۱۰ کارگر به دلیل اعتراض از کار اخراج شدند

نویسنده
رژین یونسی

» اعتصاب کارخانه لوله نورد صفا پانزده‌ روزه شد

در ادامه اعتصاب بیش از هزار کارگر کارخانه لوله نورد صفا و در پی اخراج دو مهندس حامی کارگران ۱۰ کارگر معترض این کارخانه آنطور که کارگران گفته‌اند به دستور شورای تامین امنیت شهرستان ساوه از کار اخراج شدند.

این دسته از کارگران روز شنبه، ۲۵ بهمن ماه به دنبال نصب اطلاعیه‌ای از سوی کارفرما در محوطه کارخانه شغل خود را از دست داده‌اند.

خبرگزاری ایلنا اسامی کارگران اخراجی را حجت محبوب، حسن امیدشمالی، داوود واحدی، منصور بصیری، حبیب اوتادی، نعمت صدری‌خانلو، احمد امانی، مهدی اکبری‌نوری، غلامرضا غلامی و نبی‌الله حیدری عنوان کرده است.

حدود ۱۰۰۰ کارگر کارخانه از روز یکشنبه، ۱۲ بهمن، در اعتراض به خودداری کارفرما از پرداخت حقوق معوقه خود دست از کار کشیدهاند.

بر اساس گزارش ایلنا کارفرمای این کارخانه در ادامه اعتصاب کارگران هفته گذشته دو نفر از مهندسان کارخانه به نام‌های علی حاج حسینی و محمدرضا خوشرو را به دلیل همراهی با اعتصاب کارگران اخراج کرده بود.

 این گزارش افزوده است اعتراض کارگران در پی پرداخت قسط دوم مطالبات معوقه کارگران با ۵ روز تاخیر در تاریخ ۱۵ بهمن صورت گرفت. به دنبال پرداخت قسط دوم خواستار پرداخت پیش از موعد قسط سوم مطالبات معوقه‌شان شدند به همین دلیل تا امروز از راه‌اندازی مجدد تولید سر باز زده‌اند.

سایت اتحاد آزاد کارگران ایران نیز اقدام کارفرما برای اخراج این افراد را “گروگیری شغلی کارگران” خوانده که “برای درهم شکستن اعتصاب آنان” انجام شده است.

طبق این گزارش “مدیر قسمتهای کارخانه نیز در ملاقات با کارگران اخراجی و همکارانشان اعلام کرده است این اخراجها بدون هماهنگی صورت گرفته و این کارگران باید بر سر کارهایشان برگردند.”

کارگران این کارخانه مهرماه گذشته نیز در اعتراض به نپرداختن حقوق معوقه خود دست به اعتصاب زده بودند.

آنها پیش از آن در شهریور ماه نیز در اعتراض به پرداخت نشدن دستمزد و بیمه خود در محوطه این واحد صنعتی اعتصاب و تجمع کرده بودند.

آنزمان اتحادیه آزاد کارگران ایران اعلام کرده بود این کارگران به دلیل بدقولی‌های مکرر کارفرما،‌ به اعتصاب خود برای پرداخت دستمزدشان ادامه می‌دهند.

در ادامه اعتراضات کارگری در ایران، که به ویژه در ماه‌های گذشته شدت گرفته روز شنبه، ۲۵ بهمن ماه، نزدیک به ۱۰۰ کارگر مرکز خرید “پدیده شاندیز” مشهد در اعتراض به تعویق بیش از چهار ماه حقوق مقابل درب ورودی شهر رؤیایی این شرکت تجمع کردند.

به گزارش ایرنا حدود ۴۷۰ کارگر مرکز خرید پدیده شاندیز مشهد از مهر ماه امسال تاکنون حقوقی دریافت نکرده‌اند.

بر اساس این گزارش این کارگران در هفته‌های گذشته نیز در اعتراض به تعویق حقوق‌شان دست از کار کشیده بودند اما کارفرما به آن‌ها قول داده بود معوقات‌شان را تا روز شنبه ۲۵ بهمن پرداخت کند.