استقبال از صیغه ساعتی، رشد تجاوز به مردان

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» بحران جنسی در جامعه ایران

فرمانده ناجا خبر داده 900 پرونده تجاوز در سال 90 به ثبت رسیده که 60‌درصد آن مربوط به “لواط” و معمولا علیه افراد زیر 15 سال و با “اغفال” صورت گرفته؛در همین حال یکی از کارشناسان مسائل اجتماعی درباره رواج تجاوز مردان به مردان و تبعات آن هشدار داده و وزارت بهداشت هم اعلام کرده در دو سال اخیر تعداد مبتلایان به ایدز در ایران، از راه برقراری روابط جنسی دو برابر شده است.

همزمانی این آمارها بار دیگر موضوع بحران جنسی در جامعه ایران را یادآوری می‌کند. به ویژه اینکه چند روزی است وبسایت “مرکز رسمی ازدواج موقت تهران” هم در فضای مجازی خبرساز شده و مدیر آن اعلام کرده با استقبال زیاد زنان یائسه و مطلقه برای صیغه شدن ساعتی مواجه شده است.

 

مهریه؛ ساعتی 40 تا 100 هزار تومان

وبسایت “مرکز رسمی ازدواج موقت تهران” تلاش زیادی دارد تا به فعالیت خود رنگ و بوی مذهبی و قانونی بدهد. تاکید بر روی استفاده از زنان “یائسه” برای الزامی نبودن “عده نگه‌داشتن” و یا قید “عدم دخول” برای زنان غیریائسه همه از مفاهیمی است که در فقه شیعه مورد استفاده قرار می‌گیرد و احکامی مخصوص به خود دارد. به همین دلیل این وبسایت در فضای مجازی، عنوان “خودفروشی با کلاه شرعی” نام گرفته و از آن به عنوان حرکت جمهوری اسلامی به سمت تایلند اسلامی به جای ژاپن اسلامی(وعده غلامعلی حداد عادل) تعبیر شده است.

 پایگاه خبری قانون هم به سراغ آقای “ت” مدیر این مرکز ازدواج موقت رفت و از زبان او نوشت که «نیتش خیر» است و قصد کمک به جوانانی را دارد که نمی‌توانند ازدواج کنند. به گفته او این مرکز زیر نظر یکی از دفاتر ثبت ازدواج و طلاق و مشورت با فردی روحانی و یک حقوقدان فعالیت می‌کند.

اما میزان استقبالی که از این وبسایت به عمل آمده هم قابل توجه است: “استقبال از این کار بالا بوده و تماس‌هایی که با مرکز گرفته می‌شود بسیار زیاد است. گاهی اوقات ما را کلافه می‌کنند، اما می‌توان گفت در روز برای 20 مراجعه‌کننده قرار ملاقات صورت می‌گیرد. اکثر ملاقات‌کنندگان در رنج سنی 23 تا 28 سال هستند و اغلب تهرانی یا دانشجو در تهران هستند،‌ هرچند که میهمان از شهرستان هم داریم.”

به گفته مدیر مرکز رسمی ازدواج موقت تهران، این مرکز چهار نیروی ثابت خانم دارد که “هم از لحاظ اعتقادی و هم از لحاظ سلامت تاییدشده هستند.”

 داوطلبان دائمی صیغه‌شدن از سوی دفاتر ازدواج و طلاق معرفی شده‌اند اما گویا جوابگوی تعداد بالای متقاضیان نیستند: “به خاطر تعداد اندکشان ما با مشکلاتی مواجه شده‌ایم و از دفاتر خواسته‌ایم اگر موردی سراغ دارند به ما معرفی کنند و در سایت‌ خودمان اعلام کرده‌ایم که اگر زنی مطلقه است و شرایط آن را دارد برای رضای خدا و رفع مشکل جوانان با ما همکاری کند. به خاطر همین تعداد کم خانم‌ها و تقاضاهای بسیار، یکی از خانم‌ها تا مدت‌ها وقت ندارد و برای خانم‌های دیگر نیز باید چند روز دیگر وقت داد.” همچنین عنوان شده که اکثر این خانم‌ها فقط یک بار صیغه مردی می‌شوند و بیش از 60 تا 70 درصد از مردان مراجعه‌کننده با خانم‌های دیگر مرکز نیز قرار ملاقات گذاشته و صیغه یکدیگر می‌شوند.

توضیحات بیشتری هم درباره زنان داوطلب داده شده که خواندنی است: “ این خانم‌ها مشکلات مالی و نیاز جنسی دارند، اما بیشتر به خاطر مسائل مالی با ما همکاری می‌کنند هرچند که برخی از آن‌ها با وجود اینکه کارمند بوده و در سن یائسگی هستند به خاطر اعتقادات و کمک به جوانان با ما همکاری کرده و بعضا قرار ملاقات در منازل خودشان است. آن‌ها فرزندان بزرگسال دارند که بی‌خبر از این موضوع هستند.”

این مرکز برای معرفی و ارتباط دادن فرد متقاضی با داوطلب صیغه شدن 40 هزار تومان دریافت می‌کند و داوطلبان هم “با توجه به ویژگی‌های که برخوردار هستند” از متقاضی بین ساعتی 40 تا 100 هزار تومان مهریه طلب می‌کنند.

برای آگاهی از این ویژگی‌های مورد اشاره هم می‌توان به یکی از آگهی‌های منتشر شده روی وبسایت رجوع کرد:

” جنسیت: زن / استان محل تولد: تهران / استان محل سکونت: تهران / سن ۵۰ساله – یائسه / شغل: خانه دار / مهریه: ساعتی ۸۰ هزارتومان / وضعیت تاهل : مطلقه / قد ۱۶۸ / وزن ۶۸ / وضعیت مسکن: می‌توانم جا تامین کنم (سمت جنت آباد) / شخصیت و خصوصیات خود را توصیف نمایید: سالم و سرحال - باربی- زیبا و خوشرو- خوش تیپ - قیافه بنده حدودا به افراد ۳۵-۳۸ ساله می‌زند / لطفا وقتی تلفنم سایلنت است از زنگ زدن زیاد و اس ام اس دادن مداوم بپرهیزید ضمنا سر مهریه چونه نزنید / آیا اختلالی در انجام وظایف خود مشاهده می کنید؟: اختلالی ندارم / بنده قصد ازدواج دائم ندارم.”

مدیر مرکز از توهین‌ها و مخالفت‌ها هم دل پری دارد و می‌گوید که چون کار خلاف شرع و قانون انجام نمی‌دهد پس خدا هم کمکش می‌کند اما متاسف است که “این‌گونه مسائل در جامعه ما فرهنگ‌سازی نشده و برخوردهای بدی با موضوع می‌شود. مردم بین این کار و کار حرام زنا تفاوتی قائل نمی‌شوند و ما را به برخی مسائل متهم می‌کنند. از این توهین‌های بسیاری که به ما می‌شود بیزارم.” او البته هیچ نگرانی در مورد فیلتر کردن سایت یا برخورد قضایی هم ندارد.

اما با بالاگرفتن ماجرای این مرکز اینترنتی صیغه، وزارت ارشاد اعلام کرد این سایت تنها به‌عنوان وبلاگ در ستاد ساماندهی پایگاه‌های اینترنتی ثبت شده است و هیچ مجوزی از وزارت ارشاد و وزارت ورزش و جوانان ندارد. نام این سایت هم به کمیته بررسی مصادیق جرائم رایانه‌ای ارسال شده و با شکایت رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات(فتا) رسیدگی به پرونده گردانندگان سایت را آغاز کرده است.

معاون مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد هم اعلام کرده که “صدور مجوز رسانه‌های برخط حوزه ازدواج و همسریابی منوط به ارائه معرفی‌نامه از سوی وزارت ورزش و جوانان است که تاکنون هیچ رسانه بر خطی موفق به اخذ معرفی نامه از آن وزارتخانه نشده است.”

و همه این ها به این معنی است که اصل صیغه و راه‌اندازی مرکز اینترنتی صیغه به خودی خود مشکل و ایرادی ندارد، مهم این است که معرفی‌نامه وزارت ورزش و جوانان و تاییدیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را دریافت کند.

 

بچه‌ ها؛ با پول یا با زور

در چنین فضایی روزنامه شرق روز چهارشنبه به نقل از فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی گزارش داد که سالانه به طور میانگین حدود 6‌هزار جرم در کشور رخ می‌دهد و از این تعداد در سال گذشته 900 پرونده تجاوز به عنف ثبت شده است. اما برخلاف آنچه که سردار احمدی‌مقدم در 27 خرداد سه سال پیش اعلام کرده و هدف اصلی متجاوزان به عنف را بانوان و دختران جوان دانسته بود حالا در دهه اول خرداد سال 91 دیگر مردها هم از تهدیدی به نام تجاوز در امان نیستند. به طوری که از این تعداد تجاوز “60‌ درصد مربوط به لواط است که معمولا علیه افراد زیر 15 سال و با اغفال صورت می‏گیرد.” به گفته احمدی‌مقدم “در بسیاری از موارد این اتهامات در دادگاه به عنوان تجاوز به عنف ثابت نمی‌شود و اثبات این مساله تا حدی پیچیده و سخت است. در نتیجه مجازات‌های پیش‌بینی شده نیز مجازات‌های قابل انتظار برای این جرایم نیست.”

اما مصطفی اقلیما، رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی ایران تاکید می‌کند که آمار غیررسمی بیشتر از این تعدادی است که اعلام شده و توضیح می‌دهد: “در کشور برخی نوجوان‌هایی که به سن بلوغ می‌رسند عمل لواط را انجام می‌دهند و به دلایلی معمولا این عمل را با پسرهای کوچکتر از خودشان انجام می‌دهند.خیلی از کسانی که لواط می‌کنند به مشتریان خود که حتی پسربچه‌های کوچک هستند، پول هم می‌دهند.”

به گفته اقلیما “اینها عوارض جامعه‌ای است که در آن محدودیت وجود دارد و آموزش‌های صحیح درباره مسائل جنسی به کودکان داده نمی‌شود و صحبت کردن درباره مسائل جنسی تابو است. وقتی نوجوانان این جامعه به سن بلوغ می‌رسند، برای برطرف کردن نیاز جنسی خود به سراغ پسر بچه‌های کوچکتر می‌روند که دم دست و بدون دردسر هستند.”

این کارشناس آسیب‌های اجتماعی عنوان می‌کند که لواط هم در مردان مجرد و هم در مردان متأهل رایج است ولی این عمل در بین مردان متأهل بیشتر شایع و با زور و خشونت همراه است.

او از یک چرخه میل به تجاوز به همجنس در مردان خبر می‌دهد: “افرادی که با آن‌ها لواط می‌شوند، دچار عقده روانی می‌شوند و در بسیاری موارد این عقده را به صورت لواط با بچه‌های دیگر بروز می‌دهند. بیشتر افرادی که مورد این عمل واقع می‌شوند، تمایلی یه این کار ندارند و به اجبار به آن تن می‌دهند و به همین دلیل شخصیت آن‌ها خرد می‌شود. برخی از افرادی که عمل لواط انجام داده‌اند، وقتی سنشان بالاتر می‌رود احساس گناه می‌کنند. متأسفانه افرادی که این کار را زیاد انجام می‌دهند به این عمل معتاد شده و در واقع بیمار هستند و روز به روز به افراد دیگر بیشتر آسیب وارد می‌کنند.”

رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی ایران هشدار داده است: “اگر جامعه ما پیشرفت کند و مردم آگاه‌تر شوند و این افراد بیمار تحت درمان قرار گیرند، می‌توان گفت امیدی هست تا آمار اینگونه تجاوزات پایین بیاید در غیر این صورت روز به روز وضعیت بدتر می‌شود.”

لواط، اصطلاح مذهبی برای بیان آمیزش جنسی مقعدی میان مردان است که می‌تواند به میل یا به اجبار باشد. با توجه به اینکه در ادبیات رسمی جمهوری اسلامی وجود و حضور همجنسگرایان انکار می‌شود، تجاوز مرد به همجنس نیز لواط نامیده می‌شود که اگرچه یکی از گناهان کبیره از نظر دین اسلام است اما قدمتی تاریخی دارد. در ادبیات شفاهی جامعه ایران نیز برقراری رابطه جنسی مرد با پسران کم سن و سال که در بیان فرمانده ناجا مورد اشاره قرار گرفته “بچه‌بازی” نامیده می‌شود. این گرایش جنسی در اکثر جوامع انحراف جنسی دانسته شده و مجازات‌های سنگینی برای آن درنظر می‌گیرند.

 

سرنگ مهار شد، رفتار جنسی پرخطر نه

وزارت بهداشت سرانجام در خرداد ماه سال 91 به اعلام آمار رسمی در مورد مبتلایان به ایدز در سال 90 تن داد. براساس آمار جمع‌آوری شده از دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تا تاریخ اول دی‌ماه 90 در مجموع 23 هزار و 902 نفر افراد مبتلا به HIV/AIDS در کشور شناسایی شده‌اند که 91 درصد آنان را مردان و 9 درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

همچنین تاکنون 3 هزار و 305 نفر مبتلا به ایدز شناسایی شده و 4 هزار و 562 نفر از افراد مبتلا فوت کرده‌اند. 46.5 درصد از مبتلایان به HIV در زمان ابتلا در گروه سنی 25 تا 34 سال قرار داشته‌اند که بالاترین نسبت در سنین گروه‌های سنی را به خود اختصاص می‌دهند.

الگوی ابتلا از سال 1389 نیز دچار تغییر شده و برقراری روابط جنسی با رشد دوبرابری به 20.7 درصد رسیده است. البته هنوز اعتیاد تزریقی با 66.1 در صدر قرار دارد. انتقال از مادر مبتلا به کودک و انتقال نامشخص سایر موارد را به خود اختصاص داده‌اند و هیچ مورد جدید ابتلا از راه خون و فرآورده‌های خونی گزارش نشده است.

به دنبال اعلام این آمار، حمیدرضا شاعری، رئیس انجمن ایدز ایران “ موج سوم انتقال ایدز” را یک حقیقت محتوم دانست و عنوان کرد: “مسیری که منجر می‌شود ایدز از معتادان تزریقی به جمعیت عمومی‌سرایت کند، همین انتقال جنسی است، به این معنی که شرکای جنسی مستقیم یا غیر مستقیم این معتادان در خطر هستند و در سرایت این بیماری به افراد دیگر نقش دارند، در این میان البته نباید نقش کارگران جنسی را فراموش کرد، در تمام دنیا بیشترین راه انتقال ایدز، روابط جنسی است، کارگران جنسی نیز در گروه افراد پرخطر و یا در مرز خطر قرار دارند، این افراد در انتقال ایدز از معتادان تزریقی به جمعیت عمومی ‌نقش اصلی ایفا می‌کنند، از سوی دیگر کارگران جنسی علاوه بر داشتن روابط جنسی متعدد، درگیر مصرف مواد مخدر نیز هستند، بر این اساس همراهی مصرف مواد مخدر با روابط جنسی روند انتقال را سرعت می‌بخشد. موضوع اصلی در انتقال جنسی ایدز این است که با رویکرد دولتی نمی‌توان با آن مقابله کرد، متاسفانه تا کنون هر اقدامی‌در این حوزه رخ داده از طریق مراجع دولتی بوده است، این در حالی است که افراد مبتلا یا در خطر ابتلا افرادی هستند که دولت گریز هستند و جمعیت پنهان جامعه به شمار می‌آیند.”

همچنین مینو محرز، رئیس مرکز تحقیقات ایدز وزارت بهداشت عنوان کرده است که “نزدیک به 99 درصد بیماران من، افرادی هستند که از راه روابط جنسی پرخطر به این بیماری مبتلا شده‌اند، البته این موضوع را نمی‌توان به کل کشور تعمیم داد با این حال در سال‌های اخیر بیشتر موارد مراجعه به بیمارستان امام خمینی(ره) و مطب من، مربوط به انتقال جنسی ایدز بوده است. مهمترین مساله‌ای که از این آمار می‌توان استنباط کرد، ‌افزایش شیوع جنسی بیماری ایدز است”

به اعتقاد او حلقه گمشده پیشگیری از ایدز “اطلاع‌رسانی و فرهنگسازی” است: “متاسفانه بسیاری از افراد هستند که با روش‌های انتقال ایدز و کلا ماهیت این بیماری ناآشنا هستند و خیلی‌ها رفتارهای پرخطر را نمی‌دانند. علت اصلی افزایش آمار مبتلایان عدم آگاهی است.”