خیز برای نگارش پیش نویس توافق جامع

نویسنده

» گزارش رویترز از مذاکرات جدید هسته ای

بنا به گزارش رسانه های رسمی یکی از مذاکره کنندگان ارشد ایران ابراز امیدواری کرده پیشرفت در مذاکرات اتمی با قدرت های جهانی به میزانی باشد که مذاکره کنندگان بتوانند پیش نویس طرحی برای حل و فصل مناقشه هسته ای ایران را تنظیم کنند.

جمهوری اسلامی و شش قدرت جهانی دور تازه مذاکرات را روز سه شنبه و چهارشنبه در وین برگزار می کنند و قصد دارند تا ۲۰ ژوئیه ( ۳۰ تیر) به توافقی جامع برای حل و فصل یک دهه بحران اتمی ایران برسند، بحرانی که به هراس در گرفتن جنگی دیگر درخاورمیانه، دامن زده بود.

ایران می گوید برنامه اتمی اش مسالمت آمیز و برای تولید برق است و از تعطیل کردن سایت های هسته ای اش سرپیچی می کند. در مقابل ایالات متحده و برخی دیگر از کشورهای غربی ایران را به تلاش برای دستیابی به ظرفیت ساخت بمب هسته ای متهم می کنند و اسرائیل نیز تهدید کرده در صورت شکست تلاش های دیپلماتیک به خاک دشمن دیرین خود حمله کند.

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه و از مذاکره کنندگان ارشد ایران روز یکشنبه به پرس تی وی گفت “ما امیدواریم در مذاکرات پیش رو بتوانیم نظرات را به هم نزدیک تر و در مسائل اصلی اختلاف نظرها را کاهش دهیم تا بتوانیم وارد جزئیات شویم و نگارش متن نهایی را آغاز کنیم.”

یک مقام ارشد دولت ایالات متحده هم روز جمعه گفت: “دو طرف قصد دارند پیش از ماه مه و آغاز نگارش پیش نویس، در ماه مارس و آوریل بر روی هر مساله ای که اعتقاد دارند می بایست در توافق جامع لحاظ شود بحث کنند.”

او می گوید: “ما در این مسیر، با این برنامه کاری قرار داریم و امیدواریم تنظیم پیش نویس را در ماه مه شروع کنیم.”

معاون وزیر خارجه روسیه اما خاطرنشان کرده است هیچ انتظار ویژه ای از مذاکرات این هفته ندارد. به گزارش خبرگزاری ایتارتاس سرگئی ریابکوف نماینده روسیه در مذاکرات می گوید برخی از موارد هنوز در مراحل اولیه هستند و این مذاکرات باید بستری بر بحث های بیشتر ایجاد کند.

 

مذاکرات کارشناسی مفید

هدف از این مذاکرات دستیابی به توافقی بلند مدت است که بر مبنای آن حدود مجاز فعالیت های اتمی ایران مشخص و در مقابل تحریم هایی که به اقتصاد متکی بر نفت ایران لطمه وارد کرده برداشته شود.

در ماه نوامبر ایران و شش قدرت جهانی به توافقی موقت دست یافتند که برخی از فعالیت های هسته ای ایران را محدود کرد و در عوض برخی از تحریم ها برداشته شد. این توافق ۶ ماهه که از ۲۰ ژانویه ( ۳۰ دیماه) آغاز شد با هدف خریدن زمان برای مذاکرات نهایی امضا شد.

ایران می گوید مذاکرات کارشناسی هفته گذشته با گروه ۱+۵ در وین مفید بوده و تمامی موارد فنی اصلی مورد بحث قرار گرفته و در حال نهایی شدن است.

منبع : رویترز، – 7 آوریل