مرگ رهبر، سوالی بدون پاسخ

نویسنده

» نگاه گاردین به اخبارمربوط به وضعیت جسمی آیت الله خامنه ای

همین هفته گذشته بود که آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی طی سخنانی نارضایتی خود را از گسترش شایعات پیرامون انتخابات پرحاشیه ریاست جمهوری در این کشور اعلام کرد؛ و این آخرین اخبار رسمی منتشر شده در مورد وی بود.

 و حالا خود شخص آقای خامنه ای موضوع اصلی شایعات و گفتگوهای روزانه مردم شده است.

 البته به نظر می رسد منبع اصلی این شایعات ،مایکل لدن نومحافظه کار آمریکایی باشد که روز دوشنبه در مقاله ای از قول یک منبع “موثق” و ناشناس در تهران نوشت “روز گذشته ساعت 2:15 بعد از ظهر به وقت محلی، آقای خامنه ای بیهوش و به یک درمانگاه تخصصی منتقل شد. در این مدت هیچ کس – به جز بزشگان  و پسر آقای خامنه ای- اجازه ملاقات و یا دیدن وی را نداشته اند. اکنون سرنوشت وی “در دستان خداست”. “

 لدن در این مقاله بر شایعات مربوط به مرگ آقای خامنه ای که چند روز جلوتر در بازار تهران پیچیده بود، تاکید کرد.

 در عین حال مجله آمریکایی “ونیتی فیر” با اشاره به گزارش های نادرست مایکل لدن در مورد تلاش صدام برای دست یابی به اورانیوم و سلاح هسته ای که مبنای حمله ایالات متحده به عراق گرفت ، تاکید کرد که لدن در دادن گزارش های درست و اخبار موثق سابقه چندان خوبی ندارد. وی همچنین در ژانویه سال 2007 در گزارشی اشتباه از مرگ آیت الله خامنه ای خبر داده بود.

 با این وجود ، اخبار جدید پیرامون وضعیت آیت الله خامنه ای و شایعات مربوط به مرگ وی در وبلاگها و سازمان های خبری نظیر جرج استفانوپولوس خبرنگار شبکه ای بی سی، اورشلیم پست و پراودا انعکاس یافته است.

 از آنجایی که محدودیت های فراوانی برای فعالیت خبرنگاران و گزارشگران خارجی در ایران وجود دارد، تایید صحت و سقم اخبار و گزارش های رسیده را با دشواری روبرو می کند. در عین حال گمانه زنی پیرامون مسائل مربوط به ایران به خصوص در شبکه های اجتماعی مانند توییتر افزایش یافته است.

 باید گفت همه این مسائل ، شرایط را برای شکل گیری و گسترش شایعات در بستر جامعه اماده می کند. در هر مرحله از اعتراض گروه مخالف این شایعه به وفور شنیده می شد که رهبر جنبش اعتراضی میر حسین موسوی بازداشت شده است.

 البته مدت ها قبل از اینکه استفاده از شبکه هایی نظیر توییتر در ایران محبوب شود، شایعاتی پیرامون وضعیت سلامت جسمی آیت الله خامنه ای به گوش می رسید. با این حال به نظر می رسد برخی از سایت ها در انتشار آن کمی بیش از حد اغراق کرده اند.

 رابرت تیت خبرنگار سابق گاردین در تهران می گوید “حرف و حدیث در مورد سلامت جسمی آیت الله خامنه ای بسیار است. برخی می گویند وی سرطان پروستات دارد؛ برخی دیگر می گویند وی از سرطان غدد لنفاوی رنج می برد. شایعات دیگر حاکی از آن است که رهبر ایران معتاد به تریاک است و بدنبال حادثه بمب گذاری در 28 سال قبل که منجر به استفاده وی از دست مصنوعی شد، خامنه ای از دندان های مصنوعی استفاده می کند. برخی نیز می گویند دکترها به آیت الله خامنه ای اعلام کرده اند حداکثر تا دو سال دیگر زنده می ماند. البته من مطمئن نیستم که این شایعات تا چه حد صحیح هستند. وجود چنین شایعاتی در حقیقت معیاری است برای سنجش هیجانات در صحنه سیاسی ایران.”

 مسلما راهی آسان برای کاهش چنین هیجاناتی از سوی حکومت روحانی در تهران وجود دارد. در عین حال آقای خامنه ای باید شخصا شایعات پیرامون مرگش را تکذیب کند و ما تا آن لحظه باید منتظر شنیدن شایعات جدید در خصوص وضعیت سلامت جسمی وی باشیم.

 

منبع : گاردین ، 15 اکتبر