خامنه‌ای و کیهان هم یاد قانون افتادند

نویسنده
نیما فرح آبادی

» پس از تأکید احمدی نژاد

سیدعلی خامنه ای از قانون اساسی جمهوری اسلامی به عنوان قانونی نام برده که باعث شده تا “یک حکومت مردمی و پیشرفته‌ امروزی و در عین حال دینی را در چشم مسلمانان جهان ممکن سازد.” او در عین حال گفته این سخنان را “یک مقام غربی” بیان کرده اما نام این مقام غربی را اعلام نکرده است.

سایت رسمی دفتر رهبر جمهوری اسلامی با انتشار مجدد خطبه های نماز جمعه خامنه ای در ۱۵ بهمن ۱۳۸۹ به نقل از او نوشت: “من یک جمله‌ای را از یک مقام غربی نقل کنم. بنده دأبم نیست از قول این سیاستمدارها و معاریف غربی چیزی بگویم اما این جمله‌ جالبی است.”

آیت الله خامنه ای از قول این مقام غربی گفت: “او می گوید ۲ چیز است که اگر در میان مسلمان ها دست به دست بگردد و ملت های مختلف مسلمان از این ۲ چیز آگاه شوند، دیگر همه‌ی تابوهای غرب - یعنی اصول جزمی غرب - در هم خواهد شکست و باطل خواهد شد.”

رهبر جمهوری اسلامی افزود: “این 2 چیز چیست؟ این متفکر غربی می گوید: یکی قانون اساسی جمهوری اسلامی است که این قانون اساسی یک حکومت مردمی و پیشرفته امروزی و در عین حال دینی را در چشم مسلمانان جهان ممکن می سازد.”

او همچنان به نقل از مقام غربی ناشناس مورد استناد خود اضافه کرد: “این قانون اساسی نشان می دهد که می توان یک حکومتی داشت که هم متجدد باشد، امروزی باشد، پیشرفته باشد و هم کاملاً دینی باشد. قانون اساسی این را تصویر می کند. می گوید چنین چیزی ممکن است. این یک.”

آیت الله خامنه ای دومین تعریفی که مدعی شده این مقام غربی از جمهوری اسلامی کرده را “کارنامه موفقیت های علمی و اقتصادی و سیاسی و نظامی” حکومت خوانده است.

رهبر جمهوری اسلامی به نقل از این مقام غربی افزوده که اگر این کارنامه “به دست مسلمان ها برسد، می‌بینند که آن امرِ ممکن اتفاق افتاده است، واقع شده است. او می گوید اگر ملت های مسلمان از این امکان و وقوع نسبی که هم ممکن است، هم در ایرانِ امروز اسلامی به طور نسبی واقع شده است، مطلع شوند، این نظام‌سازی را پیش چشم داشته باشند، دیگر جلوی سلسله‌ انقلاب ها را نمی توان گرفت.”

 

کیهان: جای تعجب دارد

سایت دفتر آیت الله خامنه ای این اظهارات را در سالروز تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی منتشر کرده در حالیکه روزنامه کیهان، زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی در شماره دیروز خود افرادی را که “تاکیدات موجه و درست” بر قانون اساسی را “دستمایه ای برای مصادره به مطلوب اصول قانون اساسی در کانال و دالان خاصی” می کنند محکوم کرده است.

بر اساس سرمقاله این روزنامه، این کار “جای تعجب دارد و باید انگشت حیرت به دهان گزید.”

کیهان افزوده: “تک خوانی بعضی از اصول قانون اساسی و تفسیر به رأی آن، همان نقل معروفی را به خاطر می آورد که فردی آیه «فویل للمصلین» را بانگ می زد و با اعتماد به نفس و گویا از سر دغدغه می گفت؛ وای بر نمازگزاران! پس نماز نخوانید.”

این واکنش ها در حالی بیان می شود که قوه مجریه در هفته جاری با برگزاری همایشی درباره قانون اساسی، خبرساز بود.

در این همایش محمود احمدی نژاد با تاکید بر لزوم رعایت قانون اساسی، حملات تندی به نهادهای حکومتی مانند مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام انجام داد.

او از جمله طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری در مجلس را مغایر قانون اساسی دانست و گفت: “برخی دوستان شوخی می‌کردند و می‌گفتند که در طرح، اسم فردی که می‌خواهند رئیس‌جمهور شود را هم بگذارند.”

وی همچنین رئیس جمهور را “تنها مقامی که نماینده اراده کل ملت است” دانست و گفت: “در ایران مقام معظم رهبری نیز با واسطه انتخاب می‌شود، اما رئیس جمهور به شکل مستقیم توسط مردم انتخاب می‌شود.”

به نوشته سایت دولت، احمدی نژاد در ادامه قانون‌گذاری مجلس به شیوه ای که ناقض قانون اساسی باشد را مردود دانست و افزود: “نمی‌توان با تفسیر یا تکیه بر قوانین عادی یا با مصلحت، اصول قانون اساسی را تغییر داد؛ در این صورت دیگر قانون اساسی لازم نیست.”

او تصریح کرد: “اینکه با قوانین عادی، نماینده مجلس را به نماینده اقلیت مردم تبدیل کرده و سپس با نماینده اقلیت بخواهیم نماینده اکثریت مردم را کنترل کنیم، این شدنی نیست. نباید احراز صلاحیت و شرایط ریاست جمهوری را در دست عده ای قرار داد که مردم و قانون اساسی چنین اختیاری به آنها نداده اند.”

کیهان در سرمقاله دیروز خود افزود که “متأسفانه برخی از گفته ها و اظهارات پیرامون قانون اساسی مصداق «اجتهاد مقابل نص» است و بیرون از بستر تعریف شده و منطقی و قانونی است. طرفه آنکه مقارن با همین فضا، از «قانون» دم زده می شود و حتی دیگران را نیز به «قانون» دعوت می کنند.”

به نوشته روزنامه زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی، “سؤال ساده و روشن این است که مگر قانون، تفسیر قانون اساسی را برعهده شورای نگهبان نگذاشته است؟ پس القاء و تحمیل نظرات و تفسیرهای خاص به جامعه و افکار عمومی چه مبنایی دارد؟”

کیهان با اشاره به اینکه “نمی شود علیه حقوق مصرح مردم و ساختار قدرتمند قانون اساسی که به تصویب آحاد ملت رسیده است قد علم کرد” افزود: “گفتنی ها درباره تفاوت «تفسیر قانونی» از «تفسیر به رأی»، «ژست حقوقی» از «مشی سیاسی کاری»، «نفع طلبی» از «دغدغه حقوق مردم داشتن» و… بسیار است که در آینده بنابر مقتضیات پی خواهیم گرفت.”