سوال مجلس از احمدی نژاد تا ۱۰ روز دیگر

نویسنده
نیما فرح آبادی

» می گویند احمدی نژاد از خط قرمزها عبور کرده

علی مطهری از تقدیم طرح سوال از رئیس جمهور به هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تا 10 روز آینده خبر داد. این نماینده اصولگرای منتقد دولت گفت که طرح سوال از محمود احمدی نژاد در مجلس دارای “90 امضاء” است و امضاکنندگان آن “اصرار دارند که زودتر به جریان بیفتد.”

مطهری که مدتهاست بر لزوم طرح سوال از احمدی نژاد توسط مجلس تاکید دارد، در روزهای گذشته بر میزان فعالیت ها و مصاحبه های خود در این خصوص افزوده است.

او هفته گذشته نیز گفت که سؤال از رئیس جمهور را تاکنون به “ملاحظات گوناگون” مسکوت گذاشته بوده اما این بار “به فضل الهی” این سئوال را به جریان خواهد انداخت.

مطهری دیروز هم به “خبرآنلاین” گفت که “سؤال از رئیس جمهور درباره تخلفات قانونی اعم از اقتصادی، فرهنگی و سیاسی همچنان به قوت خود باقی است.”

او گفت که “نباید این اقدام را به معنی تضعیف دولت و رئیس جمهور تلقی کرد” و افزود این مسئله “فرصتی است که رئیس جمهور می تواند منطق خود را مطرح کند و به عقیده من باعث رفع برخی سوء تفاهمات و تقریب مجلس و دولت خواهد شد.”

به گفته عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس، هیچ یک از امضاکنندگان سؤال، آن را از روی “حس انتقام گیری” امضاء نکرده اند بلکه همه برای “اصلاح امور و برطرف کردن موانع و تقویت حس همکاری” امضاء کرده اند و آن را به “صلاح کشور و نشانه استحکام نظام و وجود دموکراسی واقعی” در ایران می دانند.

مطهری افزود که پس از “جلسه ای که با برخی روحانیون مجلس” داشته، مصمم شده تا طرح سوال از احمدی نژاد را به هیئت رئیسه مجلس تقدیم کند.

 

عبور احمدی نژاد از خط قرمزها

همزمان با مطهری یکی دیگر از نمایندگان شاخص فراکسیون اصولگرایان مجلس نیز بر ضرورت طرح سوال از رئیس جمهور در مجلس تاکید کرد.

حمیدرضا کاتوزیان که رئیس کمیسیون انرژی مجلس نیز هست در گفت و گو با “خبرآنلاین” گفت: “چرا نباید از رئیس جمهور سوال کنیم و این موضوع به تابو تبدیل شود؟”

او گفت که “رئیس جمهور از خط قرمزهای زیادی عبور کرده” و با انتقاد از اصولگرایان افزود که “جای تاسف دارد که اصولگرایان فقط در موضوع ولایت فقیه، در مقابل دولت ایستادند.”

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس گفت که برخی از اعضای این جریان “فقط اگر سیگنالی بگیرند که یک مقدار نسبت به موضوع رهبری جسارت شده، موضع گیری می​کنند؛ اما در برابر قانون شکنی دولت سکوت می​کنند.”

طبق اصل ۸۸ قانون اساسی ایران، در صورتی که حداقل‏ یک‏ چهارم‏ نمایندگان‏ از رئیس‏ جمهور درباره‏ نحوه انجام وظایفش سوال‏ کنند، او موظف‏ است‏ طی حداکثر یک ماه در مجلس‏ حاضر شود و به‏ سوال‏ نمایندگان جواب‏ دهد.

همچنین بر پایه اصل 89 همین قانون، در صورتی که حداقل یک سوم از نمایندگان مجلس شورای اسلامی رییس جمهور را در مقام اجرای وظایف مدیریت قوه مجریه و اداره امور اجرایی کشور مورد استیضاح قرار دهند، رییس جمهور باید ظرف مدت یک ماه پس از طرح آن در مجلس حاضر شود و در خصوص مسایل مطرح شده توضیحات کافی بدهد. اگر پس از بیانات نمایندگان مخالف و موافق و پاسخ رییس جمهور، اکثریت دو سوم کل نمایندگان به عدم کفایت رییس جمهور رأی دادند مراتب جهت اجرای بند ده اصل یکصد و دهم به اطلاع مقام رهبری می‌رسد.

این اتفاق در تاریخ جمهوری اسلامی تنها یک بار برای ابوالحسن بنی صدر، اولین رئیس جمهوری اسلامی رخ داده است. او در بهمن 1358 با اکثریت آرای مردم ایران به این عنوان انتخاب شد ولی با بالا گرفتن اختلافات میان او و اعضای ارشد حزب جمهوری اسلامی (حزب حاکم وقت) و نیز آیت الله خمینی توسط مجلس عزل و برکنار شد.

 

افزایش انتقاد جریان حاکم از رئیس دولت

در سال های گذشته و به خصوص در ماه های اخیر برخی از اصولگرایان و مقامات بلندپایه جمهوری اسلامی درباره تکرار سرنوشتی مشابه بنی صدر برای احمدی نژاد هشدار داده اند.

اکبر هاشمی رفسنجانی، بلندپایه ترین مقام حکومتی مخالف احمدی نژاد که هم اکنون رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام است، بیش از دیگران بر اینکه احمدی نژاد با “قانون شکنی های پیاپی” و “تخطی از ولایت فقیه” در حال الگوبرداری از بنی صدر است تاکید دارد.

در ماه های اخیر و به دنبال علنی شدن اختلافات میان رهبر جمهوری اسلامی و رئیس دولت پس از ماجرای برکناری وزیر اطلاعات، انتقادات و حملات اصولگرایان علیه محمود احمدی نژاد افزایش بیشتری گرفته است.

در این مدت اصولگرایان حامی آیت الله خامنه ای، بسیاری از روحانیون و مقامات ارشد نظامی ایران، دولت محمود احمدی نژاد و منتصبان آن را به فاصله گرفتن از رهبر جمهوری اسلامی و اصل ولایت فقیه متهم کرده اند.

آنها اگرچه می گویند که “جریان انحرافی” درون دولت به رهبری اسفندیار رحیم مشایی (رئیس دفتر رئیس جمهور) و حضور افرادی مانند محمدرضا رحیمی (معاون اول احمدی نژاد) و حمید بقایی (سرپرست نهاد ریاست جمهوری) در این وضعیت تاثیر داشته اما انتقادات آنها علیه شخص احمدی نژاد نیز روز به روز بیشتر می شود.

در آخرین نمونه از این انتقادات، روز گذشته حبیب الله عسگراولادی دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری (ائتلاف گروه های جناح راست سنتی) گفت که نامه اخیر احمدی نژاد به مجلس برای معرفی وزیر ورزش “بسیار تند” بود و این مساله “خلاف نظر مقام معظم رهبری در وحدت ملی” است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتقاد از احمدی نژاد افزود “دشمنان انقلاب اسلامی به دنبال سوء استفاده از کوچک ترین اختلاف در میان مسئولان و دوستان انقلاب نیز جمهوری اسلامی را الگوی خود قرار داده اند و مسئولان باید هر گونه اختلاف نظری دارند به صورت صمیمانه حل کنند.”

محمود احمدی نژاد در نامه ای که هفته گذشته برای معرفی حمید سجادی گزینه پیشنهادی خود برای تصدی وزارت ورزش به مجلس نوشت، به شدت از نمایندگان انتقاد کرد.

او در نامه خود به هیات رئیسه مجلس، با اعلام اینکه “در طرح مصوب مجلس شورای اسلامی برای تاسیس وزارت جدید ورزش و جوانان، موارد ابهام متعددی وجود دارد”، نحوه عملکرد مجلس در تصویب طرح تشکیل وزارتخانه ورزش و جوانان، کسب تاییدیه شورای نگهبان و ابلاغ آن توسط رئیس مجلس را دارای اشکالات شکلی دانست و “وجاهت” اقدام مجلس را زیر سئوال برد.

این نامه واکنش تند بسیاری از نمایندگان مجلس را به دنبال داشت و علی لاریجانی، رئیس مجلس نیز پس از اعلام وصول و قرائت متن آن در اشاره به تاخیر دولت در اجرای قانون تشکیل وزارت ورزش و جوانان، این نامه را مورد انتقاد قرار داد و گفت: “معرفی وزیر چند کلمه بیشتر نیست و این نامه توجیه تخلف قانونی و عمل نکردن است.”

احمد توکلی، از نمایندگان شاخص اصولگرای منتقد دولت هم در تذکری آئین نامه ای در مورد “تاخیر شش ماهه دولت در معرفی وزیر ورزش و جوانان” گفت رئیس جمهوری در اقدامی غیرمتعارف، ایرادهایی به مجلس وارد کرده که راه حل قانونی آن وجود داشت و افزود: “آقای احمدی نژاد باید بداند که کشور را با عقلانیت می شود اداره کرد و برای اداره کشور، باید کار کرد، نه پیکار”