بمب ۱۰ میلیون بیکار در کشور

نویسنده
نازنین کامدار

» وزیر کار: خطر جدی است

با وجود ارائه بسته “خروج از رکود” دولت حسن روحانی و اظهارات هفته گذشته وی در خصوص عبور ایران از شرایط رکود، آمارها بیانگر افزایش نرخ رشد بیکاری در شش ماهه نخست امسال در مقایسه با سال گذشته است؛آمارهایی که وزیر کار دولت روحانی که پیش از این از مقامات بلندپایه اطلاعاتی و امنیتی بوده است نیز آن را تایید می کند و از “زنگ خطر بزرگ بیکاری” با بیش از ۱۰ میلیون بیکار تا سال ۱۴۰۰ سخن می گوید.

علی ربیعی، وزیر کار دولت حسن روحانی در تازه ترین گزارش خود به مجلس، تعداد بیکاران فعلی کشور را ۶ میلیون نفر اعلام کرده و هشدار داده است که “اگر کاری نکنیم تعداد بیکاران در سال ۱۴۰۰ به ۱۰ میلیون نفر خواهد رسید”.

او این آمار را در نشست مشترک کمیسیون ویژه رسیدگی به لایحه رفع موانع تولید مجلس ارائه کرده و از نمایندگان خواسته برای رفع معضل بیکاری با ایجاد صندوق اشتغال موافقت کنند و مجوز ایجاد این صندوق را بدهند.

او گفته است: “در حال حاضر ۶ میلیون نیروی انسانی بیکار در کشور وجود دارد که ۷ میلیون نفر دیگر نیز به آن اضافه خواهد شد. من هشدار می دهم که اگر برای رفع مشکل بیکاری برنامه ریزی نکنیم، قطعا دچار مشکل می شویم. در سنوات قبل رشد اقتصادی کشور منفی بود و در حال حاضر به صفر رسیده و به سمت مثبت حرکت می کند و هرچه کمتر از ۷ درصد باشد، از مهار اشتغال عاجز خواهیم بود. اگر کاری نکنیم در افق ۱۴۰۰ تعداد بیکاران به ۱۰ میلیون نفر می رسد و این عدد خوبی نیست و بسیار خطرناک است. عمده واجدان شرایط کار، فارغ التحصیلان دانشگاهی اند که ۴۰ درصد آنها خانم هستند”.

در همین حال، مرکز آمار ایران نیز با انتشار آخرین گزارش خود در خصوص نرخ بیکاری، از رشد آن در شش ماه نخست امسال خبر داده است.

مرکز آمار اعلام کرده: “خلاصه یافته‌های طرح آمارگیری نیروی کار بهار سال جاری نشان می‌دهد در این فصل نرخ مشارکت اقتصادی در جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر که مربوط به شاغلان یا بیکاران است در کل کشور ۳۷.۱ درصد بوده است. این شاخص در بین مردان ۶۲ درصد و در بین زنان ۱۲.۲ درصد محاسبه شده است. همچنین نتایج نشان می‌دهد درصد جمعیت فعال ۱۰ ساله و بیشتر در نقاط روستایی بیشتر از نقاط شهری است به طوری که نرخ مشارکت اقتصادی در نقاط روستایی ۳۹.۸ درصد و در نقاط شهری ۳۶.۱ درصد بوده است. در صورتی که جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر جمعیت در سن کار فرض شود نرخ مشارکت اقتصادی در کل کشور ۶۰.۶ درصد به دست می‌آید. این شاخص در بین مردان ۶۸.۱ درصد و در بین زنان ۱۳.۳ درصد، در نقاط شهری ۳۹.۳ درصد و در نقاط روستایی ۴۴.۱ درصد است. همچنین مقایسه نرخ مشارکت اقتصادی در گروه‌های سنی نشان می‌دهد بیشترین نرخ مشارکت (۵۵.۷ درصد) در گروه سنی ۴۰ تا ۴۴ ساله بوده است این شاخص در بین مردان گروه‌های سنی ۳۵ تا ۳۹ ساله با ۹۴.۹ درصد و زنان برای گروه‌های سنی ۲۵ تا ۲۹ و ۳۰ تا ۳۴ ساله با ۱۹.۶ درصد بیشترین مقادیر را به خود اختصاص داده است”.

در ادامه این گزارش آمده: “بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی نشان می‌دهد که در بهار ۹۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل این شاخص در جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر ۲.۲ درصد کاهش داشته است.این شاخص در نقاط شهری ۲.۳ درصد، در نقاط روستایی ۲ درصد، در بین مردان ۲.۴ درصد و در بین زنان ۲ درصد کاهش یافته است. همچنین نرخ مشارکت اقتصادی در جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر در بهار ۹۳ نسبت به زمستان ۹۲، ۱.۷ درصد

افزایش داشته است”.

صندوق بین المللی پول هم در تازه ترین گزارش خود رتبه ایران از نظر شاخص بیکاری را در بین کشورهای جهان رتبه ۱۶ دانسته و از وخیم تر شدن اوضاع بازار کار خبر داده است.

سایت اقتصاد آنلاین در اینباره می نویسد: “ صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده است وضعیت اشتغال ایران طی ۲ سال آینده رو به بدتر شدن داشته باشد و در سال ۲۰۱۵ نرخ بیکاری ایران به ۱۴.۶۵ درصد برسد.این نهاد بین المللی نرخ بیکاری ایران در سال ۲۰۱۳ را ۱۲.۹۳ درصد اعلام کرده و این رقم را برای سال جاری میلادی ۱۴.۰۱ درصد پیش بینی کرده است.بر اساس پیش بینی صندوق بین المللی پول ایران در رده بندی اقتصادهای جهان از نظر نرخ بالای بیکاری رتبه ۱۶ را در سال جاری به خود اختصاص خواهد داد. بر این اساس تنها ۱۵ کشور در این سال نرخ بیکاری بیشتری از ایران خواهند داشت.این در حالی است که در سال ۲۰۱۳ رتبه بیکاری ایران ۲۱ اعلام شده بود که نشان دهنده عبور ۵ کشور از ایران در رده بندی بیکاری امسال است”.

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت دولت حسن روحانی نیز در سخنانی به بحران بیکاری اشاره کرده و گفته است: “ما دچار معضل بیکاری هستیم، مشکلی که کشنده و زجرآور است و به هیچ وجه قابل دفاع نیست. دولت تمام تلاش و توان خود را گذاشته تا کشور را با نگاه به اقتصاد مقاومتی و رفع تحریم ها از این رکود و بیکاری خارج کند.تحریم ها شری است که دشمنان بر سر ما آورده اند و تلاش می کنیم این شر را به خود آنان بر گردانیم.”

سایت فرارو اما در متنی که به گزارش سخنان وزیر کار افزوده، همچون نماینده مجلسی که مشکل کم آبی را به گردن افغان ها انداخته بود، بیکاری را ماحصل حضور “اتباع بیگانه” دانسته و نوشته است: “بیکاری در بازار کار ایران در حال حاضر به یکی از پُرچالش ترین مسائل کشور در بخش داخلی تبدیل شده و دولت ها در سال های گذشته تلاش کرده اند برای خروج از وضعیت نامناسب اشتغال جویندگان شغل، چاره ای بیاندیشند. کشور در شاریط فعلی با تیپ خاصی از بیکاران مواجه است که اساسا به مشاغل ساده و فیزیکی و به قولی سطح پایین فکر نمی کنند و در نقطه مقابل دلباخته مشاغل لوکس، مدیریتی، اسم و رسم دار و با عناوین زیبا هستند.این مسئله باعث شده تا امروزه هزاران فرصت شغلی ساده و اتفاقا پُر درآمد کشور در اختیار اتباع بیگانه قرار بگیرد و کارجویان ایرانی در سودای دستیابی به فرصت های شغلی دارای شأن اجتماعی، عمر بگذرانند.”