تنها خواستار آزادی “شهروندان بی‌گناه” آمریکایی است که “به ناحق در زندان‌های ایران بسر می‌برند”. او همچنین از خبرنگاران فارس خواست که کتاب منطق و فلسفه “مرحوم استاد مطهری” را مطالعه کنند.
جیسون رضائیان، خبرنگار واشنگتن پست در ایران به همراه یگانه صالحی، همسرش و دو عکاس و روزنامه نگار دیگر بازداشت شد. یگانه صالحی مهرماه با قرار وثیقه آزاد شد،اما اجازه خروج از ایران را ندارد. ۲روزنامه نگار دیگر هم آزاد شده‌اند، ولی جیسون رضاییان در زندان ماند. جیسون رضاییان پانزدهم آذر ماه در دادگاه انقلاب تفهیم اتهام شده، اما خانواده اش اعلام کرده‌اند که اتهامات او روشن نیست.
اشاره آلن ایر به گزارشی که چند روز پیش خبرگزاری فارس منتشر کرده و در آن جیسون رضاییان را متهم به جاسوسی کرده و نوشته بود: “سر و صدای زیاد عوامل رسانه‌ای غرب برای آزادی جیسون در همان روزهای ابتدایی این سوال را ایجاد کرد که او کیست و چرا در مذاکرات مهم هسته‌ای نیز طرف مقابل خواستار آزادی نامبرده شده است”.
فارس در پاسخ به آلن ایر، درباره گزارش خود پیرامون جیسون رضاییان نوشت: “خبرگزاری فارس همچون هر رسانه‌ی حرفه‌ای دیگری بر اساس مستنداتی که فعلا نیازی به انتشار آنها نیست، از فعالیت‌های جاسوسی جیسون رضاییان پرده برداشته است. بدیهی است که به محض اجازه نهادهای قانونی در جمهوری اسلامی ایران، این اسناد توسط دستگاه‌های قضایی و امنیتی ایران بیان و در تمام رسانه‌ها از جمله «فارس» منتشر خواهند شد”.
این خبرگزاری همچنین اقدام به یادآوری سخنان محمدرضا نقدی، رییس سازمان بسیج مستضعفین، کرد. نقدی زمستان سال گذشته خطاب به باراک اوباما گفته بود: “ایرانی ها از ابتدای انقلاب آنقدر ایستادگی کردند که تو امروز مجبوری برای ظاهرسازی سفره هفت سین پهن کنی و پیام نوروزی دهی؛ بدان، این ملت آن قدر ایستادگی می کند که مجبور شوی برای ظاهرسازی دعای کمیل بخوانی”.