شکایت ۱۰۰۰ کارگر از سعید مرتضوی

نویسنده
نازنین کامدار

» پرونده فساد تامین اجتماعی سنگین تر شد

به دنبال سخنان دیروز آیت الله خامنه ای و موافقت ضمنی وی برای بررسی برخی از پرونده های فساد اقتصادی مقامات حکومت، یک وکیل دادگستری از ثبت شکایت هزار کارگر مشمول بیمه تامین اجتماعی از سعید مرتضوی خبر داد.

آیت الله خامنه ای گفته است: “لازمه فعالیت سالم و پرتحرک اقتصادی، امنیت است و لازمه امنیت اقتصادی نیز، برخورد با مفسدان اقتصادی و افرادی است که قانون را دور می زنند. در این موضوع، گفتنِ صرف کافی نیست، و همه مسئولان اجرایی، قضایی و قوه مقننه در این خصوص مسئول هستند”.

پس از انتشار این سخنان رسانه های داخلی به نقل از خلیل بهرامیان که وی را “وکیل مدافع هزار نفر از کارگران” خوانده اند، از ثبت شکایت کارگران علیه متخلفان پرونده تامین اجتماعی در دادسرای کارکنان دولت خبر دادند.

خلیل بهرامیان گفته است: “حدود هزار نفر از کارگران شرکتها و کارخانه های تولیدی کشور علیه متخلفان پرونده تامین اجتماعی شکایتی را مطرح کردند که این شکایت در شعبه ۱۵ دادسرای کارکنان دولت ثبت شده است. در این شکایت دادخواست علیه مدیرعامل سابق تامین اجتماعی (سعید مرتضوی)، (ب ز) میلیاردر معروف پرونده نفتی، دو معاون دولت دهم و ۳۷ نفر از نمایندگان مجلس که کارت هدیه دریافت کرده اند، شکایت شده است. از نام بردگان به اتهام کلاهبرداری، خیانت در امانت، اخلال در نظام اقتصادی، ارتشاء و اختلاس طرح شکایت شده است. شکایت در شعبه ۱۵ بازپرسی دادسرای کارکنان دولت ثبت شده و تاکنون اخطاریه ای در این خصوص برای ما ارسال نشده است”.

هفته گذشته نیز مصطفی ترک همدانی که وکالت جمعی از کارگران یک شرکت تولیدی در شهرستان چابهار در پرونده شکایت از سعید مرتضوی به دلیل تخلف در سازمان تامین اجتماعی را بر عهده دارد، گفته بود: “از هنگام تشکیل پرونده تا کنون پیگیری هایی از مرجع قضایی رسیدگی کننده داشته ام اما به جهت اینکه این پرونده در مرحله رسیدگی مقدماتی قرار دارد فعلا از افشای جزئیات پرونده معذورم”.

او افزوده: “همان طور که پیشتر سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرده بود، تحقیقات این پرونده توسط گروهی از قضات زبده و مجرب دادستانی تهران در حال تکمیل است”.

 پرونده تامین اجتماعی به شعبه ۱۵ دادسرای کارکنان دولت ارجاع شده و علاوه بر گزارش مجلس از تخلفات مسوولان سابق سازمان تامین اجتماعی، سه وکیل دادگستری و جمعی از کارگران یک شرکت تولیدی در چابهار به عنوان بیمه شدگان تامین اجتماعی از رییس سابق سازمان تامین اجتماعی به اتهام اختلاس و خیانت در امانت شکایت کرده اند.

گفتنی ست۱۴ بهمن سال جاری غلامحسین محسنی اژه ای درباره آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده تامین اجتماعی گفت:” این پرونده به بازپرس ارجاع شده و در جریان رسیدگی قرار دارد”.

گزارش تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از سازمان تامین اجتماعی ۱۳ آذر سال جاری در صحن علنی مجلس قرائت و بعد از تصویب نمایندگان، قرار شد برای رسیدگی قضایی به قوه قضاییه ارجاع شود.

دادستانی تهران نیز شامگاه ۲۱ دی سال جاری از وصول این پرونده و ارجاع آن به یکی از شعب دادسرای کارکنان دولت برای رسیدگی خبر داد.

گفتنی ست، دی ماه گذشته متن کامل گزارش تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی در صحن علنی مجلس قرائت و طی آن اعلام شد که “جلاد مطبوعات” در دوران ریاست بر ثروتمندترین سازمان اقتصادی ایران، ارقامی نجومی را با عناوین مختلف اختلاس کرده و به دوستان اش از جمله بابک زنجانی و برخی از نمایندگان مجلس داده است.

در همان زمان، در یک تجمع در مقابل مجلس، کارگران خواستار محاکمه سعید مرتضوی شدند؛ در خواستی که با حضور علیرضا محجوب در جمع کارگران به شکل یک طومار درآمد. از آن زمان تا کنون بارها کارگران در نقاط مختلف کشور، از سعید مرتضوی و همدستان اش شکایت کرده اند.