دوربین های نصب شده در کافی شاپ ها

نویسنده

» گزارشی از تمپی

لئونه گروتی

انتخابات ریاست جمهوری در ایران نزدیک است و باوجود اینکه رهبر این کشور، آیت الله خامنه ای اعلام کرده است که “نیازی به تکرار واژه انتخابات آزاد نیست”، نیروی انتظامی دست به هرکاری می زند تا جلو تظاهرات خیابانی طرفداران جنبش سبز را که در سال 2009 در اعتراض به انتخاب مجدد محمود احمدی نژاد به خیابان ها آمدند بگیرد. به همین دلیل به همه کافی شاپ های ایران تهران دستور داده شده است که داخل مغازه هایشان دوربین نصب کنند.

 یک جوان اهل تهران می گوید: “بسیاری گمان می کردند که پلیس با این کار قصد دارد جلو دزدی را بگیرد. بعد متوجه شدند که هدف از این کار زیرنظر گرفتن فعالیت افراد در مکان های عمومی است. کافه های ایران همواره مکان دیدار ها و تبادل فرهنگی میان شهروندان تهران بوده است.”

اما همه زیر بار این دستور نرفتند. کافه پراگ، یکی از کافه های مشهور تهران است که صاحبان آن تصمیم گرفتند بجای اطاعت از پلیس، کافه را تعطیل کنند. یکی از آنان می گوید: “ما همیشه می دانستیم که یکی از این روزها این لحظه فرا می رسد. با وجود اینکه جدا شدن از دوستانی که در این چهار سال همراه ما بودند، تصمیم دردآوری است اما دستکم خیالمان راحت است که اجازه نداده ایم دوربین های پلیس هر حرکتی را که از صبح تا غروب انجام می دهیم زیرنظر داشته باشد.”

این اقدام پلیس در پی یکی از سیاست های حکومت انجام می شود: بعد از انقلاب سال 1979 ایران، بسیاری از کافه های ایران به دلیل اشاعه فرهنگ غربی، بسته شدند. سال گذشته 87 کافه تنها در یک منطقه تهران به جرم رعایت نکردن شئونات اسلامی، بسته شد.

تحریم های اقتصادی که از سوی اتحادیه اروپا و آمریکا بر ایران تحمیل شده، وضع اقتصادی کشور را بحرانی کرده است. دزدی و تنش افزایش پیدا کرده است. به همین دلیل ایران در یک اقدام کم سابقه دست به اعدام در ملاعام زده و این درحالی است که معمولا در گذشته اعدام ها در داخل زندان انجام می شد. مقامات ایرانی در این مورد گفته اند که “برای کاهش جرم و عبرت گرفتن سایرین دست به این اقدام زده اند.”

تمپی، 24 ژانویه