واریز ۱۰۰ میلیون دلار توسط اسراییل

آی ۲۴ نیوز
آی ۲۴ نیوز

» گزارش آی ۲۴ نیوز از حکم دادگاه بین المللی

درحالی که نفت به شکلی گسترده در جنوب اسراییل نشت کرده، دادگاهی برای جبران خسارات باقی مانده از قبل از انقلاب ۱۹۷۹ رأی داده است.

اسراییل به پرداخت یک جریمه نقدی به ایران در حدود ۱۰۰ میلیون دلار محکوم شده است. این حکم به دنبال داوری طی دو دهه، و همچنین به دلیل “زیان ها”یی صادر شده که از زمان انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ در یک پروژه خط لوله نفت به وجود آمده. دلیل این رسیدگی نشت گسترده نفت در منطقه “آراوا” بوده که پنج شنبه گذشته اتفاق افتاد.

درخواست استرداد این خسارت که در حدود ۵۰ درصد از دارایی های شرکت خط لوله اشکلون-ایلات را در بر می گیرد، از قبل از سرنگونی شاه ایران در سال ۱۹۷۹ مطرح بود. با توجه به اینکه حکومت جدید ایران روابط خود را با دولت یهود قطع کرده، این مبلغ هرگز ازسوی اسراییل پرداخت نشد.

با این حال، به گزارش روزنامه اسراییلی هاآرتص، این تصمیم که براساس آن قرار است بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون دلار به جمهوری اسلامی پرداخت شود، هنوز قطعی نشده.

این شرکت در سال ۱۹۶۸، زمانی که دو کشور متحد ایران و اسراییل به لزوم انتقال نفت ایران به اسراییل پی بردند تأسیس شد. خط لوله از خلیج فارس تا بندر ایلات در اسراییل، در کرانه های دریای سرخ، طوری ساخته شد که کانال سوئز را دور بزند.

بیش از ۸۰۰ هزار تن نفت خام ایران در مسافت ۲۴۲ کیلومتری خط لوله برآورد شده است.

در سال های ۱۹۸۰، ایران تلاش کرد تا وجوه مربوط به این نفت خام را دریافت کند و روند پیگیری این پرونده را در دستگاه های داوری بین المللی در ژنو و پاریس آغاز کرد.

در این مدت، درحالی که گروه های پاکسازی درتلاش برای ازبین بردن آثار بزرگ ترین فاجعه زیست محیطی اسراییل در منطقه آراوا بودند، باران می توانست خسارات به بار آمده را افزایش دهد.

برآورد می شود که این فاجعه که چهارشنبه شب در منطقه “بیر اورا” [در ۲۱ کیلومتری شمال ایلات] روی داده، باعث شده تا ۵ میلیون لیتر نفت به دلیل نشت خط لوله شرکت ایلات-اشکلون به این منطقه سرازیر شود.

تاکنون ۸۵۰۰ تن خاک آلوده شده از این منطقه برداشته و به منطقه نیمرا منتقل شده است.

الی گرونر، از مؤسسه مطالعات زیست محیطی آراوا، دراین خصوص می گوید: “اگر باران باعث سیلاب شود، نفت به سوی شرق و جنوب خواهد رفت و به عمق خاک نفوذ خواهد کرد. بدین ترتیب دامنه آن گسترش می یابد و مهار آن بسیار سخت تر خواهد شد.”

مرگ گیاهان باعث تضعیف اکوسیستم این منطقه خواهد شد و به شدت بر خوراک حیواناتی که در این منطقه زیست می کنند تأثیر خواهد گذاشت.

خطر دیگری که قریب الوقوع به نظر می رسد این است که باران می تواند نفت را به سوی دریای سرخ ببرد و به صخره های مرجانی و ماهی ها آسیب بزند.

هفته گذشته روزنامه هاآرتص گزارش داد که طی دهه اخیر، یک و نیم میلیون لیتر نفت از یک سوم مناطق آلوده ثبت شده توسط سازمان آب پاکسازی شده؛ این درحالی است که آلودگی در این مناطق به عمق خاک نفوذ کرده است.

آی ۲۴ نیوز، ۱۲ دسامبر http://www.lavie.fr/actualite/monde/israel-se-prepare-t-il-a-une-guerre-contre-l-iran-28-08-2012-30161_5.phphttp://www.slate.fr/story/47317/toxicomanie-came-drogue-iran-teheran