افشای تلاش های پنهانی برای توافق با 1+5

نویسنده
نازنین کامدار

» ادامه حماسه سرایی درباره نشست ژنو

درحالی که دیپلمات های غربی روز گذشته از تلاش جمهوری اسلامی برای  رسیدن به توافقی با گروه 1+5 و استمداد از ترکیه برای میانجیگیری در حل بحران اتمی خبر دادند، هواداران دولت روایت های حماسی جدیدی از نشست دو هفته گذشته سعید جلیلی با نمایندگان گروه 1+5 منتشر کرده اند. روایت هایی که با نتیجه مذاکرات و ابراز نگرانی مجدد غرب در تضاد است.

بنا به گزارش رسانه های خبری، در حالی که ایران روز به روز با معضلات جدید ناشی از افزایش دامنه تحریم های بین المللی مواجه می شود، روزنامه دیلی تلگراف در گزارشی فاش کرد که جمهوری اسلامی در صددست باوساطت ترکیه محموله اورانیوم غنی شده را از ایران خارج کند.

بنا به گزارش سایت تابناک، دیلی تلگراف در این گزارش می نویسد: “ایران مذاکرات محرمانه جدیدی را با نقش آفرینی پررنگ ترکیه آغاز کرده که قرار است طی آن با خروج 1000 کیلوگرم اورانیوم با غنای 3 درصد و همچنین 30 کیلوگرم اورانیوم با غنای 20 درصد خود از کشور موافقت کند و در قبال این حرکت از فرانسه و روسیه میله‌های سوخت مورد نیاز برای راکتور هسته‌ای تهران را دریافت کند”.

دیلی تلگراف افزوده طی ماه گذشته دیپلمات‌های ترکیه و ایرانی دیدارهای متعددی برای تعیین محورهای مذاکرات فوق‌الذکر داشته‌اند.

دیلی تلگراف می افزاید: “فرانسه، روسیه و آمریکا نیز در جریان این مذاکرات - که نقطه شروع آن دیدار احمد داوود اغلو، وزیر امور خارجه ترکیه با یک مقام ایرانی در بحرین بوده است- قرار دارند”.

 سایت تابناک، دیروز ضمن انتشار این گزارش  آن را یک جنگ روانی در آستانه نشست استانبول دانست و افزود: “به ‌نظر می‌رسد طرح ادعاهای اینچنینی در رسانه‌های غربی در چارچوب عملیات روانی غرب برای تحمیل خواسته‌های نامشروع و غیرقابل قبول خود در جریان مذاکرات ایران و 5+1 قابل تعریف باشد”.

دیگر رسانه های دولتی هم روز گذشته تلاش های پنهانی جمهوری اسلامی برای به توافق رسیدن با گروه 1+5 از طریق میانجی گری ترکیه را تکذیب کردند؛هر چند همزمان علی اکبر صالحی، سرپرست کنونی وزارت خارجه که پیش از این رئیس سازمان انرژی اتمی بود، “اولویت” دیپلماسی جمهوری اسلامی را گسترش روابط با ترکیه و عربستان دانست.از سوی دیگر رسانه های هوادار دولت که در زمان مذاکرات ژنو روایت هایی حماسی از محل اجلاس مخابره می کردند، روز گذشته در گزارش های هماهنگی “جزئیات منتشر نشده” جدیدی از نشستی که خود از آن به عنوان “نشست عزت ژنو3” یاد می کنند، منتشر کردند.جزئیاتی که حاکی از “التماس های نماینده آمریکا برای دیدار خصوصی با جلیلی” و یا “پشیمانی نماینده آلمان از حرفهایی که زده بود” و … می شد.

دراینباره خبرگزاری فارس که به نیروهای تندروی دولتی نزدیک است می نویسد: “منابع دیپلماتیک در تهران از تلاش جدی ویلیام برنز معاون وزیر خارجه امریکا برای دیدار با دکتر سعید جلیلی در مذاکرات اخیر ژنو خبر می دهند. مذاکره کننده ارشد امریکا که به همراه یک تیم 5 نفره در مذاکرات ژنو 3 حاضر شده بود حدود 10 بار به روش های مختلف از جلیلی درخواست ملاقات کرده اما این درخواست ها پذیرفته نشده است”.

رجانیوز نیز نوشته است: “در جریان مذاکرات 15 و 16 آذر میان ایران و 1+5 آن‌چنانکه جریان مذاکرات و جمع‌بندی توافق دو طرف نشان داد، تیم مذاکره‌کننده ایران موفق شد با غلبه دادن منطق کشورمان به فضای مذاکراتی، بزرگ‌ترین پیروزی دیپلماسی هشت سال اخیر را رقم بزند”.

در ادامه افشای “جزئیات نشست ژنو” توسط رجا نیوز آمده است: “جزئیات منتشرنشده از ابتکارهای تیم ایرانی نشان می‌دهد که نمایندگان کشورمان با تکیه بر نقاط قوت خود،‌ جمع‌آوری و دراختیار داشتن مستندات و آشنایی و بهره‌گیری از نقاط ضعف طرف مقابل، نقش مؤثری در این پیروزی داشته‌اند… نکته قابل توجه در مذاکرات ژنو3، طراحی و تقسیم کار اشتون و نمایندگان شش کشور بود که البته بر اساس سناریوی از پیش نوشته شده رابرت کوپر بود. بنا بر این گزارش، در ابتدای جلسه خانم اشتون رئیس هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا با یادآوری اینکه نمایندگان ایران، مهمان اروپا هستند، از آن‌ها خواست جلسه را شروع کنند. این در حالی بود که دورهای قبلی مذاکره، سولانا و نمایندگان شش کشور آغازکننده بودند و همین به طرف ایرانی فرصت ارزیابی طرف مقابل را می‌داد. با این حال، دکتر جلیلی با هوشمندی این حربه را به طرف مقابل برگرداند و از این فرصت برای گرامیداشت استاد شهید دکتر شهریاری استفاده کرد. وی عملاً جلسه را به محاکمه غرب در حمایت و سازماندهی تروریست‌ها با استناد به اظهارات جان ساورز، رئیس سازمان جاسوسی انگلیس (MI6) تبدیل کرد… نماینده آلمان که جزء چهار نماینده‌ای بود که جدیداً‌به تیم شش کشور پیوسته بود و از این جهت تسلط کافی بر موضوع نداشت، نوشته‌ای حاوی اتهامات هسته‌ای علیه ایران را از رو خواند که در جلسه عصر وقتی که دکتر جلیلی با استناد و ارائه شواهدی از گزارش‌ها و نامه‌های آژانس نشان داد که این ادعاها بی‌پایه است، وی به‌دلیل اشراف نداشتن و دراختیار نداشتن شواهدی برای تأکید بر ادعاهایش، عملاً آروز می‌کرد که کاش این ناشی‌گری را نمی‌کرد”.

رجانیوز اینچنین ادامه داده: “تغییر چهار نماینده از شش کشور به‌علاوه اشتون در مقایسه با مذاکرات 15 ماه قبل ژنو، موجب شده بود که این نمایندگان تسلط کافی بر موضوع نداشته باشند و در برخی موارد مانند نماینده آلمان مسائلی را مطرح کنند که در مقابل آن‌ها اسناد کافی به نفع کشورمان وجود داشت و همین گاف‌های غیر حرفه‌ای نیز در کنار منطق روشن هیئت ایرانی، کفه مذاکراتی را به نفع تیم ایرانی سنگین می‌کرد”.

گفتنی است تمامی ادعاهای مطرح شده در گزارش رسانه های افراطی، طی دو هفته گذشته از تمامی تریبون های رسمی حکومت ایران از جمله  صدا و سیما، روزنامه ها و  حتی نماز جمعه بارها تکرار شده است.