نمایش ایران♦ پرونده اول/ ۱‏

نویسنده
جمشید کمالی

‎ ‎داستان زنان‎ ‎

نویسنده وکارگردان: علیرضا نادری – طراح صحنه و لباس: فریبرز قربانزاده- بازیگران: افسانه ماهیان، ‏بهناز جعفری، ناهید مسلمی،‌ پریسا مقتدی، شهره سلطانی، نوشین حسن زاده، نسیم ادبی،‌ سهیلا صالحی، پونه ‏عبدالکریم زاده، شبنم مقدسی، ژاله صامتی، فهیمه امن زاده.‏

خلاصه داستان: تعدادی زن تصمیم می گیرند که به برای سفر به مشهد بروند. هریک از آنها دارای خلق و ‏خویی خاص با جایگاه های متفاوت اجتماعی هستند که این مسئله سبب ساز حوادث مختلفی در طول سفر می ‏شود.‏

علیرضا نادری با نگارش نمایشنامه هایی همچون پچپچه های پشت خط نبرد یا این داستان را ایرانیان نوشته ‏اند خود را به یکی از نام های مطرح ادبیات نمایشی بدل ساخت. با این توجه که عمده آثار او سریع پس از ‏مطرح شدن به محاق توقیف گرفتار آمده اند و اجازه اجرا نیافته اند. تنها دوران شکوفایی نادری در عرصه ‏اجرا را می توان به دوران طلایی تئاتر یعنی میانه سال های 77 تا 80 نسبت داد.‏

نادری به لحاظ تکنیکی توانا در گفت و گو نویسی است. شاید اکثر دیالوگ های او را مخاطبانش در مجموعه ‏میوه ممنوعه به خاطر داشته باشند که این روزها همان تجربه را در کاری دیگر با حسن فتحی تجربه می کند.‏
کوکوی کبوتران حرم در بستری کاملا اجتماعی و زنانه شکل می گیرد. نادری سفر را بستری قرار داده تا ‏شخصیت هایش در دل این سفر به تجربه های تازه ای دست یابند و گذشته و ماهیت خود را نیز در دل آن به ‏مکاشفه بنشینند.‏

گروه زنان نمایش کوکوی کبوتران حرم در راه سفری زیارتی هستند که ماهیتی سنتی دارد و این سنت اندک ‏اندک هرچه داستان پیش می رود در دل زندگی اجتماعی شخصیت ها جای می گیرد و پیش می رود. نادری ‏در این نمایش به محدودیت های سنت ها می پردازد و اینکه چگونه برخی سنت ها در زاد و ولد خود گاه می ‏توانند به جای پویش و حرکت به جلو ضد خود را در دل پرورش دهند. زنان داستان نادری که تعداد انها کم ‏هم نیست در قالب یک سفر مذهبی به ماهیتی ضد انچه بوده دست می یابند. آنها چندان اهل این سفر نیستند و ‏گویا به جبر قدم در راه آن می گذارند. ‏

نادری به این وسیله نقبی هم به درون ریاکار جامعه سازش پذیر می زند. از همین روی لحن نمایش در ‏راستای یک ملودرام معمولی باقی نمی ماند و گاهی به سمت طنز می رود. نادری با تسلطی مثال زدنی ‏شرایطی نا همگون را پدید می آورد که بتواند از دل تناقضات اجتماعی شخصیت ها به طنزی دست یابد که ‏ابعتد نمایشی درستی را نیز داراست.‏

شخصیت های نمایش نادری همه به یک اندازه دارای ارزش و اهمیت هستند. او پیش تر در پچپچه های پشت ‏خط نبرد که اتفاقا داستانی کاملا مردانه داشت فضایی شبیه به کوکوی کبوتران حرم را تجربه کرده بود. اما ‏آنجا دو یا سه شخصیت را به محور اصلی تبدیل کرده بود و باقی کاراکتر ها حول این شخصیت ها شکل می ‏گرفتند. اما در این نمایش همه زن ها به نوعی با داستان های خودشان جزو شخصیت های اصلی نمایش ‏هستند. نادری می کوشد تا انجا که زمان و ریتم نمایشنامه اش به او اجازه می دهد این افراد را رنگ آمیزی ‏کرده و به هویت درونی آنها بپردازد. ‏

در این راستا طراحی صحنه و لباس نیز بسیار به او یاری رسانده است. ما در طول نمایش عموما شخصیت ‏ها را با چادری مشکی می بینیم که به انها نوعی همانندی می دهد. این همانندی با توجه به تعریف حجاب در ‏نشانه های اجتماعی کشور ایران شکلی از محدودیت را برای شخصیت ها به نمایش می گذارد. محدودیتی که ‏برای همه یکسان است و این نکته چون با مفهوم سفر سنتی- زیارتی در می آمیزد از حد یک نشانه تصویری ‏صرف خارج شده و به گزاره ای جند لایه بدل می شود.‏

از دیگر سو این تنگنا با جنس طراحی صحنه هم به مخاطب انتقال می یابد. صحنه نمایش گستره سالن را در ‏اختیار می گیرد. اما همین گستره که اتفاقا تماشاگران نیز بخشی از آن هستند محدود است و گویی شخصیت ها ‏را تحت فشار قرار می دهد. ‏

یکی دیگر از نکات قابل تامل در کار نادری انتخاب بازیگران نمایش است. بازی ها بسیار یکدست و کامل ‏طراحی شده اند. بازیگران با توجه به تعداد زیاد و رفت و آمد های فراوان هریک به خوبی از رنگ آمیزی ‏شخصیت ها با بیان و حرکات خاصی که برای انها طراحی شده بر می آیند. بهناز جعفری، افسانه ماهیان و ‏نسیم ادبی در این میان بازی های چشمگیر تری را ارائه می دهند.‏

نادری در این نمایش با نامی که برای نمایش خود برگزیده کاملا حسی همذات پندارانه با زنان نمایش خود ‏دارد. کبوتران حرم تعبیری از همین زن هایی هستند که بای نجوا و شکایت به سفر رفته اند و با خدای خود از ‏تنگناهایشان می گویند.‏