صدای صلح طلبی ایرانیان در ۱۰۰ شهر جهان پیچید

نویسنده
فهیمه عبداللهی

» تظاهراتی خودجوش با تدارکی یک هفته ای

هفته پیش ناگهان اعلام شد حامیان صلح در جهان قصد دارند، حمایت‌شان از توافق هسته‌ای ایران و 1+5 و مخالفت‌شان با اقدامات کارشکنانه در مسیر اجرایی‌شدن توافق را با برگزاری راهپیمایی نشان دهند.اما دو  روز قبل خبر رسید که   80 شهر جهان شاهد تظاهرات حامیان توافق هسته‌ای ایران و 1+5 خواهد بود، تظاهراتی که «راهپیمایی صلح» نام گرفته است. بعدا در صد شهر تسری یافت. گرچه این تظاهرات مانند راه پیمایی های خیابانی که معمولا در شهرهایی مانند واشنگتن و لندن و پاریس در مناسبت های مختلف صورت گرفته پر تعداد نبود و بیشتر حاضران ایرانیان بودند اما همین تعداد هم انعکاس وسیعی در شبکه های تلویزیونی و خبری یافت. شبکه هایی مانند بی بی سی، سی ان ان، بلومبرگ اخبار مربوط به این حادثه را پوشش دادند.


همزمان با برپایی تظاهرات در لوس انجلس ایرانیان ساکن آن شهر که گفته می شود در میان مهاجران ایرانی از نظر تعداد اولین هستند، از نمایندگان کنگره آمریکا خواستند با تصویب توافق هسته ای ایران و کشورهای پنج به اضافه یک به صلح خدمت کنند و مانعی در برابر شعله ور شدن جنگ باشند.


برگزار‌کنندگان حمایت از صلح در ایران در مصاحبه با برنامه فارسی اظهار داشتند که تدارک این تظاهرات خودجوش بوده و بعد از آن در جهان گسترش یافت که ایرانیان مقیم نیویورک اعلام داشتند که برای گرد هم آیی و ارسال پیام برای نمایندگان کنگره آمریکا آماده می شوند.


اهمیت تظاهرات ایرانیان در صد شهر جهان آن جاست که بعد از آن صورت می گیرد که اعلام شده یهودیان هوادار ناتانیاهو در آمریکا میلیون ها دلار برای تبلیغات ضد تفاهم هسته ای هزینه کرده و فشار بر سناتورهای آمریکایی را افزایش داده اند. در چنین شرایطی و در حالی که در ایران هم گروه های تندرو به شدت علیه تفاهم هسته ای تبلیغ می کنند، صدای واقعی ملت ایران به گفته یکی از برگزار کنندگان در پاریس جایی منعکس نیست.


خبرگزاری فرانسه در همین باره نوشت: این تظاهرات را آمریکایی‌های ایرانی‌تبار سازماندهی کرده‌اند. این داوطلبان در بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند به هیچ گروه و حزب سیاسی‌ وابسته نیستند. در بیانیه آنها آمده است: «حمایت از این توافق جهان و خاورمیانه را امن‌تر خواهد کرد، ‌ایرانی‌ها را از تحریم‌های سخت اقتصادی راحت و امکان ازسرگیری روابط مسالمت‌جویانه را بین ایران و آمریکا فراهم خواهد کرد. زمان آن فرارسیده است که کشورهای قدرتمند و بانفوذ منطقه با هم متحد شوند و برای صلح و ثبات همگان تلاش کنند. توافق هسته‌ای نخستین مرحله در این مسیر است.»حامیان توافق با ایجاد صفحه‌ای در شبکه اجتماعی فیس‌بوک اعلام کرده‌اند که قصد دارند تا پیش از رای‌گیری نمایندگان کنگره آمریکا درباره توافق هسته‌ای، حمایت‌شان از این توافق را نشان دهند. این تظاهرات در بیش از 80 شهر جهان از جمله توکیو، ملبورن، پاریس، اوتاوا و نیویورک برگزار خواهد شد.روزنامه شرق چاپ تهران نوشت: حامیان صلح و توافق هسته‌ای روز گذشته در نقاط مختلف جهان و در حمایت از توافق اخیر ایران و گروه ۱+۵ راهپیمایی کردند. این گروه که با هشتگ #SupportIranDeal  در شبکه‌های مجازی اطلاع‌رسانی می‌کنند، روز پانزدهم آگوست را «روز جهانی صلح» نامیده‌اند. کمپین حمایت از توافق هسته‌ای، با حمایتی در صد شهر از ۲۰ کشور دنیا کلید خورده و شمار مشارکت‌کنندگان در آن نیز رو به افزایش است.


حامیان این کمپین می‌گویند در آستانه رأی‌گیری کنگره آمریکا درباره توافق هسته‌ای با ایران، اقدام آنها لابی‌های طرفدار جنگ در آمریکا را هدف گرفته است. کمپین طرفداران صلح از سوی آمریکایی‌های ایرانی‌تبار شکل گرفت و از طریق فراخوان در شبکه‌های اجتماعی، راهپیمایی‌هایی را برای تجمع در شهرهایی ازجمله نیویورک، ملبورن، توکیو، پاریس و اوتاوا برگزار کرد.
به گزارش «عصر ایران»، ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در واکنش به راهپیمایی کمپین طرفداران صلح در ۸۰ شهر جهان، آن را اقدامی عالی در جهت حمایت از توافق هسته‌ای دانست. معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهوری ایران، نیز با گذاشتن لینک این کمپین در صفحه فیس‌بوک خود، حمایت خود را از این اقدام نشان داد و نوشت: این موضوع به صلح و ایجاد جهانی امن‌تر و آرام‌تر کمک خواهد کرد.


ماری هارف، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا، هم در توییتر خود از این اقدام استقبال کرد و نوشت: این راهپیمایی کاری عالی برای حمایت از توافق است اما نمی‌دانم چه کسانی در حال سازمان‌دهی این راهپیمایی‌ها هستند.معصومه ابتکار معاون رئیس‌جمهوری کشورمان، نیز ضمن قرار دادن لینک این کمپین داوطلبانه در صفحه فیس‌بوک خود نوشته است که این موضوع به (تحقق) صلح و (رسیدن) به جهانی امن‌تر و آرام‌تر کمک خواهد کرد.حامیان این کمپین می‌گویند برگزاری این تظاهرات صلح‌طلبانه در آستانه رای‌گیری کنگره آمریکا درباره توافق هسته‌ای با ایران، اقدام لابی‌های طرفدار جنگ در آمریکا را بی‌اثر خواهد کرد.


راهپیمایی طرفداران توافق هسته‌ای در سرتاسر جهان یک‌ماه پس از توافق ایران و گروه ۱+۵ در ۱۴ جولای صورت می‌گیرد. کنگره آمریکا قرار است تا ۱۷ سپتامبر (۲۶شهریور) درباره این توافق رأی‌گیری کند و جمهوری‌خواهان کنگره گفته‌اند به این توافق رأی منفی خواهند داد. اوباما تهدید کرده که در صورت رد این توفق از سوی کنگره، آن را وتو خواهد کرد. رئیس‌جمهور آمریکا برای وتوی مصوبه کنگره، نیاز به حمایت یک‌سوم به‌علاوه یک نفر از اعضای کنگره دارد.بانیان کمپین طرفداران صلح می‌گویند اقدام آنها مستقل بوده و تحت‌تأثیر هیچ گروه و حزب خاصی قرار ندارد و هدفش تنها تحقق صلح و حمایت از توافق هسته‌ای به‌منظور ایجاد یک جهان امن‌تر است

آفرین چیت ساز اوّل هم در ایران روزنامه دولت نوشت:یک هفته پیش که شماری از ایرانیان مقیم امریکا در شبکه اجتماعی برای مقابله با تندروهای سنا فراخوان دادند کسی تصور نمی‌کرد که این فراخوان به جنبشی در سطح جهانی تبدیل شود که در آن فعالان صلح و دموکراسی در ۸۰ شهر جهان برای حفظ و حراست از توافق وین به خیابان‌ها بیایند.

به نوشته این روزنامه:خبر این حرکت صلح‌طلبانه به همان اندازه که نگاه شبکه‌های سرانه ای  جهان را به خود جلب کرد در داخل به سوژه‌ای جذاب و خبری شیرین برای شهروندان ایرانی تبدیل شد. اکنون می توان گفت در میان دستاوردهای مختلفی که توافق وین در عرصه‌های تجارت و اقتصاد به ارمغان آورده، کمپین جهانی اخیر به دلایل عدیده ارزش و اعتبار یک رویداد تاریخی و نمادین دارد

تظاهرات جهانی صلح در هیچ یک از روزنامه های اصولگرایان در تهران انعکاس نداشته تا نیمه شب دیشب در صدا و سیمای جمهوری اسلامی هم منعکس نشد.